مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیش از 40 هزار هکتار از عرصه های طبیعی و جنگلی این استان از جمله در دو شهرستان گرمسیری باشت و بهمئی تبدیل به بیابان شده است.
کد خبر: ۲۴۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴ 15 June 2016
به گزارش ایرنا، عزت الله بهشتی فر روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی، افزود: این میزان عرصه بیابانی نیز 68 روستا در قالب 16 هزار 700نفر از جمعیت این مناطق را شامل می شود.
وی اظهار کرد: بیش از 90هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی در مناطق جنوبی این استان نیز همچنان در معرض خطر بیابان شدن هستند.
وی بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده به ازای هر هکتار احیای جنگل و مقابله با این خطر رقمی افزون بر 20میلیارد ریال نیاز است.
بهشتی فر وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، بارندگی سالانه کمتر از 200 میلی متر ، خاک شور و اختلاف های شدید دمای شب و روز را از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابان شدن عرصه های طبیعی دانست.
وی به اجرای برنامه های احیا و مقابله با بروز این خطر ظرف پنج سال آینده خبر داد و گفت: کاشت نهال ، کپه کاری با گونه انغوزه و کاشت بذر بادام تلخ (اسکوپاریا) هر کدام به میزان 10 هزار هکتار و عملیات آبخیزداری به میزان حدود 22 هزار متر مکعب از جمله اقدام های مهم در دست اجرا است.
بهشتی فر با اشاره به اولویت و اهتمام ویژه دولت و سازمان جنگل ها و آبخیزداری برای مشارکت و استفاده از ظرفیت های مردمی ، گفت: منابع طبیعی کهگیلیویه وبویراحمد از استان های پیشرو در این راستا است.
وی تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته تاکنون بیش از 35هزار هکتار بادام تلخ و 24 هزار هکتار گیاهان دارویی با استفاده از مشارکت مردم در مناطق مختلف استان کشت شده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: از اوایل سال جاری تاکنون 255هکتار از عرصه های طبیعی و مرتعی این استان در قالب 13 فقره آتش سوزی دچار خسارت شده اند.
محمدرحیم برزمند با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است، افزود: وضعیت امکانات بویژه در زمینه خودروهای ویژه اطفای حریق و همکاری های بین بخشی در سال جاری در این راستا بهتر شده است.
کهگیلویه وبویراحمد دارای حدود یک میلیون و 200هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار