بنا بر آماری که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ارائه می‌دهد، شهر قم یک سوم استاندارد فضای سبز دارد.
کد خبر: ۲۴۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹ 13 June 2016
به گزارش تابناک قم، حضور مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم شامگاه یکشنبه در جلسه یکصد و هشتاد و چهارم شورای اسلامی شهر قم و ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های شهرداری در حیطه فضای سبز موجب بازنگری آمارهای مطرح شده از سرانه‌های فضای سبز در شهر قم شد.
 
سید امیر سامع، معاون خدمات شهری شهردار قم ابتدا به بیان اهمیت فضای سبز در شهری مانند قم پرداخت و اینکه شهر قم با توجه به نیازهایش در این زمینه به یک برنامه‌ریزی جامع احتیاج داشت.
 
وی با اشاره به اینکه اولویت در زمینه فضای سبز حفظ وضعیت موجود است تصریح کرد: در توسعه شهر قم مسئله حفظ باغات چندان مورد توجه نبوده و شورا و شهرداری قم نتوانسته‌اند عملکرد خوبی در حفظ فضای سبز از دست‌اندازی‌های اقتصادی داشته باشند.
 
معاون شهردار قم با اشاره به نقش دیگر دستگاه‌های استان در حفظ و ایجاد فضای سبز در شهر قم، افزود: وظایف دستگاه‌هایی که در شهر و استان به حفظ و احیای فضای سبز می‌توانند کمک کنند احصا شده تا مطالبات در این راستا مطرح شود.
 
وی با اشاره به ایجاد نهضت درختکاری در شهر قم گفت: مناطق بر اساس امکانات و بودجه‌ای که دارند این موضوع را مد نظر قرار می‌دهند.
 
افزایش سالانه ۳ متر مربع فضای سبز
 
در ادامه جلسه، پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آغاز نهضت درختکاری در شهرداری قم ابراز کرد: هدف ما این است که سرانه فضای سبز هر سال سه متر مربع سرانه افزایش پیدا کند.
 
تولید ۶۰ درصد اکسیژن کره زمین
 
وی با اشاره به اهمیت درختان و فضای سبز در شهرها اظهار کرد: ۶۰ درصد اکسیژن کره زمین را درختان تولید می‌کنند. یک هکتار عرصه درختکاری شده ۲ و نیم تن اکسیژن معادل نیاز ۱۰ نفر است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به نقش فضای سبز در تلطیف و خنک کردن هوا ابراز داشت: درختان در جذب گازهای سمی هم نقش ایفا می‌کنند طوری که یک هکتار عرصه درختکاری شده که ۶۲۰ اصله دارد در سال ۸ و نیم تن دی اکسید کربن را از هوا جذب می‌کند.
 
وی افزود: همچنین درختان با جذب تشعشعات خورشیدی و انرژی گرمایی موجب خنکی و افزایش رطوبت نسبی فضای اطراف می‌شوند.
 
به گفته جوادیان، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی خورشید از طریق تعریق در درختان خالی می‌شود و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به نقش درختان در کاهش آلودگی صوتی تصریح کرد: صنعتی شدن شهرها و افزایش کارخانه‌ها موجب آلودگی صوتی می‌شود. کاشت درختان مناسب موجب کاهش آلودگی صوتی از ۱۰۰ تا ۲۰ دسی بل می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به نقش درختان در جذب ذرات معلق و ریزگردها گفت: درختان پهن برگ نسبت به سوزنی‌ها بسیار با اهمیت بوده و تا سه برابر ریزگردها را جذب می‌کنند.
 
موضوع دیگری که وی به آن اشاره کرد، کارکرد اجتماعی و معنوی فضای سبز بود که موجب کاهش افسردگی و افزایش معاشرت اجتماعی می‌شود.
 
۱۶ متر مربع به ازای هر شهروند قمی
 
جوادیان با اشاره به سرانه‌های فضای سبز شهر قم افزود: مجموع فضای سبز در شهر قم تا پایان سال گذشته، هزار و ۸۰۰ هکتار بود که با احتساب جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری، سرانه کل ما در شهر قم ۱۶ متر مربع به ازای هر شهروند قمی است.
 
به گفته وی، در شهر قم سرانه فضای سبز جنگلی ۱۲ متر و سرانه فضای سبز شهری ۳.۶۸ و سرانه فضای تفریحی که در توسعه شهرها مهم و اساسی است، ۲.۱۶ متر مربع است. این درحالی است که شهری مانند قم باید ۴۰ متر مربع سرانه فضای سبز و ۹ متر مربع سرانه فضای تفرجی داشته باشد. در واقع سرانه کنونی فضای سبز قم یک سوم استاندارد است.
 
به گفته وی در میان مناطق شهری، منطقه چهار بیشتری و منطقه هفت کمترین سرانه فضای سبز شهری را دارد.
 
معضل دیگری که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم به آن اشاره کرد، عدم توازن در پراکنش فضای سبز در شهر بود.
 
وی با اشاره به اینکه به شهر قم در این زمینه ظلم شده است افزود: مشاور طرح تفصیلی گاهی روغن ریخته را نظر امام زاده کرده است. مثلاً آرامستان وادی سلام، قطعات سبز کمربندی امام علی(ع) و باغ اشراقی را جزو فضای سبز آورده است که این موضوع موجب می‌شود نتوانیم سرانه‌ها را در برخی مناطق ارتقا دهیم.
 
جوادیان به واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن یا اداره‌کل راه و شهرسازی برای احداث فضای سبز اشاره کرد و گفت: یک سری از عرصه‌ها به شهرداری واگذار شده اما برگه واگذاری به ما نداده‌اند که این خطرناک است. با بنیاد مسکن در این زمینه توافقاتی داشتیم اما مشکل اصلی ما در این زمینه با راه وشهرسازی است که از این موضوع طفره می‌روند.
 
وی با اشاره به مطالعات انجام شده برای احداث کمربند سبز قم گفت: عرصه‌هایی که قابلیت توسعه فضای سبز به صورت کمربند سبز دارد استخراج شد که ۵ هزار هکتار است که در اختیار ارگان‌های مختلف است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به لزوم تبدیل زمین‌های با کاربری فضای سبز به پارک‌های شهری افزود: یک سری باغاتی داریم که خشکانده شده نباید از دست بدهیم و هیچ تغییر کاربری نباید داشته باشیم.
 
سیاست دیگری که وی به آن اشاره کرد، تبدیل پارک‌های جنگلی به پارک‌های شهری بود که با استقرار کاربری‌های تفریحی و ایجاد روشنایی و امنیت شکل می‌گیرد.
 
تکمیل روشنایی بوستان غدیر
 
جوادیان با اشاره به اقداماتی که در بوستان غدیر برای تبدیل کردن این بوستان به یک بوستان شهری انجام شده افزود: احداث پارک آبی و برکه بوستان غدیر، ساخت کمپینگ غدیر به مساحت ۱۶ هکتار، تکمیل روشنایی بوستان غدیر و حاکم شدن امنیت با استقرار یک کیوسک نیروی انتظامی از جمله این اقدامات است.
 
وی افزود: در بوستان فدک هم ساخت کمپینگ بوستان فدک، تکمیل روشنایی و کاشت درخت از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.
 
بوستان زائر، بوستان معصومیه، بوستان رضوان و بوستان جوان از جمله بوستان‌های در حال احداث یا طراحی بودند که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از آن‌ها نام برد.
 
وی با اشاره به دریافت مجوز تخصیص پساب از سوی شهرداری قم ابراز داشت: از هفته آینده این موضوع عملیاتی می‌شود.
 
هرس نامناسب درختان توسط شرکت برق
 
جوادیان، هرس نامناسب شرکت برق، عدم تربیت صحیح درختان، عدم مدیریت صحیح علف‌های هرز، عدم مدیریت تنه جوش‌ها و عدم مدیریت صحیح آبیاری را از جمله مشکلات درختان در شهر قم دانست.
 
وی با اشاره به آسفالت کاری یا بتن‌ریزی پای درختان افزود: عدم توسعه موازن کشت درختان از مشکلات دیگر است طوری که در یک خیابان می‌بینیم که ۱۰ نوع درخت کاشته شده که این اصولی نیست و یک گونه باید در یک خیابان کاشته شود.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آبیاری ۷۰ درصد فضای سبز در سطح شهر قم با تانکر گفت: این روش هزینه‌اش ۹ برابر بیشتر است و پرت بسیار زیادی دارد.
 
وی با اشاره به لزوم لوله‌گذاری برای آبیاری فضای سبز اظهار کرد: بودجه خوبی برای مناطق گذاشتیم برای رفع این مشکل اما این بودجه ناکافی است.
 
توسعه فضای سبز به صورت حجمی موضوع دیگری بود که جوادیان به آن اشاره کرد. به گفته وی کاشت و بازکاشت درخت در پارک‌های شهری تقریباً کامل شده و دیواره سبز بلوار زائر هم در این راستا در حال شکل‌گیری است.
 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار