با حضور نماینده ولی فقیه در گلستان؛
مراسم نکوداشت «شیخ محمدحسین استرآبادی» مشهورترین چهره مشروطه خواه استرآباد با حضور نماینده ولی فقیه در گلستان و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 14 September 2016
مراسم نکوداشت «شیخ محمدحسین استرآبادی» مشهورترین چهره مشروطه خواه استرآباد با حضور نماینده ولی فقیه در گلستان و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، در مراسم نکوداشت شیخ محمدحسین مقصودلو استرآبادی اظهار کرد: وقتی بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها به درد می‌خورد که مردم را بیدار و آگاه کند.

وی افزود: مهم‌ترین نکته درباره شیخ مقصودلواسترآبادی این است که وی از علمایی بود که به زمان خود آشنا بود و این نکته برجسته‌ای برای کسی است که در ۱۵۰ سال قبل زندگی می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان تصریح کرد: در آن زمان حوزه‌های علمیه به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ورود نمی‌کرد اما وی عالم به زمان بود و با مسائل امپراتوری عثمانی آشنا بود و در مسائل اجتماعی و سیاسی آن زمان که جریان مشروطیت شروع شده بود مدارس جدید را می‌سازد.

امام جمعه گرگان گفت: وی مدارس جدید را می‌سازد تا بچه‌های ما با علوم جدید و روز آشنایی پیدا کنند و این نشانه بینش روشن و آگاهانه این فرد بوده درحالی‌که در آن زمان جو به‌گونه‌ای بود که بسیاری با مدارس جدید مخالفت می‌کردند اما وی چند مدرسه می‌سازد.

به گفته وی، شهید مطهری هم مطابق بازمان خود حرف زده و کتاب مسئله حجاب را نوشت، اما برخی وی را لعن کردند و این کار سختی است که در جوی این‌چنینی حرف تازه بزنند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: یکی از امتیازات استرآبادی این بود که حرف های نو و جدید می‌زد و در مبارزات مشروطه سردمدار بود او دیگران را همراه خود در عرصه مبارزه وارد می‌کرد، با قرارداد ۱۹۱۹ مخالفت کرد و در جریان توطئه‌های رضاخان همراه با مدرس ایستاد و به دستور رضاخان به مشهد تبعید و در همان‌جا نیز فوت شد.

وی افزود: استرآبادی برخلاف جو سنتی جامعه دست‌به‌کارهای نو می‌زد که نشانگر این بود که یک روحانی هم می‌تواند کارهای نو انجام دهد.

آیت الله نورمفیدی بابیان اینکه انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است گفت: وظیفه تک‌تک ما است که نگذاریم این فراز مانند نهضت نفت و مشروطه به فرود تبدیل شود، همه باید پای انقلاب بایستیم و از آن دفاع کنیم.

وی تأکید کرد: سرمایه ما این است که مغزها و بازوهای ما فعال باشد، دولت نمی‌تواند به ما کمک کند و این انتظار نابجایی است، مردم باید خودشان را بسازند و این نشانه رشد یک ملت است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار