طبیعت بکر و دست نخورده این روستای گردشگری در محدوده کوهستانی استان قم قرار دارد که از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربی به کوه بخاره محدود می‌شود و طبق سرشماری در سال 1385 حدود 850 نفر در این روستا به زندگی زراعی و دامداری مشغول هستند.
کد خبر: ۲۷۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 07 August 2016
به گزارش تابناک قم، روستای ییلاقی وشنوه از توابع بخش کهک در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم با ویژگی‌های تاریخی هزاره‌های چهارم و سوم قبل از میلاد و گردشگری که دارد، از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است تا با معرفی ظرفیت‌های این مکان به جذب گردشگران پرداخته شود.

طبیعت بکر و دست نخورده این روستای گردشگری در محدوده کوهستانی استان قم قرار دارد که از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربی به کوه بخاره محدود می‌شود  و طبق سرشماری در سال 1385 حدود 850 نفر در این روستا به زندگی زراعی و دامداری مشغول هستند.

روستای زیبا و ییلاقی وشنوه بافت مسکونی متراکم با معماری پلکانی دارد. در این روستا، خانه‌های بزرگ و ویلایی و در بافت تاریخی آن خانه‌هایی با قدمتی بسیار طولانی به چشم می‌خورد.

روستای کوهستانی و زیبای وشنوه به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم ییلاقی نظر گردشگران را به خود جلب کرده است. ارتفاعات زیبای الوند نیز در 10 کیلومتری روستای وشنوه واقع شده است.

غار شگفت‌انگیز

غار وشنوه یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت انگیز روستای وشنوه است که در 6 کیلومتری روستا و در کوهستان اردهال قرار دارد. همچنین دره‌های اطراف روستای وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشیده شده است. ضمن این‌که از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا رودخانه وشنوه است که از میان روستا عبور می‌کند.

اولین معدن مس ایران که از قدیمی ترین معادن مس محسوب می‌شود در روستای وشنه قرار دارد.

برای اولین بار پس از کشف معادن وشنوه در سال‌ 1960 مطالعات دقیقی روی این معادن صورت گرفت. کار از بخش معدنی دور افتاده چاله غار شروع شد و سپس در دومین بخش معدنی یعنی لقه‌مراد ادامه یافت.

این معادن در سه بخش اصلی اطراف وشنوه قرار دارند، بخش معدنی مزرعه که در نزدیکی 10 کیلومتری وشنوه واقع شده و بخش معدنی چاله غار نیز روی یک تپه جالب بین دو دره در کوهپایه کوه چاله غار است. سومین بخش معدنی یعنی لقه مراد در دامنه شرقی در مجاورت دره‌مراد قرار دارد که توسط دو محقق آلمانی به نام هولزر و یك ایرانی به نام مومن زاده در سال 1970 و در چارچوب طرح حمایت مالی ویژه سازمان ملل مستند نگاری مقدماتی شده است.

این تحقیقات نشانگر گستردگی تولید مس در دوره مس و اوایل دوره مفرغ در ایران مرکزی است. ضمن این‌که اهمیت مناطق اطراف و تمدن بین النهرین و آسیای مرکزی را نیز اثبات می‌کند.

مجموعه معادن مس چاله غار و معادن مس لقه مراد قم واقع در شهر قم بخش کهک کوه‌های جنوبی روستای وشنوه مربوط به هزاره چهارم هجری قمری-ساسانی است که در اواخر سال 1387 با شماره 23649 و 23646 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه امامزاده هادی (ع) از اماکن مذهبی و تاریخی روستای وشنوه است که مربوط به دوره صفوی است و در اواخر سال 1380 با شماره 4872 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت است.

برخی از پژوهشگران انساب، نسب امامزاده هادی را با 9 واسطه امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان می‌دانند. آن حضرت در اواسط قرن پنجم هجری وفات کرده‌اند.

بقعه این امامزاده که به «پنج امامزاده» نیز شهرت دارد، در جهت شمالی و خارج روستای وشنوه در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر کهک واقع شده و از بقاع مشهور استان است که با ویژگی‌های معماری دوران صفویه مورد استقبال گردشگران و علاقه‌مندان به هنر اسلامی قرار گرفته است.

همچنین تپه قلعه از دیگر آثار تاریخی است که در شمال غرب وشنوه قرار دارد و  مربوط به دوره اسلامی است که در اواخر سال 1381 با شماره 7698 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه تاریخی به علت ویژگی‌های طبیعی که دارد مورد علاقه کوهنوردان و طبیعت دوستان قرار دارد.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به این‌که بین 10 روستای استان روستای وشنوه به عنوان هدف گردشگری معرفی شده است گفت: روستاهای فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمدآباد، کاج، طینوج و وشنوه ده روستای گردشگری قم هستند.

«عیسی رضایی» افزود: روستای وشنوه به خاطر ویژگی‌های تاریخی و گردشگری که دارد به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است به منظور بهره برداری از ظرفیت‌های این روستاها در جهت توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه آنها فراهم شود. وی با اشاره به سرمایه گذاری در این روستای تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از محل اعتبارات ملی ، کمپینگی را در کنار امامزاده هادی احداث کرده است که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اقدامات تکمیلی آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: دو سرمایه گذار بخش خصوصی به صورت جداگانه دو واحد اقامتی و پذیرایی را ساخته‌اند که یکی از این واحدها در حال بهره برداری و دیگری درحال اتمام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار