خبرگزاری شبستان:اطلاعات موشکی ایران، پیشنهاد جدید واشنگتن برای تل‌آویو، روایت العربیه از چادرهای خالی حجاج ایرانی، اعلام آمادگی دبیر کل 'آیمو'برای توسعه همکاری های این سازمان با ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۹۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 04 September 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: اطلاعات موشکی ایران، پیشنهاد جدید واشنگتن برای تل‌آویو، روایت العربیه از چادرهای خالی حجاج ایرانی، اعلام آمادگی دبیر کل 'آیمو'برای توسعه همکاری های این سازمان با ایران، تمرین مشترک آپاچی‌های آمریکا و امارات برای حمله به قایق‌های ایرانی از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

تمرین مشترک آپاچی‌های آمریکا و امارات برای حمله به قایق‌های ایرانی در خلیج‌ فارس

نشریه تخصصی نظامی «وار ایز بورینگ» با اشاره به رویارویی‌های اخیر شناورهای ایرانی با کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس، به گزینه‌های آمریکا برای پیروزی در نبرد احتمالی با ایرانیان پرداخته است.

نوشته‌های این نشریه البته اولین واکنش به این ماجرا نیست؛ هفته گذشته بود که «جوزف وتل» مسئول فرماندهی مرکزی آمریکا، گفته بود که «نگران تصمیمات فرماندهان نیروی دریایی سپاه هستیم ولی نهایتاً این آمریکاست که در آنجا (خلیج‌فارس) غالب خواهد شد.»

نشریه نظامی آمریکایی گفته ارتش آمریکا برای پیروزی در نبرد با قایق‌های پرشمار ایرانی، به استفاده از آتش سنگین بالگرد توپدار آپاچی روی آورده است. بخش‌های از این مقاله به شرح ذیل به مخاطبان فارس تقدیم می‌گردد:

بالگردهای توپدار ارتش آمریکا حداقل 4 سال است که برای چنین رویارویی تمرین می‌کنند.

در آوریل 1988 (سال 1367) نیروی دریایی آمریکا در بزرگ‌ترین نبرد دریایی خود پس از جنگ جهانی دوم، با شناورهای نظامی ایران درگیر شد.

ملوانان آمریکایی برای درگیری با ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های بزرگ شوروی آموزش دیده بودند ولی شناورهای آمریکایی، تسلیحات مناسب برای رهگیری قایق های تندرو و چابک ایرانی را که حالا به راکت مجهز شده بودند، نداشتند. ایرانی‌ها از نفربرهای دریایی کوچک هم به عنوان مین‌گذارهای مرگ‌آور بهره می‌بردند که نیروها و شناورها آمریکایی راه مناسبی برای مقابله با آن نداشتند.

پنتاگون با در نظر گرفتن این نقطه ضعف، سریعاً بالگردهای مسلح‌شده بلک هاوک و پرنده کوچک را به همراه نیروهای یگان ویژه 160 (که حالا نامش به هنگ 160 نیروهای ویژه عملیات هوابرد تغییر یافته) به خلیج‌ فارس فرستاد. این بالگردها از روی عرشه ناوشکن‌ها و عرشه بازطراحی شده شناورهای پشتیبانی نفت‌کش‌ها پرواز می‌کردند.

مهارت‌ مانند عضله است و به تمرین نیاز دارد؛ از همین رو بود که در دهه 90 و دهه اول قرن جدید، نیروهای آمریکایی، تمرینات خود را بر روی آب ادامه دادند.

سال 2011 بود که «محمدرضا رحیمی» معاون اول رئیس‌جمهور وقت ایران، تهدید کرد که مسیر تنگه هرمز به روی کشتی‌های خارجی بسته می‌شود و از همان هنگام، مانورهای رقابتی ایران و آمریکا در منطقه کلید خورد.

از سال 2012 پنتاگون آپاچی‌ها را به مأموریت‌های دریایی خلیج‌فارس وارد کرد. آپاچی با تجهیز به موشک هدایت‌شونده هل‌فایر، راکت‌انداز هایدرا و مسلسل سنگین 30 میلی‌متری می‌تواند به راحتی با قایق‌های کوچک ایرانی مقابله کند؛ قایق‌های که با تاکتیک «ازدحام» و در شمار بالا به شناورهای آمریکایی حمله می‌کنند.

گرچه ارتش آمریکا سال 2011 اکثر نیروهای خود را از عراق خارج کرد، ولی اعزام نیرو به کشورهای مجاور ایران از جمله کویت و بحرین ادامه یافت. واحدهای نیروی زمینی ارتش هم ارسال بالگردهای بلک هاوک و آپاچی به کویت را کماکان ادامه دادند.

اینجا بود که ارتش آمریکا با مشکلی دیگر مواجه شد و آن عبارت بود از نبود تجربه پرواز عملیاتی بر روی دریا در میان بسیاری از خلبانان.

فرماندهان آمریکایی برای ایجاد آمادگی در میان نیروهای خود، با فرمانده گارد ملی ارتش مستقر در کارولینای جنوبی که اتفاقا به تازگی از کویت بازگشته بود ملاقات کردند و نتیجه این شد که خلبانان آپاچی با همراهی خلبانان گارد ملی، پرواز بر روی آب‌های آزاد را تمرین کردند.

این تمرین‌ها بر روی خلیج مکزیک و سواحل کالیفرنیای جنوبی انجام گرفت و خلبان با چگونگی نشست و برخاست در ساحل و پرواز از روی عرشه آشنا شدند.

در این میان تیپ 36 هوابرد گارد ملی تگزاس برای آموزش بیشتر وارد کویت شد و در آنجا به نیروهای آمریکایی مستقر، نحوه پرواز عملیات بر روی آب را آموزش داد.

سال 2013 بود که تیپ 4-22 پس از نهایی شدن آموزش‌ها در آمریکا، وارد کویت شد و در اولین گام، یگان آپاچی‌های تیپ به سمت جزیره فیلچا در فاصله 20 کیلومتر سواحل کویت در خلیج‌فارس رفتند و در آنجا با همراهی آپاچی‌های نیروی هوایی امارت متحده عربی، به اهداف موجود شلیک کردند و پس از اتمام عملیات، بر روی هاورکرافت یواس‌اس‌هارپر فری فرود آمدند.

این تمرین، بازسازی صحنه نبرد با ایران بود.

سپاه پاسداران در چند جزیره خلیج‌فارس، پست‌های فرماندهی دارد که شناورهای مسلح به راکت و اژدر از آنها دفاع می‌کنند.

بالگردهای مدرن و قابل آپاچی هم مانند هر پرنده آهنین دیگری، در صورت برخورد به موانع جدی، مجبور به فرود یا محکوم به سقوط می‌شوند.

نظامیان ایرانی در خلال جنگ 8 ساله و پس از روبرو شدن یا بالگردهای میل-24 ارتش بعث عراق که بدنه‌ای زرهی داشتند، به فکر تکیه بر توان داخلی برای تولید سلاحی غیرقابل تحریم برای دور کردن این «ارابه‌های شیطان» افتادند.

روزهای جنگ و استفاده از همه امکانات موجود در کنار نوآوری رزمندگان سپری شد و در روزهای پس از جنگ، ایرانیان با استفاده از نقاط قوت دوش‌پرتاب «استینگر» که درسش را در والفجر 8 پس داده بود و نمونه بادوام و کارآمد شرقی یعنی «ایگلا»، دوش‌پرتاب خود را ساختند.

خانواده دوش‌پرتاب‌های ایران میثاق نام دارد و تاکنون 2 نمونه از آن در رسانه‌ها به نمایش درآمده است.

نشنال اینترست: ایران بهترین موشک‌های فرا صوت ضد کشتی را تولید می‌کند

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» نوشت:  بعد از خاتمه پایان جنگ سرد این مین‌های دریایی بود‌ند که بیش از هر تهدید دیگری به کشتی‌های جنگی آمریکا خسارت زده یا آن‌ها را نابود ساخته‌اند.

از دید این نشریه آمریکایی، تنها قدرت‌های نظامی مهم جهان چون ایران، روسیه و چین هستند که قادرند با کیفیت‌ترین سلاح‌های موسوم به «A2/AD weapons» یا همان دسترسی ممنوع چون موشک‌های ضدکشتی فرا صوت را تولید کنند.

نشنال اینترست با اشاره به مین‌های دریایی و خطراتی که از این ناحیه متوجه نیروی دریایی آمریکا می‌باشد، نوشت: این درحالی است که فقیرترین کشورهای ساحلی نیز می‌توانند مین‌های دریایی را تهیه کنند.

«جری هندریکس» ژنرال باز نشسته نیروی دریایی آمریکا در این زمینه گفت: «مین‌های دریایی یکی از قدیمی‌ترین سلاح‌های موجود در عرصه دریایی و اغلب ارزانترین و در دسترس‌ترین جنگ افزارهای ویژه برای ایجاد مناطق دسترسی ممنوع هستند.»

 اندیشکده آمریکایی «مطالعات راهبردی و بین‌الملل» نیز چندی قبل نوشت: نقش مین‌های آبی در عرصه دریایی بسیار مهم هستند و ایران بیش از 6000 هزار مین و انبارهایی از مین‌های هوشمند دارد که می‌تواند از آن‌ها علیه هرگونه تهدید دریایی استفاده کند.

روایت العربیه از چادرهای خالی حجاج ایرانی در موسم حج امسال

شبکه العربیه گزارشی از چادرهای خالی حجاج ایرانی در صحرای عرفات و سرزمین منا منتشر کرده است.

حجاجی که امسال در مراسم حج حضور نخواهند داشت و العربیه در گزارش خود سعی دارد ایران را مسئول این مسأله جلوه دهد.

گزارش العربیه مدعی است که ایران حاضر نشد تا توافقنامه مربوط به مراسم حج را با مسئولان سعودی امضاء کند توافقنامه‌ای که در آن سیاسی کردن حج منع شده بود.

العربیه همچنین در گزارش خود به نقل از یکی از مسئولان سعودی مدعی می‌شود که زائران ایرانی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیاسی امسال به حج خواهند آمد و در چادرهای ایرانی‌ها اسکان داده خواهند شد.

کشتار حجاج ایرانی در مراسم حج سال گذشته در سرزمین منا که منجر به شهادت 464 حاجی ایرانی شد، باعث شد تا مسئولان ایرانی تصمیم به تحریم مراسم امسال حج بگیرند. حادثه‌ای که علت اصلی آن سوء مدیریت و به ظن قوی توطئه مسئولان سعودی بیان شده است.

اطلاعات موشکی ایران، پیشنهاد جدید واشنگتن برای تل‌آویو/ ترس تل‌آویو از انتفاضه و بحران سوریه

اندیشکده آمریکایی «رند» در مطلبی مفصل با عنوان «سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای»، نوشت صهیونیست‌ها پس از نهایی شدن برجام، تمرکز روی دو موضوع فلسطین و بحران سوریه را در دستور کار قرار داده‌اند.

اندیشکده «رند» در ابتدای این یادداشت به مخالفت‌های علنی مقامات رژیم صهیونیستی از قبیل بنیامین نتانیاهو درباره برجام پرداخته است و اظهارنظر او را توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5 را «اشتباه بزرگ تاریخی» خوانده بود، بازنشر داد.

در این مطلب 24 صفحه‌ای آمده است: «پس از آنکه سال‌ها اسرائیل پرونده هسته‌ای ایران را اولویت اصلی امنیت ملی خود قرار داده بود و با گذشت ماه‌ها بحث‌های تندی که به شدت روابط آمریکا-اسرائیل را آزمود، به طرز خارق‌العاده‌ای وقتی توافق هسته‌ای به واقعیت تبدیل شد، پرونده هسته‌ای ایران به سرعت از صفحه رادار گفتمان سیاسی و عمومی اسرائیل کنار رفت».

اندیشکده آمریکایی ادامه داد: «مطمئنا، نگرانی‌های اسرائیل درباره ایران محو نشد بلکه تمرکز روی موضوع هسته‌ای، جای خود را به توانایی ایران برای تهدید اسرائیل در حوزه‌های غیرهسته‌ای داد به ویژه از طریق حمایت تهران از حزب‌الله و حضور بیش از پیش ایران در سوریه و مرز شمالی اسرائیل».

«رند» یک دلیل کنار رفتن برنامه هسته‌ای ایران از اولویت اصلی رژیم صهیونیستی پس از حصول برجام را نگرانی‌های تل‌آویو از گسترش انتفاضه سوم فلسطینیان خوانده و نوشته است به همین دلیل این رژیم خود را برای مقابله با این احتمال متمرکز کرده است.

این اندیشکده، دلیل دیگر خروج برنامه هسته‌ای ایران از اولویت اصلی رژیم صهیونیستی را بحران سوریه خوانده است.

در این مطلب آمده است: « خشونت فلسطینی به کاسته شدن از بحث‌های داخلی اسرائیلی در قبال پرونده هسته‌ای ایران کمک کرده اما درگیری و بحران سوریه به سرعت به نگرانی بیشتر دستگاه امنیتی اسرائیل تبدیل شده است».

رند در ادامه می‌نویسد:«حمله مستقیم نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، تا حد زیادی از روی میز برداشته شده اما درگیری نظامی با ایران از راه تشدید درگیری در صحنه سوریه همچنان ممکن است».

از نظر اندیشکده آمریکایی، «این بیشتر از قبل محتمل است که تلاش‌های اسرائیلی روی مسائلی همچون نقض‌های ایران (در قبال برجام) و تحریم ایران به خاطر فعالیت‌های غیرهسته‌ای متمرکز شود».

«رند» به مقامات آمریکایی درباره تقویت روابط با رژیم صهیونیستی توصیه‌هایی کرده و بر لزوم گسترش رایزنی‌های مشترک دو طرف در قبال ایران تأکید کرده است.

در یادداشت تصریح شد: «مقامات آمریکایی باید خطوط قرمز اسرائیل را در مذاکرات آینده درباره راه‌حل سوریه در دوره پس از بحران به ویژه در گفتگوها با روسیه درنظر بگیرند. اگرچه یک راه‌حل دائمی برای بحران سوریه به نظر قریب‌الوقوع نمی‌رسد اما با این حال یک توافق نهایی که بر مبنای آن مانع از استقرار حضور دائمی ایران یا حزب‌الله در مرز اسرائیل شود، می‌تواند از بی ثباتی در آینده جلوگیری کند».

رند در پایان توصیه می‌کند: «در یک دهه آینده، آمریکا می‌تواند اطلاعات درباره تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را با اسرائیل در میان بگذارد یا به مقامات اسرائیلی تشکیل جلسات اطلاعاتی منظم در خصوص وضعیت برنامه‌های غیرهسته‌ای ایران به ویژه برنامه موشکی ایران که اسرائیل نگران آن است را پیشنهاد دهد. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا همچنین می‌تواند یک کارگروه برای طراحی و برنامه‌ریزی برای انقضای توافق(برجام) ایجاد کند و در مراحل ابتدایی با اسرائیلی‌ها در این باره مشورت کند».

باشگاه خبرنگاران جوان:

گری جانسن: درخصوص توافق هسته‌ای ایران خوش‌بین هستم

گری جانسن نامزد حزب «لیبرترین» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مصاحبه ای به بیان مواضعش پرداخت. وی در این مصاحبه درخصوص سیاست خارجی آمریکا و توافق هسته‌ای ایران سخنانی بیان کرد.

گری جانسن درخصوص سیاست خارجی اظهار کرد: «آمریکا باید یک دفاع ملی شکست ناپذیر را به رخ تمامی کشورها بکشد.» وی افزود: با این حال، آمریکا نباید درخصوص مداخله نظامی در امور دیگر کشورها از آن سوءاستفاده کند.

وی درخصوص جنگ افغانستان گفت: «حمله ما به این کشور کاملا قابل توجیه بود؛ اما حضور طولانی ما در خاک این کشور درست نبود.»

جانسن در خاتمه درخصوص توافق هسته ای ایران و مواضعش در قبال آن مدعی شد: «من در ابتدا، مخالف توافق هسته ای ایران بودم؛ زیرا معتقدم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. با این حال، اکنون که این توافق به دست آمده است، تصمیم گرفتم نسبت به آن خوشبین باشم.»

گری جانسن به این پرسش که آیا رفتار ایران پس از امضای توافق موجب خوشبینی وی شده است، پاسخ مثبت داد. وی همچنین از اظهار نظر درخصوص پرداخت 400 میلیون دلار به ایران در ازای آزادی زندانیان خودداری کرد.

ایرنا:

اعلام آمادگی دبیر کل 'آیمو'برای توسعه همکاری های این سازمان با ایران

'کی تاک لیم' دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی ( آیمو ) روز شنبه در جریان دیدار با محمد حسن حبیب الله زاده کاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس و نماینده کشورمان در این سازمان، آمادگی این نهاد بین المللی برای توسعه همکاری ها با تهران بیان داشت.

در جریان دیدار محمدحسن حبیب الله زاده با 'کی تاک لیم' دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی( آیمو)، در لندن، درخصوص توسعه مناسبات و همکاری های جمهوری اسلامی ایران با این سازمان، گفت وگو و تبادل نظر صورت گرفت.

حبیب الله زاده در این دیدار با اشاره به چند هزار کیلومتر سواحل دریایی ایران در خلیج فارس و دریای خزر ، برنامه های کشورمان را در زمینه توسعه بنادر، کشتیرانی و جایگاه ایران در کریدور حمل و نقل تجاری شمال و جنوب برای دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی تشریح کرد.

'کی تاک لیم' نیز در این دیدار با اشاره موقعیت راهبردی ایران در منطقه غرب آسیا، ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل دریایی را با اهمیت خواند و آمادگی سازمان بین المللی دریانوردی را برای توسعه همکاری با ایران ابراز داشت.

'کی تاک لیم' توانمندی های فنی و کارشناسی ایران در زمینه دریایی را مورد تحسین قرار داد و اعلام کرد سازمان بین المللی دریانوردی آماده است تا سمینارها و کارگاه های آموزشی دریایی و محیط زیست دریایی منطقه ای را در ایران برگزار کند.

سازمان بین المللی دریانوردی از جمله سازمان های تخصصی ملل متحد به شمار می رود که در زمینه همکاری و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو در موضوعات فنی مربوط به کشتیرانی و استاندارهای ایمنی دریایی و نیز تصویب کنوانسیون های حمل و نقل دریایی فعالیت دارد.

این سازمان که از جمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتی رانی کارآمد در اقیانوس های عاری از آلودگی» است هم اکنون با 171 عضو و 3 عضو وابسته، مقرش در لندن می باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع ، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار