استان همدان با اینکه به عنوان یک استان کشاورزی در سطح کشور شناخته می شود ولی به دلیل خالی بودن جای صنایع تبدیلی ،محصولات آن به صورت خام صادر می شود.
کد خبر: ۲۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶ 30 April 2015
استان همدان با اینکه به عنوان یک استان کشاورزی در سطح کشور شناخته می شود ولی به دلیل خالی بودن جای صنایع تبدیلی،محصولات آن به صورت خام صادر می شود. 

به گزارش تابناک همدان؛ تجربه نشان داده است که آن دسته ازکشورهایی که دارای اقتصاد تک محصولی وعمدتاً وابسته به نفت خام هستند نه تنها مسیرتوسعه راطی نمی کنند، بلکه درمواجه باطوفان‌های اقتصادی دچاربحران خواهندشد.  

براین اساس،ازجمله راه‌های رشداقتصادی وتبدیل اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی به اقتصادی بازوپویا، کاستن ازمیزان وابستگی به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام وتوسعه صادرات غیرنفتی می‌باشد. درنهایت،از طریق اصل احتراز پرداخت ها تأثیرجدی برسهم تجارت دربازارهای جهانی می‌گذارد. تحقق توسعه موزون، از یک سو مستلزم به‌ کارگیری تفکر سیستمی و توجه به ارتباط متقابل و تأثیر و تأثر متغیرهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در استان‌های مختلف کشور است.

 از سوی دیگر بایستی ویژگی‌ها، محدودیت‌ها و مزیت‌های خاص هر استان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. استان همدان به لحاظ دارا بودن پتانسیل‌های خاص تولیدی و صادراتی می‌تواند با تحرک لازم در تجهیز امکانات خود به توسعه صادراتی غیرنفتی ، نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کند.  استان همدان یکی از استان‌هایی است که در زمینه صادرات برخی از اقلام صادراتی در کشور رتبه های برتر را داشته است. صادرات استان همدان در سال گذشته بیش از یک میلیون و 121 هزار تن کالا به ارزش 138 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 92 ، دو درصد کاهش  وزنی داشته است .

  متاسفانه کالاهای تولیدی استان همدان برخی اوقات به نام سایر استان‌ها یا از گمرک دیگر استان‌ها صادر می‌شوند به همین دلیل آمار مشخصی برای میزان صادرات این استان در دست نیست. تنها زمانی می‌توان به آمار دقیق استناد کرد که گمرک کشور، به‌طور رسمی آمار میزان صادرات استان را اعلام کند. امکانات و زیرساخت‌های مناسب احداث شده در استان کمک موثری برای افزایش صادرات همدان است. البته صادرات استان در شرایط مطلوبی نیست زیرا هزینه‌های تولید بیش از حد است و به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولیدکنندگان همدانی ،قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را ندارند.  تحریم‌ها نیز سد راه صادرکنندگان است و مطالبات صادرکنندگان نزدخریداران خارجی و بانک‌های مربوطه در کشورهای مقصد ضبط شده و دولت هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نداده است.

 از دیگر مشکلات سد راه صادرات استان  همدان خام فروشی است که خسارات زیادی وارد می کند.  استان همدان با اینکه به عنوان یک استان کشاورزی در سطح کشور شناخته می شود ولی صنایع تبدیلی آن زیاد است و محصولات آن به صورت خام صادر می شود. عدم برند سازی ، نبود بسته بندی مناسب و  عدم کنترل در عرضه محصولات کشاورزی نیز موجب شده است که کشورهای دیگر از کالاهای ایرانی استقبال نکنند و همدان نتواند در زمینه صادرات آن چنان که شایسته آن است ،موفق باشد. آنچه مشهود است کمبود اطلاعات تجاری و اقتصادی در خصوص بازارهای صادراتی، کیفیت نسبتا پایین برخی محصولات صادراتی استان و عدم تداوم در ارائه محصولات کیفی از جمله چالش های موجود در مسیر توسعه صادرات غیر نفتی استان همدان است که مسئولان اقتصادی استان و دیگر بخش های مرتبط باید در راستای اهداف و برنامه های توسعه ای استان درکی عمیق از شرایط کنونی اقتصاد استان به دست آورده سپس با بهره گیری از تجارب استان های موفق استراتژی مناسبی برای توسعه صادرات استان همدان تدوین و اجرا کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار