تابناک گزارش می دهد؛
امام خمینی(ره)عشایر را ذخایر انقلاب دانسته و ارزش وجودی این قشر زحمتکش را درک کرده بودند.ولی امروز این عشایر در استان ایلام تحریم (از نوع داخلی) شده و متاسفانه اموز عشایری استان مدت 5 ماه است آبرسانی را به عشایر متوقف کرده است.
کد خبر: ۲۶۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 01 August 2016

امام خمینی(ره)عشایر را ذخایر انقلاب دانسته و ارزش وجودی این قشر زحمتکش را درک کرده بودند.ولی امروز این عشایر در استان ایلام تحریم (از نوع داخلی) شده و متاسفانه اموز عشایری استان مدت 5 ماه است آبرسانی را به عشایر متوقف  کرده است.

به گزارش تابناک ایلام،دامداری و پرورش گاو و گوسفند یکی از سرمایه ها و استعدادهای بکر استان ایلام می باشد که متاسفانه به دلایل مشابه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است،مراتع بکر و غنی و جنگلهای انبوه از یک طرف و آب و هوای چهارفصل استان از طرف دیگر ایلام را استانی مستعد برای توسعه ی دامپروری قرار داده است.

در استانهای دیگر عشایر مجبور هستند برای ییلاق و قشلاق کردن بعضا چندین استان را پشت سر گذاشته تا به نقاط با آب و هوای مناسب برسند؛ولی در ایلام این فاصله بسیار کم بوده و در داخل استان عشایر می توانند ییلاق و قشلاق کنند.

تاثیر این صنعت در زندگی مردم استان هم بسیار حیاتی است.بیش از 25 هزار خانوار در استان ایلام به صورت مستقیم از طریق پرورش دام امرار معاش می کنند که بالغ بر 13 هزار خانوار آن عشایر دامدار می باشند ،جمعیت دام سبک استان ایلام بالغ بر 2 میلیون و سیصد هزار راس می باشد که 65 درصد آن به عشایر استان تعلق دارد.البته در فصول مختلف سال بالغ بر یک میلیون دام مهمان هم به این تعداد اضافه می شود.

ارگانهای زیادی در امر خدمت رسانی به عشایر و دام آنها دخیل هستند.ولی مهمترین آنها دامپزشکی و امور عشایری می باشند.در تحقیق میدانی خبرنگار ما از حیث واکسیناسیون و خدمات بهداشتی و تامین سلامت دام رضایت عشایر حاصل شده و از طرف یکی از عشایر عنوان شد که از اول سال تا کنون 6 مرحله واکسیناسیون دام توسط دامپزشکی استان انجام شده است.

اکبر م یکی از عشایر فعال استان به خبرنگار ما گفت؛ تا پایان سال 94 به صورت پراکنده آب آشامیدنی عشایر توسط تانکرهای امور عشایری تامین می شد.ولی از ابتدای سال 95 این روند به کندی صورت گرفته و تقریبا متوقف شده است.

مشهدی اکبر ادامه داد:این روند کند برای ما مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است. تامین آب آشامیدنی با ماشین شخصی برای دامداران و عشایر بسیار سخت و زحمت ساز است.
غلامعلی ج هم به همکار ما گفت:برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز هر روز صبح و ظهر دو مرتبه باید نزدیک به 40 کیلومتر راه را با ماشین رفته و آب  آشامیدنی مورد نیاز خود و دیگر عشایر مجاور را تامین میکنیم.

به هر حال زندگی عشایری خود به تنهایی سخت بوده و مزمت های خاص خود را دارد. ولی وقتی خدمات دولت نیز به این قشر زحمتکش کاهش یافته و یا متوقف شود دیگر این سختی ها تقریبا غیر قابل تحمل می شود،در صحبتی که همکار ما با برخی مسئولین دخیل در خدمت رسانی به عشایر انجام داده مهمترین علت ضعف خدمت رسانی ها را کاهش شدید و عدم تخصیص به موقع اعتبارات عنوان کرده اند.

هر چند کمتر کاری را می توان بدون اعتبار انجام داد ولی زندگی سخت عشایر و تاثیر بسیار مهم آنها در اقتصاد استان و کشور امر خدمت رسانی بدون وقفه به آنها را حیاتی می نماید،از طرفی مسئولین مالی استان و کسانی که در انر تخصیص و تقسیم بودجه سهیم هستند باید نگاه ویژه ای به ادارات دامپزشکی و امور عشایری استان داشته اعتبارات مورد نیاز برای خدمت رسانی به عشایر را تامین کنند.

اقتصاد استان ایلام از دامداری و دامپروری تاثیر بسیار زیادی گرفته و باید دستگاه های خدمت رسان این مهم را مورد توجه قرار دهند،در خصوص خدمات اداره کل امور عشایری استان به عشایر هم فرصت و مجال پاسخگویی برای مدیران این اداره کل فراهم بوده و در صورت داشتن جواب می توانند با همکار ما در میان بگذارند.

در حال حاضر بالغ بر 11 هزار نفر به صورت مستقیم در امر دامپروری به صورت سنتی و عشایری مشغول بوده که سهم بسیار زیادی در آمار اشتغال استان به حساب می آید،در سال 94 بالغ بر 73 هزار تن انواع فرآورده ی دامی توسط عشایر استان ایلام تولید شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار