گفته می شود دولت تیمی را برای رایزنی‌ مسائل حقوق بشری تشکیل خواهد داد تا از طریق مذاکره با کشورهای اروپایی از اتهامات حقوق بشری به کشورمان، گره گشایی شود.
کد خبر: ۲۷۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 13 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار  دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر اخبار منتشره، دولت قرار است تیمی را برای رایزنی‌ مسائل حقوق بشری تشکیل دهد تا از طریق مذاکره با کشورهای اروپایی از اتهامات حقوق بشری به کشورمان، گره گشایی شود.

هرگاه صحبت از تیم و مذاکره می‌شود ناخوداگاه ذهن هر فردی به سمت الگوی مذاکرات هسته‌ای کشورمان می‌رود که درباره آن، اما و اگرهای فراوانی وجود دارد، سیاست مذاکرات هسته ای برد-برد بود و دولت یازدهم آن را الگوی موفق برای دیگر رایزنی های می داند.

روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره سیاست برد-برد می گوید: دولت یازدهم سیاست برد ـ برد را نه تنها در مذاکرات هسته‌ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها بکار گرفته است.

دولت خود را برای گونه جدیدی از مذاکرات آماده می کند!؟
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه پیگیری سیاست برد ـ باخت بادوام و بلند مدت نبوده و به نفع هیچ کشوری نیست،‌ تصریح کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای نیز برد ـ باخت بود هرگز موفق نمی‌شدیم و در صورت موفقیت نیز ادامه‌دار نبود.
 
روحانی افزود: سیاست برد ـ برد و اعتدال دولت یازدهم به این معناست که تنها به فکر خود بودن منجر به موفقیت نمی‌شود. دولت یازدهم بجز کشورها و قدرت‌هایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیا می‌باشد و ما باید معرف مهربانی و خدمت به همه انسان‌ها باشیم، مگر اینکه کسی بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ملت ایران، خدشه‌ای وارد نماید

 "می‌خواهیم یک کشور را تحریم کنیم بهانه ای نداریم! (حقوق بشر)، می‌خواهیم اموال یک کشور را مصادره کنیم! (حقوق بشر)، می‎خواهیم با یک کشور وارد جنگ شویم و منابعش را غارت کنیم! (حقوق بشر)" این دیالوگ طنزی است که با توجه به عملکرد دولت های غربی می توان به اتاق های فکر آنها تعمیم داد که به بهانه حقوق بشر هر هدفی را دنبال کرده و با بی رحمی از این دستاویز، استفاده می کنند. بدون شک بدترین دشمن حقوق بشر، استفاده سیاسی از این موضوع برای رسیدن به اهداف سیاسی است
 
حقوق بشر، مجموعه ای از قواعد و قوانینی است که ملل مختلف دنیا بعد از جنایات جنگ جهانی اول و دوم و تجاوزاتی که به حقوق مردم شده بود طی نشستی در سال 1948 کف حقوق انسان ها را تعیین کردند.
 
امروزه اگر یک بچه گربه در لندن دچار سانحه شود پنج آمبولانس برای آن می‌آید و فعالان محیط زیست سینه چاک می‌کنند و اشک مردم در می‌آید اما آیا این حقوق بشر است که کودکان بسیاری در یمن،‌ افغانستان، عراق و سوریه کشته می شوند و آنهایی هم که زنده میمانند با آینده ای سوخته به زندگی ادامه می دهند در حالی که سازمان ملل در مقابل جنایاتی از این قبیل قطعنامه های به اصطلاح آبکی صادر کرده و محکومیت های همیشگی خود را ابراز می کند.


دولت خود را برای گونه جدیدی از مذاکرات آماده می کند!؟
 
 
کشورهای اروپایی به تبعیت از دولت آمریکا در سال‌های گذشته، همواره ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند؛ در حالی که مصادیق نقض حقوق بشر در کشورهای اروپایی متعدد است و آن‌ها خود اولین کسانی هستند که باید در این رابطه پاسخگو باشند.
 
اکنون با توجه به فضای پسابرجام خبرهایی به گوش رسید که با استفاده از الگوی مذاکرات هسته ای دولت تیمی را درباره رایزنی های حقوق بشری تشکیل داده تا در همین رابطه با کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مذاکره صورت گیرد.

در همین رابطه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: "من پیشنهادی دارم به ستاد حقوق بشر که با همکاری وزارت امور خارجه مساله گفت‌وگو با کشورهای اروپایی را در بخش حقوق بشر ایجاد کند البته آمریکایی‌ها را باید کنار گذاشت، آن‌ها اهل خدعه‌اند و در برجام نشان دادند".

وی تاکید کرد که "ما در بحث حقوق بشر با آن‌ها(آمریکایی ها)گفت‌وگویی نداریم".

آملی لاریجانی افزود: اصلی‌ترین شرط این گفت‌وگو باید این باشد که این گفت‌وگوی حقوق بشری و مضمونش طرفینی باشد نه این‌که فقط ایران مورد سوال قرار گیرد، باید دوطرفه باشد.

دولت خود را برای گونه جدیدی از مذاکرات آماده می کند!؟

رییس قوه قضائیه تاکید کرد: ما هم نسبت به اروپا بحث داریم. در نحوه رفتارشان با بشریت از آن‌ها و در مورد این اسلام‌هراسی سوال داریم. در رابطه با این کشف حجاب اجباری در مدارس و دانشگاه‌ها در کشور فرانسه سوال داریم. در فرانسه‌ای که اگر به هولوکاست به گوش چشمی به مخالف نظر شود باید به زندان رفت. آیا این حقوق بشر است؟
 
شایان ذکر است مذاکرات حقوق بشری با اروپایی‌ها، واقعیت‌های زیادی را می‌تواند روشن کند و پوچ بودن بسیاری از ادعاهایی که این کشورها در قبال جمهوری اسلامی در رابطه با نقض حقوق بشر دارند نیز مشخص می‌شود. اتهامات اروپایی‌ها به ایران در رابطه با نقض حقوق بشر در حالی مطرح می شود که آن‌ها هیچ‌گاه موارد مستند و مستدلی را در این رابطه بیان نکرده و صرفا مواضع خصمانه ایالات متحده نسبت به ایران را تکرار کردند.

نکته مهم دیگر سخنان رئیس دستگاه قضا در این رابطه، کنار زدن آمریکایی‌ها و تاکید بر عدم اعتماد به آن‌ها بود. بی‌اعتمادیی که تجربه برجام بر آن صحه گذاشت و واقعیت دولت ایالات متحده را بیش از گذشته روشن کرد.
 
از سوی دیگر حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سخنان رئیس قوه قضاییه در همایش روز حقوق بشر و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهایی برای مذاکره در خصوص حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده و آیا قرار است تیم مذاکره‌کننده‌‌ای برای مسائل حقوق بشر به مانند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایجاد شود، گفت: ما با کشورهای اروپایی در رابطه با حقوق بشر قصد مذاکره داریم و در این خصوص درباره کشوری که یشنهاد مذاکره داده است، اطلاع ندارم و در حال حاضر این مطلب در حد یک پیشنهاد از سوی قوه قضاییه مطرح شده است و ما آماده مذاکره با تمام کشورهای اروپایی را داریم.  
 
در نهایت محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر پیرامون تیم مذاکره کننده حقوق بشر توضیحاتی را ارائه داد و تصریح کرد: این مجموعه مذاکرات توسط افراد کارکشته دیپلماسی انجام خواهد شد و ما هر نوع کمکی را که نیاز باشد، دریغ نخواهیم کرد مذاکرات حقوق بشری با اروپاییان برآمده از خواست نظام است و مشروط به مواردی خواهد بود.
 
گفتمان و مذاکره با اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر در زمینه حقوق بشر فی النفسه کار مثبتی است که می تواند کمک کننده باشد اما استفاده از الگوی مذاکرات هسته ای می تواند شاعبه هایی را برای طرف مقابل ایجاد کند و با توجه به این که دولت یازدهم از آغاز کار تاکید بر الگوی مذاکره برد-برد در مذاکرات هسته ای داشته است باید این دقت نظر وجود داشته باشد که در زمینه حقوق بشر استفاده از الگوی مذاکرات هسته ای به مثابه دخالت دادن نظریه برد برد نیست.
 

 
دولت خود را برای گونه جدیدی از مذاکرات آماده می کند!؟
 
در بحث حقوق بشر موضوع برد برد می تواند راه گریز و شیطنت را برای طرف غربی باز بگذارد چرا که اتهامات بی اساس به ایران موضوعی نیست که برای رد و تفهیم آن به غزب به خواهیم بابت آن امتیاز بدهیم، و نباید دست آنها را برای بدعهدی باز گذاشت.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار