کد خبر: ۲۵۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹ 29 June 2016
 رئیس کمبسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی  مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بحران آب و محیط زیست در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه تولیدات کشاورزی از کیفیت لازم برای صادرات برخوردار نیست و قیمت تمام شده آن نیز بالا است و قابلیت رقابت با بازار جهانی را ندارد.

به گزارش تابناک مازندران، علی محمد شاعری امروز در نشست خبری که در اداره کل آب منطقه ای مازندران برگزار شد، گفت: اگر مسئولان و دستگاه ها وحدت و هم افزایی نداشته باشند رسیدن به اهدف حوزه آب و منابع طبیعی  دیرهنگام خواهد بود.

وی افزود: 164 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی کشور برآورد شده که 90 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست و 10 درصد مربوط به جمعیت شهری و روستایی، راهها و اماکن عمومی است.

نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه حوزه کشاورزی توانسته  20 درصد اشتغال کشور و 32 درصد کسب و کار کشور را در خود متمرکز کند، تصریح کرد: سهم کشاورزی در سود ناخالص ملی 12 درصد است.

وی با بیان اینکه  15 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و چهارگانه در کشور وجود دارد، افزود:  120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد از این رو نقش کشاورزی در اقتصاد مانند نقش لوکوموتیو در حرکت قطار است.

این مسئول افزود: سال گذشته بر اساس گزارش سازمان مدیریت اقتصادی کشور نرخ رشد اقتصادی به دلیل فعالیت بخش کشاورزی مثبت شده است.

شاعری با بیان اینکه اگر قرار است پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد نیازمند توجه جدی به بخش کشاورزی هستیم، اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان ظرفیت با همت مجلس و دولت انجام شود اقتصاد کشور توسعه خواهد یافت.

وی افزود: بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین، افزایش سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی بازار و توسعه تشکل‌های صادرات محور می تواند موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی شده و سهم بخش کشاورزی را در تولید ملی و ایجاد اشتغال و  توسعه کسب و کار افزایش دهد.

شاعری عنوان کرد: متاسفانه تولیدات کشاورزی از کیفیت لازم برای صادرات برخوردار نیست و قیمت تمام شده آن نیز بالا است و قابلیت رقابت با بازار جهانی را ندارد.

وی با بیان اینکه در بخش منابع طبیعی نیز روند بهره وری از جنگل‌ها در حال کاهش است و این علامت خوبی است، افزود:  در دهه 70  حدود 2 میلیون متر مکعب از جنگل ها بهره برداری می شد ولی اکنون این مقدار به 15 هزار متر مکعب کاهش یافته است.

 

سالانه 50هزار هکتار بیابان زدایی در کشور انجام می شود

 

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: در 50 سال گذشته سالانه 100 هزار هکتار منابع طبیعی از دست رفتد و  اکنون سالانه  50 هزار هکتار بیابان زدایی در کشور انجام می شود.

وی با بیان اینکه 10 درصد از مراتع و جنگل های کشور درجه یک و 90 درصد دیگر متوسط و ضعیف است، افزود: در حال حاضر سه برابر ظرفیت مراتع استان به چراگاه دام ها تندیل شده و این عدم تعادل سبب شده در تجدید منابع طبیعی  مشکل ایجاد شود.

شاعری با بیان اینکه استحصال آب از  60 درصد از دشت‌های آبخوان کشور ممنوعه اعلام شده است، عنوان کرد: شاخص استاندارد آب در دنیا در حد 40 درصد است که اگر بیش از این عدد باشد تعبیر به تنش آبی می شود که آن شاخص در کشور ما به بالای  80 است که نشان دهنده وجود بحران آب در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور ما 95 میلیارد متر مکعب بهره برداری آب صورت می گیرد که آب قابل استحصال 104 متر مکعب است، افزود:  میزان بهره برداری از سفره‌های زیر زمینی بی رویه بوده و عدم استفاده از فناوری نوین در مصرف آب کشاورزی موجب شده سهم کشاورزی از آب در ایران 90 درصد برسد در حالی که این عدد در دنیا 60 درصد است.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی  مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد: خطر ایجاد بحران آب و خشکسالی های مداوم مزید بر علت شد و باید بدانیم که کشور ما  بر روی کمربند خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و چنانچه برنامه‌ریزی عملی در این حوزه صورت نگیرد توسعه پایدار اتفاق نخواهد افتاد.

 

مدیریت بحران آب در کشور شکل بگیرد

 

وی با بیان اینکه باید استفاده از آب های سطحی در اولویت برنامه ها قر ار گیرد، ادامه داد: باید مدیریت بحران آب در کشور شکل بگیرد تا از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد استفاه نشود و ادامه یافتن این روند می‌تواند در آینده کشور را با بحران های شدیدی مواجه کند.

شاعری با بیان اینکه خشک شدن تالاب ها پس روی آب دریا و نیز بحرانی شدن وضعیت تالاب بین المللی  میانکاله گویای وقوع بحران محیط زیستی بوده و بحران آب و محیط زیست دو بحران کشور است.

وی افزود: باید توجه به محیط زیست بین خواص و مسئولان جایگاه خود را پیدا کند و در تمام دنیا که توسعه را فهمیده اند دریافته اند که توسعه و محیط زیست مکمل هم و دو روی سکه اند و با همدیگر در تناقض نیستند.

 

توزیع و مدیریت تنظیم بازار مشکل کشاورزی مازندران

 

رئیس کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  کشاورزی در مازندران در بخش تولید نیمه صنعتی است،  اظهار کرد: در بخش تامین نهاده‌های تولید از ماشین آلات تا کود، سم و بذر و نیز ارایه خدمات فنی مشکلی در مازندران وجود ندارد و تنها شکل اساسی در حوزه کشاورزی در بخش توزیع محصولات و مدیریت تنظیم بازار بوده که از دغدغه های جدی تولیدکننده است.

وی روند تولید در بخش کشاورزی را رو به افزایش دانست و افزود: تراز تجاری در بخش کشاورزی رو به بهبودی است و واردات استان از صادرات کمتر شده است.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار