کد خبر: ۲۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 17 July 2016

ا

استاد غلامحسین امیرخانی هنرمند بنام خوشنویسی کشور معتقد است میان هنر خوشنویسی و مبانی معرفتی ارتباط محکمی وجود دارد و احداث موزه خوشنویسی ضرورتی فرهنگی است که مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری مهر، گره استان‌ها - فریبا کلاهی: مردادماه سال‌جاری استان البرز میزبان چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی است این جشنواره هر ساله از سوی بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) در رشته های علمی، هنری، فرهنگی و مذهبی با محوریت پرداختن به سیره امام هشتم برگزار می شود، این جشنواره در بخش بین الملل میزبان هفتاد و هفت کشور از سراسر جهان است.

همین بهانه باعث شد تا گپ و گفتی با هنرمند خط نستعلیق ایران و جهان، استان غلامحسین امیرخانی ترتیب دهیم وی اهل شهرستان طالقان است.

استاد امیرخانی ایجاد موزه و گردآوری آثار فاخر توسط بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و گفت: سالهاست که در راستای ایجاد انگیزه و ترویج فرهنگ و معنویت پیشنهاد تاسیس یک موزه را به بنیاد داده ایم که تا کنون صحبتی از آن نشده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وسعت و قدمت این جشنواره به حدی است که گاهی ۷۰۰ تا هزار اثر ارسال می شود در میان آثار ارسالی آثار بسیار نفیسی دیده می شود اما متاسفانه به دلیل عدم کفایت جوایز و عدم ایجاد انگیزه روند نزولی را شاهد هستیم.

این استاد خوشنویس البرزی تصریح کرد: اگر تعداد جوایز بالاتر رفته مثلا به ۵۰ اثر برگزیده برسد قطعا آثاری که به جشنواره می رسد کیفی تر خواهد بود و برای اجرای عادلانه تر قضاوت ها جوایز می توانند رتبه بندی شوند.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت احداث موزه خوشنویسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه میان هنر خوشنویسی و مبانی اساسی معرفتی ارتباط محکمی وجود دارد، یکی از بهترین راه های رساندن پیام مورد نظر به سرتاسر جهان و مردم، ایجاد موزه است.

داور چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: اگر به هنر خوشنویسی اینگونه بنگریم که درون مایه و جوهر آن، معرفت و معنویت است، عصاره و چکیده چند هزار سال تجربه تاریخی مملکت بوده و تجربه سایرین را نیز گرفته و به صورت خودی درآورده است که می تواند هدایت کننده انسان ها باشد، ضرورت ایجاد موزه معلوم می شود.

وی گفت: من معتقدم وظیفه تاریخی بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) است که موزه بسیار درخشانی را تحت عنوان موزه خط تاسیس کند و آثار فاخری که به جشنواره می رسد برای موزه خریداری کند.

استاد امیرخانی افزود: این موزه سرمایه ای عظیم فرهنگی خواهد شد که نه تنها هزینه نیست، سرمایه ای است که سال به سال قدمت و قیمتش بیشتر می شود و قابلیت آن را دارد که در چهار گوشه دنیا به نمایش درآید.

استاد خوشنویسی ایران افزود: اگر مدیریت قوی در این برنامه باشد، از هر سو که بنگرید نه تنها هزینه نیست یک سرمایه گذاری بزرگ و انتشار هنر و فرهنگ است و نشان دهنده قابلیت های مملکت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر همین امر منجر می شود بهترین های این عرصه انگیزه لازم برای تولید بهترین آثار را پیدا کرده برای جشنواره بفرستند و به امید حضور اثرشان در موزه و به ثمر نشستن سال ها زحمت و خدمتشان آثاری عالی تولید کرده در اختیار این موزه قرار خواهند داد.

داور چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: احداث موزه خوشنویسی سرمایه گذاری مادی معنوی و فرهنگی است که آثار منتخبش توسط کارشناسان آثار فاخر و طراز یک شناسایی شده، توسط بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) خریداری می شود.

استاد امیرخانی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم غیر از تعیین نوبتی استان ها برای برگزاری جشنواره های، نقاط دور افتاده کشور را هم در این برنامه شرکت بدهید که ایجاد انگیزه کند و حالتی فراگیری داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار