شاخسار بلوط در ایلام طعمه حریق شد
زبانه های آتش جهل بشری اینبارهم از شاخساران بلوط ایلام قربانی گرفت . چهار شبانه روز تنگه ی تفریحی و توریستی قیر میزبان مهمانی ناخوانده و سهمگین بود که طبیعت بکر و زیبایش را به مسلخ قربانگاه شراره های آتش کشاند . درخت سوخت ، مرتع ازبین رفت و زیستگاه های جانوری به طور کامل تخریب شدند .
کد خبر: ۲۹۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 10 September 2016

امین محمدی تابناک ایلام:: زبانه های آتش جهل بشری اینبارهم از شاخساران بلوط ایلام قربانی گرفت.چهار شبانه روز تنگه ی تفریحی و توریستی قیر میزبان مهمانی ناخوانده و سهمگین بود که طبیعت بکر و زیبایش را به مسلخ قربانگاه شراره های آتش کشاند.درخت سوخت ،مرتع ازبین رفت و زیستگاه های جانوری به طور کامل تخریب شدند.بالغ 300 هکتار از مراتع و جنگلهای تنگ قیر در شهرستان چرداول استان ایلام طعمه ی حریق شد.

دیگر پناهی برای سنجاب های ایلامی که شاخساران را مامن خود می دانستند باقی نمانده است. در جریان یکی از اتش سوزی های سال جاری تراژدی غمناکی را مشاهده کردم که از اعماق وجود دلم سوخت. سنجاب ایلامی روی درخت بلوط کباب شده بود.نه یک عدد بلکه چندین سنجاب کباب شده در شاخسار ذغالی بلوط ها مامن ابدی گرفته بودند.ماری از ترس اتش به بالای درخت پناه برده بود و تلاشش بی ثمر مانده و سوخته بود.حشرات و پرندگان که دیگر حسابشان از هزار و میلیون گذشته بود.درختان بلوط که هزاران سال طول کشیده که به این شکل در آمده اند نابود می شوند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

علیرغم میل باطنی باید برای تعداد دیگری از سنجابهای ایلامی که در شاخسار بلوط پناه گرفته اند اشک بریزیم. امروز باز هم طبیعت کباب سنجاب دارد.حضرات بفرمایید کباب سنجاب!!!! اگر میلتان  مار طلب کند کباب مار و حشرات و بسیاری دیگر از موجودات زنده  هم موجود است.بلوط های ما یکی پس از دیگری در حال نابودی هستند و ما دست روی دست گذاشته ایم.آدم خرافاتی نبوده و نیستم چون می دانم حضور داعش در ایران خرافاتی بیش نیست ، ولی کم کم این باور بر ذهن من غالب شده است که داعش دارد جنگل های ایلام را آتش می زند.آخر چنین رفتار ناثوابی تنها از فردی با خلق و خوی داعش و داعشیان ساخته است.حقیقت امر قصد تایید داعش را ندارم ولی کسانی که کمر همت به نابودی جنگل های ایلام بسته اند از داعشیان هم بد تر هستند.در سه ماه گذشته چندین بار آتش دامان عروس زاگرس را سیاهپوش نموده است. امروز برای شمردن نفس های دریاچه ارومیه هم برنامه ریزی دارند،زاینده رود را با هزینه کردن نوعی تقدس بخشیده اند، ولی کسی نگران زاگرس و بلوط و سنجابی که در شاخسار آن پناه دارد نیست.براستی آیا سنجاب های ایلامی ارزشی کمتر از سگهای شیراز دارند که آنهمه در بوغ و کرنا دمیده شد؟؟

استان ایلام به لحاظ تنوع آب و هوایی و اقلیمی که دارد به عنوان عروس زاگرس شناخته شده و همگان ایلام را با این نام می شناسند.جنگلهای انبوه بلوط،آبهای روان سطح استان،کوه های سر به فلک کشیده،چشمه ساران و دشتهای حاصلخیز موجود در این استان ایلام را به معنای واقعی کلمه عروس زاگرس کرده است.طبیعت بکر و زیبای استان ایلام سمفونی زیبا و چشم نوازی از رنگها را در منظر دید قرار داده و بهت و حیرت هر بیننده ای را به همراه دارد. طبیعت زیبا و مثال زدنی استان ایلام به صورت مستقیم با زندگی روزمره مردم استان عجین بوده و ایلامیان بسیاری از نیازهای خود را از این نعمت خدادادی تهیه می نمایند.علاوه بر این طبیعت استان ممر درآمد بسیاری از مردمان این دیار بوده و مردم استفاده اقتصادی لازم را از طبیعت استان می برند.علاوه بر مسائل گفته شده طبیعت استان ایلام از لحاظ جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز کاملا مستعد بوده و با توجه به این بخش می توان بسیاری از مشکلات اشتغال و اقتصاد استان را حل نمود. ولی متاسفانه یک تراژدی دردناک در طبیعت استان ایلام در حال رخ دادن است.کوههای ایلام در حال کچل شدن می باشند.استفاده بی رویه از منابع جنگلی ،عدم رعایت اصول اخلاقی استفاده از طبیعت،آتش سوزی های متعدد عمدی و غیر عمدی و از همه مهمتر آفت های گیاهی و جنگلی این روزها نفس طبیعت استان را به شماره انداخته است.متاسفانه مواردی که در بالا گفته شد طبیعت استان را با مشکل جدی مواجه ساخته و در صورت عدم چاره اندیشی در آینده ای نه چندان دورشاهد نابودی  طبیعت ایلام خوهیم بود.

با زبان بی زبانی از آ قای ریس جمهور چرخ بال آب پاش را برای استانم مطالبه نمودم که متاسفانه همکاران بر این سوال و خواسته خرده گرفتند.ولی وقتی اتش سوزی اتفاق افتاد همگان بر اهمیت داشتن چرخ بال آب پاش به صورت ثابت در استان ایلام صحه گذاشتند.طبیعتی که زندگی ما به صورت مستقیم به آن بستگی دارد. در جریان سفر رئیس محترم دولت تدبیر و امید به استان ایلام و در جریان نشست خبری ایشان بسیاری از مردم به خبر نگار میمک خرده گرفتند که چرا به جای بحث در مورد اشتغال و صنعت در خصوص طبیعت استان و درختان بلوط صحبت کرده است.آری دوستان به جرات می توان گفت کسانی که چنین خرده گرفته اند همان افرادی هستند که با رفتارهای نادرست و استفاده های بی رویه نفس های طبیعت را به شماره انداخته و از تاثیر مستقیم طبیعت استان در زندگی مردم چندان اطلاع و آگاهی ندارند.جهت اطلاع همین افراد عرض می نمایم که هر چه ما داریم از همین طبیعت است.اگر امروز و با وجود داشتن فاصله ای نه چندان زیاد با مهران و دهلران در آب و هوایی معتدل زندگی می کنیم به خاطر وجود همین درختان و جنگلهای بلوط است.اگر نفسهایمان در زمان بارش ریزگردهای عربی باز هم تداوم می یابد به خاطر وجود همین درختان و جنگلهای استان است.اگر در هر روز تعطیل افراد خانواده را جمع کرده و به گشت و گذار و تفریح می پردازیم به خاطر وجود همین جنگلها و طبیعت زیبای استان است.اگر استان ایلام با وجود کم وسعت بودن به استانی چهار فصل مشهور است تنها به خاطر طبیعت بکر و مثال زدنی ایلام است. آری عزیزان من اگر امروز قدر نعمت بسیار گرانقدری را که خدا به ما داده ندانیم فردا پشیمان خواهیم شد و پشیمانی دیگر سودی ندارد.رفتارهای غلط و استفاده های بی رویه و عدم احساس مسئولیت در برابر طبیعت استان نفسهای این نعمت ارزشمند را به شماره انداخته و بسیاری از عرصه های طبیعی استان را از بین برده است. هم استانی های عزیز و تمام کسانی که دل در گرو توسعه و پیشرفت استان و سربلندی مردمان این دیار و شاد زیستن و شاد بودن آنها دارند باید این مهم را مد نظر قرار دهند که طبیعت ایلام به صورت مستقیم در زندگی امروز و فردای ما تاثیر داشته و بی تفاوتی به این نعمت ارزشمند تاوان سنگینی را برای ما و آیندگان رقم خواهد زد.همه باید در کنار هم معضلات و مشکلاتی را که گریبان طبیعت استان را گرفته برطرف نموده و با استفاده درست و بهینه از این نعمت مهم زمینه را برای استفاده نسلهای بعدی و احیای طبیعت فراهم آوریم.

در استان ایلام بالغ بر 38 گونه از انواع پستانداران، 195 گونه از انواع پرندگان، 26گونه از انواع مار، 18 گونه از انواع سوسمارها، 4 گونه از انواع دوزیست، 25 گونه از انواع ماهی‌ها و 2 گونه از انواع لاک پشت‌ها به ثبت رسیده است.

این گونه های جانوری در سالهای اخیر کمتر شب و روزی خواب راحت داشته اند.آتش سوزی و سیل و بلاهای با منشا انسانی زندگی را بر این گونه های کمیاب سخت کرده است.به امید روزی که این آفتها از زندگی جانوران بزرگ زیست بوم طبیعی ایلام رخت بسته و از ذهن مردم پاک شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار