بیماری پنهان جامعه
بنیان خانواده ها در ایران در تیررس،تجملات،زندگی های خیالی و رویایی،فرد گرایی،انزوا گزینی،بیکاری،آشناییهای خیابانی،روابط نامتعارف،چشم هم چشمی ها،شرایط سخت اقتصادی،توقعات بیش از حد و از همه مهمتر دور شدن از زندگیهای توام با معنویت ،محبت و صمیمیت قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 23 April 2015

بنیان خانواده ها در ایران در تیررس،تجملات،زندگی های خیالی و رویایی،فرد گرایی،انزوا گزینی،بیکاری،آشناییهای خیابانی،روابط نامتعارف،چشم هم چشمی ها،شرایط سخت اقتصادی،توقعات بیش از حد و از همه مهمتر دور شدن از زندگیهای توام با معنویت ،محبت و صمیمیت قرار گرفته است.

به گزارش تابناک ارومیه،پس از جنگ جهانی دوم و با شروع انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی ،روند تغییر در سبک زندگی مردم غرب در بستری آرام ، مداوم و با کمترین افت و خیزها آغاز شد.اما موج تغییرات حاصله در غرب برای مردم شرق آرام نبود.بلکه با تلاطمی محسوس و گاها ویرانگر همراه بود.

شرق تغییرات بوجود آمده از پیشرفت تکنولوژی را با شوق و شعف وگاها با نگرانی پذیرفت.تغییراتی که با سرعت و شدت ،سبک زندگی،سنتها و باورهای سرزمینهای شرق را در نوردید.

در این رهگذر،ایران نیز در مسیر تغییرات قرار گرفت.تغییراتی که سنتها،ارزشها،باورها و حتی گاها دین مردم را مورد هدف قرار داد.

ورود ابزار و اسباب تکنولوژی سریع تر از فرهنگ استفاده از آنها صورت گرفت.سرعت انتقال اطلاعات بقدری افزایش یافت که تشخیص خوب و بد مشکل گردید.موجی از تجمل گرایی زندگی مردم را فراگرفت.

در این بین یکی از نهادهایی که شاید بیشترین خسارت را از این همه تغییر و تحول متحمل شد ،بنیان خانواده بود.اکنون بنیان خانواده ها در ایران در تیررس،تجملات،زندگی های خیالی و رویایی،در فرد گرایی،انزوا گزینی،بیکاری،آشناییهای خیابانی،روابط نامتعارف،چشم هم چشمی ها،شرایط سخت اقتصادی،توقعات بیش از حد و از همه مهمتر دور شدن از زندگیهای توام با معنویت ،محبت و صمیمیت قرار گرفته است.

همه مشکلات طرح شده نتیجه ایی جز عدم پایبندی به عهد و وفاداری حاصلی نداشته است.بطوریکه اکنون آمار طلاق در حال سبقت گرفتن از ازدواج میباشد.

در گذشته نچندان دور ،تلفظ کلمه طلاق بسیار سخت و مترادف با گناه بود ،اما اکنون زندگیهای دو ماهه و چند هفتگی ،طلاق را به آسانی قابل تلفظ و ادا کرده است.

طبق آمار منتشره از سوی مراجع مطلع،آذربایجان غربی نیز از این فاجعه اجتماعی بی نصیب نبوده است.بگونه ایی که در سال 93 میزان ازدواج در استان نسبت به سال پیشتر از آن 5.5 درصد کاهش یافت و نرخ طلاق نیز با افزایش 14 درصدی روبرو شد.

6 هزار و 413 مورد طلاق در سال 93 ثبت شد که به عبارتی روزانه 17.5 طلاق در آذربایجان غربی به وقوع پیوسته و اگر این آمار را به زوجین نسبت دهیم روزانه 35 نفر با پدیده طلاق مواجه شده اند و اگر خانواده های آنان را نیز مدنظر قرار دهیم طیف وسیعی از جامعه با این پدیده نامبارک دست و پنجه نرم می کنند که با بررسی آمار درشهرهای آذربایجان غربی از هر پنج ازدواج یکی به طلاق و در محیطهای روستایی از هر 10 ازدواج یکی به طلاق انجامیده است، اگرچه آمار طلاق در روستاها کمتر است اما رشد آن نسبت به محیطهای شهری افزایش یافته و از رشدی 21 درصدی برخوردار است.

به نظر میرسد که همتی دیگر از طرف همه آحاد جامعه برای توقف این آمار نامبارک لازم است.هم از طرف نهادهای مرتبط و هم از طرف خود مردم.مسئولیت دستگاههای ذیربط تاحدودی مشخص است .اما مردم نیز باید وارد صحنه شده و با تدبیرهای لازم جامعه را از این بیماری پنهان نجات دهند.خانواده ها باید مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.پدران و مادارن در درک فرزندان خود باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند.تمرکز ذهنی خود را از خود به فرزندان معطوف کنند.از مراودات روزمره فرزندان مطلع بوده و آن را هدایت کنند.چرا که هرگونه سهل انگاری قبل از هرکسی دامن خانواده را خواهد گرفت.

آمارهای موجود در آذربایجان غربی نشانگر وضعیت نابسمانی است که همت همه اعم از مسئولان و خانواده ها برای خروج از وضعیت حاضر را می طلبد.

آمار ازدواج و طلاق اداره ثبت احوال در سال 93:

1- در سال گذشته 35 هزار و 101 مورد ازدواج و شش هزار و 413 مورد طلاق در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است.

2- از ازدواج های ثبت شده در سال 93 در آذربایجان غربی 26 هزار و 183 مورد، شهری بود که 12.6 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشت.

3- افزایش 24.4 درصدی ازدواج های روستایی در آذربایجان غربی در سال 93 نسبت به سال پیش از آن و ثبت هشت هزار و 918 مورد ازدواج در روستاهای استان .

4- مجموع طلاق های ثبت شده نیز در سال گذشته شش هزار و 413 مورد بود که از این تعداد، پنج هزار و 550 مورد طلاق شهری و 863 مورد طلاق روستایی بود.

5- در وقوع طلاق های شهری در سال 93 در آذربایجان غربی 13 درصد و در طلاق های روستایی 21.9 درصد افزایش داشتیم.

6- در سال گذشته از هر پنج ازدواج شهری یک مورد به طلاق منجر شد و از هر 10 ازدواج روستایی یک طلاق در روستاها به وقوع پیوست.

7- نرخ طلاق در آذربایجان غربی در سال گذشته، دو در هزار و نرخ ازدواج 11 در هزار بود.

8- در سال 93، نزدیک به 13 درصد طلاق ها در کمتر از یک سال زندگی مشترک در آذربایجان غربی به وقوع پیوست.

9- بالاترین نرخ ازدواج در شهر تکاب با 18.7 در هزار و کمترین نرخ در شهر کشاورز با 0.7 در هزار به ثبت رسیده است.

10- بیشترین نرخ طلاق ثبت شده در سال گذشته متعلق به شهر شاهین دژ با 4.1 در هزار و کمترین نرخ به شهر کشاورز به 0.3 در هزار نفر بود.

(بخشهایی از این مطلب در اروم نیوز هم آمده است)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار