عشایر استان همدان با تولید بیش از 7 هزار تن گوشت نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.
کد خبر: ۲۶۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 16 July 2016
مدیر امور عشایری استان همدان زندگی عشایری را مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عشایر استان همدان با تولید بیش از 7 هزار تن گوشت نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

به گزارش ایسنا، حمزه‌علی یزدانی با بیان اینکه تولیدات عشایر همگی از منابع داخلی بوده و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای دولت ندارند، افزود: عشایر استان با تولید سالانه بیش از 7 هزار تن گوشت، 300 هزار تن شیر و 250 تن پشم نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

وی به تولیدات کشاورزی این قشر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه زمین زراعی اندکی در اختیار این افراد است، تولیدات کشاورزی آنها در مقایسه با تولیدات دامی بسیار اندک بوده و قابل توجه نیست.

یزدانی به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای این افراد به منظور افزایش تولید با کیفیت‌تر اشاره کرد و یادآور شد: با برگزاری این کلاس‌ها عشایر علاوه بر دامداری، در پرورش زنبورعسل، مرغ بومی و صنایع‌دستی توانمند می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش تولیدات فرآورده‌های دامی عشایر در سال‌های اخیر عنوان کرد: در سال‌های اخیر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی میزان تولید گوشت در عشایر از 6 هزار تن به 7 هزار تن در سال افزایش یافته است.

یزدانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عشایر نقش بسزایی در تولیدات داخلی دارند بنابراین نباید جایگاه این افراد در تحقق اقتصاد مقاومتی فراموش کرد و دولتمردان نیز با حل برخی از مشکلات این افراد می‌توانند کمک شایانی به این قشر و البته اقتصاد کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مسیرهای عبوری این عشایر صعب‌العبور بوده که امیدواریم با مساعدت دولت راهگشایی صورت گیرد.

وی لازمه موفقیت بهتر عشایر در افزایش تولید با کیفیت را همراهی و مشارکت آنها با یکدیگر دانست و تصریح کرد: خوشبختانه برخی عشایر از سرمایه‌های مالی خوبی برخوردار هستند که با مشارکت یکدیگر می‌توانند از پتانسیل‌های موجود بهره بیشتری برده و در زمینه‌های زراعت، پرورش زنبورعسل و ماهی نیز سرمایه‌گذاری کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه عشایر قائم به ذات خود هستند، افزود: در صورت مشارکت و همراهی عشایر با یکدیگر، دولت نیز حمایت‌های لازم برای ایجاد اشتغال آنها را فراهم کرده و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی به حمایت‌های دولت در راستای تخقق اقتصاد مقاومتی برای عشایر اشاره کرد و گفت: ترمیم و نگهداری مسیرهای عبوری عشایر، واکسیناسیون دام‌ها، آبرسانی به احشام، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای چادرها و احداث سرویس‌های بهداشتی برای این افراد از جمله حمایت‌های دولت بوده است.

مدیر امور عشایری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: عشایر با به‌کارگیری فنون جدید در زمینه تغذیه و پرورش دام می‌توانند راندمان تولید را افزایش داده و بهره‌وری زیادی ایجاد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار