مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: 90 درصد مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر است.
کد خبر: ۲۷۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 01 August 2016
مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: 90 درصد مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش ایسنا، احمد کوشا دوشنبه 11 مردادماه در نشست کشوری مدیران گروه بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در استان همدان، اظهار کرد: در کنترل و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر نخست باید تغییر دیدگاه‌ها در بین مردم و مسئولان رقم بخورد چرا که هرکس به سهم خود در این مهم دخیل است به ویژه خود مردم می‌توانند با رفتار سلامت در پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر نقش عمده‌ای ایفا کنند.

وی تصریح کرد: به‌طور تقریبی 46 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است همچنین سرطان‌ها 13 درصد، حوادث 14 درصد و دیابت 2 درصد از مرگ‌ومیرها را در جامعه ما تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های روحی روانی و بیماری‌های ریوی مانند آسم و سی او پی دی نیز از جمله عوامل شایع مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور است، گفت: این بیماری‌ها علاوه بر ناتوانی به علت از کارافتادگی بیمار عامل فقر خانواده‌ها نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: تعداد بیماران بیماری‌های غیرواگیردار در کشور ما همچون دیگر نقاط جهان روزبه‌روز در حال افزایش است و گردهمایی ما در همدان نیز با هدف ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جهت پیش‌بینی و کنترل بیماری‌های غیرواگیردار است.

کوشا ادامه داد: چنانچه حوادث هم در زمره بیماری‌های غیرواگیر محسوب شود، نزدیک به 90 درصد مرگ و میرها در کشور بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

سند ملی سلامت الگوی دیگر کشورها قرار گرفته است

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تدوین سند ملی سلامت و ایجاد مؤلفه‌های مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در آن خاطرنشان کرد: سندملی سلامت که به امضای وزرا، معاونان و مسئولان بسیاری رسیده است توفیقات متعددی در نتایج خود داشته که از جمله آثار این توفیقات می‌توان به الگو قرار گرفتن این سند برای کشورهای دیگر از جمله کشور لبنان اشاره کرد.

کوشا ضمن تأکید بر اقدامات فرابخشی و هماهنگ بین دستگاه‌ها در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: برای کنترل این بیماری‌ها هم باید تغییراتی در سطح جامعه و هم در سطح در نظام بهداشتی و درمانی صورت گیرد چرا که وزارت بهداشتی تنها متولی این موضوع نیست و به تنهایی نمی‌تواند کاهش بیماری‌های غیرواگیر را رقم بزند بلکه در وهله نخست باید فرهنگ‌سازی مناسبی ایجاد کرد تا با آموزش‌های صحیح و آشنایی مردم با مشکلات مصرف دخانیات و همچنین تغذیه سالم گامی در راستای کاهش این مشکلات بردارند و مسئولان هم با هماهنگی و همکاری در این مسیر برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کنترل و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر در اختیار گذاشتن امکانات و ابزار مناسب برای مردم با هدف ترغیب به تحرک و ورزش است، عنوان کرد: ایجاد امکانات ورزشی برای مردم و در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز برای تحرک بیشتر و ترغیب مردم به ورزش از جمله این راهکارهاست که خوشبختانه آنطورکه شنیده‌ام شورای شهر همدان در اقدامی زیبا مصوب کرده خیابان‌های اصلی شهر پیاده‌راه شوند که این خود یکی از راهکارهای مناسب در جهت تقویت تحرک و پیاده‌روی مردم در جهت افزایش سلامت جسم و روح آنهاست.

"ایراپن" طرح کنترل بیماری‌های غیرواگیر

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: مهمترین برنامه‌ای که وزارت بهداشت در جهت مقابله و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مدنظر دارد، طرح "ایراپن" است که با اجرای این طرح افراد مستعد، قبل از بیمار شدن شناسایی می‌شوند تا با ارائه توصیه‌های لازم از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح در 4 شهرستان تبیین کرد: این اقدام به‌صورت آزمایشی در 4 شهرستان نمده، مراغه، بافت و شهررضا انجام می‌شود که درصورت توفیق، در کل کشور اجرایی خواهد شد.

کوشا تشریح کرد: طی اجرای طرح ایراپن افراد بالای 40 سال به مراکز دعوت شده و قبل از ابتلا و علامت‌دار شدن بیماری آموزش داده شوند و اطلاعات لازم به آنها داده می‌شود تا کنترل و مقابله با بیماری در آنها به سهولت انجام شود.

کمردرد و آرتروز شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر که منجر به مرگ نیستند

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تشخیص به موقع سرطان‌های مهم از جمله سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم نیز در راستای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر کشور که منجر به مرگ می‌شوند، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که کنترل آنها نیازمند اصلاح سبک زندگی و تحرک بیشتر است.

وی افزود: شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در کشور که منجر به مرگ و میر نمی‌شوند، کمردرد و بیماری‌های آرتروز و مشکلات روحی روانی هستند که برنامه‌هایی در سطح کشور در بخش‌های بهداشت و درمان برای مقابله و کنترل آنها دیده شده است.

برنامه آلودگی تریاک با سرب از شهریور اجرایی خواهد شد

کوشا در پایان با اشاره به مسمومیت تریاک آلوده به سرب تشریح کرد: برنامه آلودگی تریاک با سرب از شهریورماه اجرایی خواهد شد تا موارد محتمل توضیح داده شود که اگر مسمومیت با سرب به عنوان یکی از فلزات سنگین شیوع زیادی داشت سیستم مراقبت از آن راه‌اندازی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار