کد خبر: ۲۹۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ 15 September 2016
به گزارش تابناک یزد،مدير عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر یزد حمل و نقل تركيبي را راهكار بهبود وضعيت حمل و نقل شهر يزد اعلام كرد و در خصوص راه‌اندازي بي.آر.تي يزد در سال آينده و ساماندهي وضعيت تاكسي‌هاي گردشي شهر يزد قول مساعد داد.

 "حسین صالحیان" امروز در جمع اهالي رسانه با اشاره به ادغام سه سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه‌های مسافربری به علاوه حمل و نقل بار درون شهری در قالب سازمان حمل و نقل بار و مسافر در شهرهاي با جمعيت بالاي 100 هزار نفر، از اجراي اين ابلاغ وزير در شهر يزد خبر داد.

وي در ادامه اركان اصلي اين سازمان را شامل شورای سازمان، هيات مديره سازمان و چارت تشكيلاتي پرسنل خواند و گفت: شوراي سازمان متشکل از پنج عضو شامل شهردار یزد، یکی از معاونین شهرداری و سه نفر از کارشناسان خبره که با ابلاغ شهردار تعیین می‌شود، هستند.

صالحيان با بيان اين كه هیئت مدیره سازمان نيز شامل سه عضو مشتمل بر معاون شهردار، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر و يك کارشناس است، خاطرنشان كرد: خوشبختانه چارت تشكيلاتي سازمان يعني سومين ركن اصلي آن نيز مشخص شده كه پس از تصويب نهايي اجرايي مي‌شود.

وي در ادامه مهمترين اهداف ادغام سازمان‌هاي مذكور و ايجاد سازمان جديد حمل و نقل بار و مسافر را کوچک‌سازی بدنه‌ي حوزه حمل و نقل شهري، تصمیم‌گیری‌هاي فنی و واحد در مجموعه سازمان و صرفه‌جويي در هزينه‌ها ذكر كرد.

صالحیان در بخش ديگري از سخنانش به جمعيت تقريباً 600 هزار نفري شهر يزد اشاره كرد و گفت: حمل و نقل به عنوان يكي از مهمترين شاخص‌هاي موثر در رنكينگ شهرها، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و ارتقاي وضعيت آن به عوامل متعددي مربوط مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به وضعيت ترافیک شهری، اصلاحات هندسي معابر شهری، وضعيت خودروهای شهری و ميزان اقبال عمومي به استفاده از حمل و نقل عمومي، ساماندهی تاکسی‌ها و آژانس‌‌ها، ساماندهی اتوبوس‌ها و موارد مختلف ديگري اشاره كرد.

وي به وضعيت اتوبوس‌هاي شهر يزد اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 258 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر يزد داریم که 208 دستگاه آن مربوط به بخش خصوصی و 50 دستگاه نيز متعلق به سازمان است.

وي با بيان اين كه متاسفانه تمام اتوبوس‌هاي شهري يزد بيش از عمر استاندارد پنج ساله‌ي خود كار كرده و از رده خارج هستند، گفت: بررسي‌هاي يك ماهه كارشناسان سازمان نشان مي‌دهد كه نبود 20 دستگاه از این اتوبوس‌ها در سطح شهر منجر به هيچ اتفاقي نمي‌شود و در واقع اضافي هستند.

اين مسئول با اشاره به برنامه‌هاي سازمان براي افزايش اقبال عمومي مردم جهت استفاده از حمل و نقل عمومي، بر استفاده از حمل و نقل تركيبي براي بهبود وضعيت ترافيكي شهر تاكيد كرد و گفت: يكسري از اين اقدامات مربوط به سازمان نيست مانند ايجاد يكسري معبر جهت پياده روي و دوچرخه‌سواري شهروندان كه بايد توسط شهرداري تامين شود يا ابزار نظارتي دقيق كه بايد از سوي پليس تامين شود يا تلاش براي كاهش خودروهاي تك سرنشين سطح شهر كه نيازمند فرهنگ‌سازي از طريق رسانه‌هاست ولي در مقابل نيز يك سري اقدامات انگيزشي بايد از طريق سازمان انجام شود كه قول مي‌دهيم تا پايان سال بخشي از اين نگراني‌ها را برطرف سازيم.

وي در همين رابطه به تصميمات سازمان براي تامين حداقل شرايط مساعد در رابطه با ايستگاه‌هاي اتوبوس سطح شهر و موضوع نظافت و تميزي اتوبوس‌ها اشاره كرد.

صالحيان با اشاره به موضوع ايجاد بي.آر.تي در شهر يزد گفت: اين موضوع از چند سال پيش در دستور كار مسئولان شهر بوده است و در اين رابطه نيز پنج دستگاه اتوبوس بي.آر.تي خريداري شده ولي اجرايي نشده است.

وي تاكيد كرد: راه‌اندازي بي.آر.تي يكي از نيازهاي شهر يزد و جزو برنامه‌هاي سازمان براي سال 1396 است و قطعاً در بودجه سال اينده سازمان اين موضوع ديده خواهد شد.

مدير عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر يزد به وجود يك‌هزار و 80 تاكسي گردشري در شهر يزد اشاره كرد و گفت: متاسفانه 40 درصد از تاكسي‌هاي شهر يزد خاموش هستند و مالكان آنها در ساير مشاغل فعاليت مي‌كنند و متاسفانه سازمان نيز با خلا قانوني براي برخورد با اين افراد مواجه است.

وي به دو گانگي مديريتي تاكسي تلفني‌ها و موسسات اتومبيل كرايه بين شهرداري و صنف مربوطه نه تنها در يزد بلكه در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: علي رغم اين كه نرخ مصوب كارشناسي شده در شوراي شهر تصويب مي‌شود ولي حوزه صنعت و معدن و مجامع امور صنفي با حوزه حمل و نقل شهر هماهنگ نيستند و حوزه بازرگاني صنعت و معدن خودسرانه اقدام به تعيين نرخ مي‌كند و همين باعث ثابت نبودن كرايه تاكسي‌ها و آژانس‌ها در شهر مي‌شود.

به گفته‌ي وي، خوشبختانه اخيراً هيات دولت صدور پروانه را به عهده وزارت صنعت و معدن و نظارت بر تاكسي‌ها و آژانس‌هارا برعهده وزارت كشور نهاده است كه بايد در مجلس شوراي اسلامي، مصوب و قانوني شود.

صالحيان به اشاره به صدور مجوز از سوي صنعت و معدن و رشد قارچ‌گونه تاكسي تلفني‌هاي در سطح محلات شهر از سالهاي قبل، گفت: متاسفانه در اين سالها مردم شهر يزد به جاي اين كه براي استفاده از تاكسي تا سر خيابان پياده بيايند، به اين كه در خانه در انتظار تاكسي بنشينند و در خانه تا مقصد را سواره بروند، عادت كرده‌اند و از طرفي اين باعث شده كه تاكسي‌هاي گردشي در سطح شهر بدون مسافر بمانند.

وي از تلاش اين سازمان براي بررسي اين مشكل و ارائه راهكار براي انتفاع هم رانندگان تاكسي و هم مسافران خبر داد و گفت: البته اجراي حمل و نقل تركيبي در سطح شهر يزد كار يك شبه نيست و برنامه‌ريزي در اين رابطه حداقل به يك سال زمان نياز دارد و اميدواريم از سال بعد از آن اجرايي شود.

وي اظهار كرد: متاسفانه ضريب نفوذ مسافرت در شهر يزد براي تاكسي 15 درصد و براي اتوبوس 12 درصد است كه در مقايسه با وضعيت استاندارد آن بسيار پايين است و اين در حالي است كه زيرساخت‌هاي لازم براي استقبال بيشتر شهروندان از حمل و نقل عمومي مهيا نيست و بايد تلاش شود با هم‌افزايي و همدلي مردم و مسئولان اين وضعيت را بهبود داد.

صالحيان در بخش پاياني سخنانش به وجود 800 دستگاه ميني‌بوس در سطح شهر نيز اشاره كرد و گفت: حدود 650 دستگاه ميني‌بوس و سه هزار خودوري شخصي كه حدود يك‌هزار و 200 مورد ان تحت پوشش سازمان است، وظيفه‌ي سرويس دهي به دانش آموزان شهر يزد را در طول ايام تحصيل برعهده دارند.

وي با اشاره به افزايش 15 درصدي نرخ سرويس مدارس در سال تحصيلي جديد، گفت: در سال گذشته اين نرخ 79 هزار تومان براي مسافت‌هاي كمتر از پنج كيلومتر و به ازاي ارائه خدمات در شش روز هفته بوده است ولي متاسفانه علي‌رغم اقدامات سامان‌بخشي صورت گرفته طي دو سال گذشته، بسياري از اين نرخ پيروي نمي‌كنند.

اين مسئول با بيان اين كه موضوع سرويس مدارس توسط مدير مدرسه، مدير موسسه تاكسي تلفني و مسئول انجمن اوليا و مربيان در مدارس مديريت مي‌شود، تاكيد كرد: خانواده‌ها براي گرفتن خدمات سرويس مدرسه براي فرزندانشان نبايد با رانندگان رايزني كنند يا وجهي را به آنها پرداخت كنند بلكه بايد تنها با مدير مدرسه در ارتاط باشند.

صالحيان ادامه داد: از طرفي مديران مدارس نيز نبايد با رانندگان در ارتباط باشند بلكه بايد با مدير موسسه در اين رابطه رايزني كنند تا تخلفات احتمالي در اين رابطه اتفاق نيفتد، ضمن اين كه موارد تخلف از طريق تعزيرات حكومتي و سازمان حمل و نقل بار و مسافر قابل پيگيري خواهد بود و طبق قانون با انها برخورد مي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
عرض شهری که 3/5 کیلو متر و طول آن 6 کیلومتر است ناکسی نیاز ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار