رییس هیئت پزشکی استان لرستان:
صبح روز پنجشنبه ،نخستین کارگاه آموزشی آشنایی با مکمل های ورزشی وقوانین نظارت برتهیه وتوزیع مکمل در پلدختر برگزار شد ,دکتر محمود امرایی رییس هیئت پزشکی استان لرستان در این نشست گفت: هدف از این جلسه دست یافتن به یک میثاق برای ورزش سالم ، درست ورزش کردن ونگاه اخلاقی وپهلوانی به ورزش است.
کد خبر: ۲۹۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶ 09 September 2016

 

 

به گزارش تابناک لرستان ،صبح روز پنجشنبه ،نخستین کارگاه آموزشی آشنایی با مکمل های ورزشی وقوانین نظارت برتهیه وتوزیع مکمل در پلدختر برگزار شد.

دکتر محمود امرایی رییس هیئت پزشکی  استان لرستان در این نشست گفت: هدف از این جلسه دست یافتن به یک میثاق برای ورزش سالم ، درست  ورزش کردن ونگاه اخلاقی وپهلوانی به ورزش است.

 

وی  با بیان اینکه باید نگاهمان را از نگاه تجاری  واقتصادی به ورزش  تغییر دهیم افزود:  نگاه تجاری واقتصادی اگرچه ضروری است ولی الویت محسوب نمی شود  بلکه ورزش سالم ورعایت اصول اخلاقی در ورزش باید الویت ما قرار بگیرد.

امرایی خاطر نشان ساخت: باید به این باور دست یابیم که جوانان  وهمه مردم ،ورزش می کنند تا سلامتی خود را کسب کنند  وهرگز سلامتی  خود را با قهرمانی ومدال آوردن معامله نکنند .

وی ادامه داد:ما می رویم ورزش می کنیم تا تندرست باشیم نه تندرستی را فدای ورزش کنیم لذا  باید این امر را به عنوان یک اصل مد نظر داشته باشیم .

امرایی با بیان اینکه خیلی از باشگاهای ما مبدل به  محل فروش مکمل های ورزشی  ومواد نیروزا شده اند اظهار داشت:  باید شرایط به گونه ایی  پیش برود که که اگر این کار تا به حال انجام گرفته دیگر تداوم نداشته ودر عرصه ورزش ما حذف شود.

 

وی  در خصوص بحث استفاده از مواد نیروزا ومکمل های ورزشی  درمیان ورزشکاران وجوانان گفت: استفاده ،تجویز، توصیه  وتوزیع  هرنوع مکمل ورزشی  مجاز توسط فرد غیر مجاز  امری غیر مجاز تلقی می شود .

امرایی  تصریح کرد: یک داروخانه انواع واقسام داروها را دارد ولی توسط پزشکی که شماره نظام پزشکی وتخصص وتعهد این کار را دارد تجویز می شود حتی داروساز هم حق تجویز را به بیمارندارد لذا هیچ کس حق توصیه وتجویز مکمل ورزشی را برای هیچ  ورزشکاری ندارد.

وی با بیان ی اینکه  مربیان باشگاه های ورزشی  فقط مجاز به آموزش  فنون ورزشی هستند ولی حق تجویز مکمل ها ودارو  را ندارندخاطر نشان کرد: در غیر این صورت این کار به عنوان تهدیدی علیه سلامت ورزشکار وجامعه ورزشی قلمداد می شود.

امرایی تاکید کرد:اداره ورزش وجوانان باید باشگاه هایی  که چه به صورت مجاز وچه به شکل غیر مجاز در خصوص مکمل های ورزشی اقدام می کنند ومربیان آنها در این خصوص  نسخه می دهند را طبق فرم نظارت بر باشگاه ها ،به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی درخصوص بحث دوپینگ نیزاشاره کرد:بحث دوپینگ بیشتر درخصوص ورزشکاران حرفه ایی کاربرد دارد وجز رسالت های فدراسیون های پزشکی است ولی لازم است که همه ورزشکاران از همین رده های پایه نیز  با آسیب های این موضوع آشنا شوند

امرایی با یادآوری اینکه بحث موضوع استفاده از مواد نیروزا به یونان وچین باستان می رسیده است بیان داشت: ولی از وقتی که ورزش مبدل به صنعت وحرفه شده است این موضوع جنبه تجارت وسود آوری به خود گرفته است  وامروز متاسفانه آسیب های مکمل ورزشی ومواد نیروزا چه برای ورزشکاران حرفه ایی وچه عموم ورزشکاران در باشگاه ها وحتی توسط مربیان به یک معضل تبدیل شده است.

رییس هیئت پزشکی استان  لرستان با اشاره به آسیب های جدی استفاده از مککل های ورزشی ومواد نیروزا گفت: عقیم شدن ، ناتوانی های جنسی ، عارضه های مغزی ،افزایش سرطانها ازجمله سرطان خون وهمچنین آسیب های اجتماعیی همچون طلاق به خاطر بروز ناتوانی جنسی از جمله آسیب ها وعوارض دردناکی است که  استفاده از آنها  زندگی جوانان وورزشکاران را تهدید می کند.

محمود امرایی  همچنین در خصوص بحث بیمه ورزشکاران گفت:انتظار می رود که هیئت های ورزشی موضوع  بیمه ورزشی ورزشکاران را جدی گرفته ودر این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

 
همچنین در این جلسه علی محمد نورعلی وندرییس اداره ورزش وجوانان در خصوص این جلسه گفت: هدف ما از این کارگاه این است که بتوانیم سطح دانش مربیان خود را بالا برده   واز لحاظ آموزشی وفنی نیز روسای هیئت ها را به آن سطح عالی برسانیم .
 گفتنی است که در این کارگاه موضوع روانشناسی ورزشی توسط فرهاد مومنی کارشناس روانشناسی  هیئت ورزشی استان مورد بحث قرار گرفت.
 
خبروعکس : رضا جودکی نژاد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار