تابناک تهران - این روزها در بهارستان، برای دولت، دَر بر همان پاشنه ای می چرخد که مطلوب و رضایت بخش است؛ لایحه اصلاحیه بودجه 95 که پیش از این در کمیسیون برنامه بودجه با کلیات آن مخالفت شده بود باردیگر در دستور کار قرار گرفت و نه تنها این بار با کلیات آن موافقت شد بلکه در بررسی جزییات، جنجالی ترین بند آن نیز مورد تایید قرار گرفت که می‎تواند زمینه ساز سوخت شدن کارت‎های سوخت برای همیشه شود.
کد خبر: ۲۷۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 09 August 2016
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم پیش از تعطیلات دو هفته ای مجلس، در جلسه ای جنجالی با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۵ مخالفت کرد.

لایحه ای که دولت نتوانسته بود رای آن را در قالب قانون بودجه از مجلس نهم بگیرد و آنقدر برای دولت اهمیت داشت که در نخستین روزهای تشکیل مجلس جدید، حسن روحانی اعلام کرد که قطعا مواد مورد نظر دولت که در مجلس نهم نتوانست مورد تایید قرار گیرد برای اخذ مجدد نظر مجلس طی لایحه ای به مجلس جدید ارسال خواهد کرد.

لایحه اصلاح بودجه 95 به مجلس ارسال شد و پیش از تعطیلات دو هفته ای مجلس، دولتی ها برای جلب نظر نمایندگان، در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در کنار رئیس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مقامات دولتی به تفصیل از لایحه دفاع کردند. با این وجود استدلالهای دولت نتوانست کمیسیون را قانع سازد و پس از مخالفت نماینده مرکز پژوهشهای مجلس، کمیسیون رای به رد کلیات لایحه داد، رایی که شگفتی برخی از جمله رئیس کمیسیون برنامه و بودجه را به دنبال داشت.

تعطیلات مجلس سپری شد و روز یکشنه (۱۷ مرداد) در نخستین روز پس از تعطیلات و در کمال شگفتی کمیسیون برنامه و بودجه مجددا لایحه رد شده را در دستور بررسی خود قرار داده است، امری که به نظر خلاف قانون آئین نامه داخلی مجلس می رسید.

رای گیری مجدد، برای کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 در دستور کار قرار گرفت که این بار این رای گیری منجر به تصویب لایحه دولت شد، مسیری که پیش بینی می شد احتمالا زمینه ساز ارسال لایحه به صحن علنی برای اخذ رای نهایی با اندک تغییرات شود.

امروز می توان گفت که تقریبا پیش بینی ها درست از آب درآمده است چرا که مهمترین بندهای این لایحه در بررسی جزییات توانست نظر موافق نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه را جلب کند و به یکی از خواست های اصلی دولت یعنی حذف کارت های سوخت جامه عمل پوشانده شود.
 
در پایان جلسه امروز سه شنبه کمیسیون برنامه و بودجه سخنگوی این کمیسیون از مصوبه حذف کارت سوخت و تک نرخی ماندن بنزین در این جلسه خبر داد.

محمدمهدی مفتح با اعلام این خبر گفت: در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه بند «ب» و «ج» تبصره 14 قانون بودجه در مورد کارت سوخت، پلکانی شدن قیمت بنزین و جرم‌انگاری برای دریافت یارانه از سوی کسانی که مشمول دریافت نیستند از متن قانون بودجه 95 حذف شد.

وی افزود: به موجب این مصوبه و در صورت رای موافق نمایندگان در صحن علنی کارت سوخت حذف می‌شود و بنزین تک نرخی باقی می‌ماند.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: کمیسیون برنامه و بودجه همچنین با حذف تبصره 22 قانون بودجه 95 که در اصلاحیه پیش‌بینی شده بود نیز مخالفت کردند و بر این اساس 5 هزار میلیارد تومان بودجه دفاعی در قانون بودجه باقی می‌ماند.

نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه در حالی رای به حذف کارت سوخت دادند که این خواسته دولت منتقدان جدی داشت. از حمله احمد توکلی نماینده پیشین مجلس و رئیس کنونی هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد "دیده‌بان شفافیت و عدالت" که در پیش از این در نامه ای سرگشاده خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری درخواست کرده بود که مانع از حذف کارت های سوخت شود.

او در این نامه مهمترین اهداف تحقق یافته کارت های سوخت را کنترل مصرف و کاهش واردات، حذف قاچاق بنزین، زمینه سازی برای آزادسازی قیمت، جایگزین شدن CNG در سبد سوخت، صرفه‌جویی ارزی در پی کاهش مصرف دانست.

این در حالی است که دولت و شخص وزیر نفت به عنوان مهترین موافق حذف کارت های سوخت نظر دیگری دارند.  بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با تاکید بر اینکه موافق ادامه استفاده از کارت سوخت بنزین نیست می گوید که این کار هیچ توجیهی ندارد.

به گفته او در صورت استفاده از این کارت‌ها، اطلاعات مفید جدیدی جمع‌آوری نخواهد شد و فقط پول اضافی برای نگاه داشتن این سامانه و کارت‌های سوخت بنزین هزینه خواهیم کرد که برخی پیشنهاد کرده‌اند در صورت استفاده نکردن از کارت سوخت شخصی، هزینه‌ای اضافه از رانندگان گرفته شود که به نظر من نادرست است، زیرا سبب فساد می‌شود.

از سال 86 تاکنون نزدیک به 20 میلیون کارت سوخت صادر شده است که برای هر کدام از آنها مبلغ 180 هزار ریال هزینه شد، 80 هزار ریال وجه صدور کارت سوخت توسط مردم پرداخت و مابقی را دولت متقبل شد. مجموع اقدامات انجام شده به همراه تجهیز جایگاه ها برای بکارگیری کارت سوخت، بر روی هم سه هزار و 528 میلیارد ریال هزینه را به دوش کشور گذاشت.

با این حال ادامه حفظ کارت های سوخت که با تک نرخی شدن دیگر کارکردی ندارد به گفته وزیر نفت برای هزینه نگهداری کارت ن ها و  این سامانه آن دولت باید سالانه 20 میلیارد تومان هزینه کند.

بر همین اساس در نهایت با خواست دولت و تصمیم اعضای کمیسیون برنامه و بودجه راه برای سوخت شدن کارهای سوخت هموار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار