بررسی روزنامه های اصفهان در روز شنبه
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در نخستین روز هفته به بررسی مسائلی همچون جمع آوری قلیان ها در حاشیه زاینده رود، نرخ سود های بانکی، ورود قطار دوم گردشگری به اصفهان پرداختند.
کد خبر: ۲۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 18 April 2015

تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در نخستین روز هفته به بررسی مسائلی همچون جمع آوری قلیان ها در حاشیه زاینده رود، نرخ سود های بانکی، ورود قطار دوم گردشگری به اصفهان پرداختند.



روزنامه نسل فردا در سرمقاله خود درباره کاهش دستوری نرخ سود بانکی این گونه نوشت که: عوامل بسیاری بر اقتصاد ایران اثر گذار هستند، نرخ سود، یکی از این متغیرهای تأثیرگذار بر اقتصاد است. یکی از مشکلات اساسی، این است که نرخ سود تسهیلات و به طور کلی سود بانکی در اقتصاد ایران بالاست و از نظر اسمی، نرخ اسمی سود در اقتصاد ایران به دو دلیل، بالاتر از عمده کشورهای دنیاست. دلیل اول بالا بودن نرخ سود بانکی این است که تورم در اقتصاد ایران زیاد است و دلیل دوم این است که بخش عمده بانکداری ما به وسیله دولت انجام می شود و بانکداری دولتی، هزینه عملیات بالایی دارد؛ در نتیجه، فاصله بین نرخ، سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات در ایران بسیار زیاد است، برای کاهش نرخ سود تسهیلات یا سود بانکی، ما باید از طریق اثرگذاری روی این دوعامل؛ یعنی روی نرخ تورم و نرخ کارایی بانکداری عمل بکنیم؛ نه اینکه سود بانکی را به صورت دستوری کاهش دهیم.مسلم است که دولت نباید نقشی در تعیین دستوری نرخ های سود نظام بانکی داشته باشد؛ هرچند نظام بانکی به علت دیدگاه کوتاه مدت سودجویی در اقتصاد، می تواند آثار تخریبی بر جای گذارد. شواهد موجود حاکی از آن است که شورای پول و اعتبار، قصد کاهش نرخ سود بانکی را دارد. برخی سیاستگذاران و متخصصان اقتصادی، معتقدندکه تعیین دستوری نرخ بهره، تأثیر منفی بر اقتصاد کشور می گذارد و از همین رو تعیین نرخ بهره را باید به بازار سپرد و دولت نباید دخالتی در تعیین نرخ بهره بانکی داشته باشد.


روزنامه اصفهان امروز نیز در خبری به ورود دومین قطار گردشگری به اصفهان پرداخت و نوشت: دومین گروه از گردشگران خارجی که شامل گردشگران اروپایی و امریکایی هستند در قالب قطار گردشگری (عقاب طلایی) امروز به اصفهان رسیدند.

دومین گروه از گردشگران امریکایی و اروپایی در سال جاری صبح امروز به اصفهان رسیدند.

این گروه ۵۰ نفره که با قطار و از طریق ریلی به شهر اصفهان سفر کرده اند، قرار است طی سفر خود در اصفهان از مکان های دیدنی و ابنیه تاریخی این شهر بازدید کنند.

قرار است تا پایان سال ۲۰ قطار گردشگری به اصفهان سفر کنند.

این گردشگران به صورت ریلی در قالب گروه‌های گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری وارد اصفهان می‌شوند.


روزنامه اصفهان زیبا نیز در گزارشی از اتفاقاتی که مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی رخ داده نوشت: آیین تجلیل از هنرمندان هنر انقلاب اسلامی با حضور مدیر دفتر مطالعات حوزه هنری کشور و جمعی از هنرمندان اصفهانی و خانواده های شهدا در خانه هنرمندان برگزار شد. مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور با اشاره به جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: هنر زبانی است که به وسیله آن می توانیم پیام انقلاب را گسترش دهیم و انقلاب اسلامی ایران به واسطه هنر اشاعه یافته است. حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده با بیان این مطلب افزود: بنابراین هنرمندان باید در قالب تکنیک و هنر اثری را خلق کنند که راه ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی در آن وجود داشته باشد.

اگر برای هنرمند آگاهی ایجاد نشود، قطعا نمی تواند اثری ماندگار خلق کند

وی با بیان اینکه اگر برای هنرمند فهم، آگاهی و هضم ایجاد نشود قطعا نمی تواند اثری ماندگار خلق کند. مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور ادامه داد: حقایق باید به طور صحیح و مثبت ضبط شود و هنرمند باید با محتوای واقعی اثر هنری ارتباط برقرار کند. وی با اشاره به اینکه مفاهیم گوناگونی درباره هنر بیان شده است، تصریح کرد: هر مفهومی که به قصد تبادل از ذهن خارج و در نهایت به یک اثر فاخر هنری تبدیل می شود، خواه فیزیکی یا کلامی باشد، هنر است.حجت الاسلام فخر زاده به تعابیر مختلف اندیشمندان درباره هنر اشاره کرد و ادامه داد: برخی معتقدند که هرگاه اثری را مشاهده کردید که قالبی زیبا و جذاب داشت، در تولید آن فقط عده ای خاص مانند هنرمندان می توانند دخالت داشته باشند.وی اضافه کرد: برخی معتقدند هنرمند قالب محتواست و برخی به عدم مرز بین اثر و هنرمند قائل هستند؛ مانند عسلی که زنبور تولید می کند.مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور به خلقت بشر به عنوان یک اثر هنری ارزشمند اشاره کرد و افزود: فهم و هضم محتوا از سوی هنرمند یک اثر هنری را ماندگاری می کند.

برخی می پندارند اسلام روی خوشی به هنر نشان نمی دهد

در ادامه این آیین علی تاج الدینی، پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب گفت: متاسفانه برخی از مردم به ویژه جوانان معتقد هستند که اسلام روی خوشی به هنر نشان نمی دهد و در تقابل با آن قرار دارد.وی ادامه داد: شهید مطهری هم در یکی از کتاب های خود نوشته است: «برخی چنين تصور مي كنند كه اسلام از اين نظر خشك و جامد و بي عنايت است و به عبارت ديگر، اسلام ذوق كش است» و البته اين هایی كه چنين ادعا مي كنند، به خاطر اين است كه اسلام روي خوش به موسيقي نشان نداده و نيز بهره برداري از جنس زن به طور عام و هنرهاي زنانه يعني رقص و مجسمه سازي را منع كرده است، ولي به اين شكل قضاوت كردن درست نيست.وی افزود: ما بايد راجع به مواردي كه اسلام با آنها مبارزه كرده، تأمل كنيم و ببينيم آيا اسلام از آن جهت كه زيبايي است با آنها مبارزه كرده يا از آن جهت كه مقارن با امر ديگري است كه بر خلاف استعدادي از استعدادهای فردي و يا اجتماعي انسان است؟ به علاوه، ببينيم در غير اين موارد ممنوعه، آيا با هنر دیگری مبارزه شده است؟ تاج الدینی به تشریح تئوری هایی که انقلابیون مطرح می کنند پرداخت و تصریح کرد: چند نظریه در این زمینه وجود دارد که در سطح جامعه تاثیرگذار است و در بین محافل حوزه ای و یا حتی دانشگاهی خریدار فراوان دارند. وی اضافه کرد: نخستین گروه، علمای سنت گرا هستند که اغلب به صورت اخباری فکر می کنند و به قرآن اهمیت نمی دهند و بیشتر به احادیث و روایت ها تکیه دارند. البته باید گفت این سنت گراها با هنرهای قدیمی از جمله خوشنویسی و ... مخالفتی ندارند، اما با هنرهایی همچون موسیقی، سینما، تئاتر و ... میانه مطلوبی ندارند. هنگامی که با سنت گراها روبه رو می شویم، با استناد به روایاتی که درباره این هنرها به ویژه موسیقی وجود دارد، آنها را به شدت نهی می کنند.تاج الدینی روه دوم نظریه پردازان را روشنفکران جامعه دانست و ادامه داد: جریان های روشنفکری که اغلب انسان های نخبه ای هستند، اظهارنظرهای عجیبی در حوزه هنر دارند که حتی برخی از آنها در حد تضاد است. برای مثال آنها معتقدند که هنر با اسلام کاری ندارد. شریعتی یکی از این روشنفکران است که اگر به طور عمیق در آثار او تامل کنیم، در می یابیم که حقیقتا وی از هنر دفاع نکرده است، در حالی که در خیلی از آثارش از هنر تعریف و تمجید می کند. آثار شریعتی بر گرفته از اگزیستانسیالیسم است. وی می گوید تنها راهی که انسان می تواند از غربت جدا شود مذهب است، اما هنر زندگی انسان را در این دنیا آسان می کند و موجب تحمل دردهایش می شود.این پژوهشگر حوزه انقلاب خاطرنشان کرد: در آثار شهید آوینی هنرهای مدرن با شیطان آمیخته شده اند و از نظر وی، هنرهای مدرن قالبی برای بیان هنر شیطانی هستند. طبق دیدگاه آوینی و احمد فردید، هنر در وجه گذشته و یا به عبارت دیگر هنرهای سنتی قابل دفاع و قبول هستند.این محقق معتقد است: در آثار آوینی هر جا سخن از هنر گفته می شود، منظور هنرهای سنتی است اما هنرهای مدرن و شعر نو و سینما به طور خاص که می رسند، قالبی برای بیان موضوعات مذهبی نخواهند بود.

نظریه پردازان رهبران جامعه هستند و اندیشه های آنها ماندنی است

در ادامه سید علیرضا سیدین نیا، رییس حوزه هنری اصفهان اظهار داشت: نظریه پردازان رهبران جامعه هستند و اندیشه های آنها ماندنی است.وی افزود: اصفهان مرکز اندیشه هنر اسلامی است و هنرمندان نباید از مباحث اندیشه ای برای خلق آثارشان غافل شوند.وی با اشاره به اینکه حوزه هنری اصفهان سه سال است که فعالیت خود را بر روی مباحث اندیشه ای طرح ریزی می کند، تصریح کرد: در هر اندیشه ای مبانی نظری راهگشاست و اگر امروز نظام سرمایه داری نیز بر سر کار باشد، از مبانی نظری برای پیشبرد اهدافش استفاده می کند.رییس حوزه هنری استان اصفهان خاطر نشان کرد: اگر به خلأ عدم مبانی نظری در آثار هنرمندان معاصر توجه کنیم، ضعف موجود از بین خواهد رفت.در پایان این آیین، از خانواده چهار شهید هنرمند و 45 هنرمند شاخص انقلابی اصفهان که با همکاری دستگاه ها و ارگان ها شناسایی شده بودند، تجلیل شد.


روزنامه زاینده رود نیز در گزارشی به بررسی جمع آوری قلیان ها از سطح شهر پرداخت و نوشت: سرهنگ جهانگير كريمي با بيان اينكه طرح‌ها و برنامه‌هاي پليس براساس مطالبات مردمي انجام مي‌شود، گفت: يكي از اين مطالبات برخورد قاطعانه با موضوع استعمال قليان در اطراف حاشيه زاينده رود و پل‌هاي تاريخي شهر اصفهان بود كه علاوه بر آلوده كردن محيط براي مردم، چهره تفرجگاه‌هاي شهر را در منظر گردشگران بسيار زشت و ناپسند نشان مي‌داد.

وي افزود: پليس مركز استان با استناد به ماده يك آئين نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات در اماكن عمومي، اين موضوع را در طرح انتظامي خود قرار داد و با به‌كارگيري تيم‌هاي ويژه به جمع آوري قليان‌ها از حاشيه زاينده رود، پارك ساحلي ناژوان و اطراف پل‌هاي تاريخي سي و سه پل و خواجو پرداخت.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان با اشاره به ابراز رضايت و خرسندي مردم از اجراي اين طرح گفت: در اين طرح تعدادي از افرادي كه اقدام به فروش قليان مي‌كردند دستگير و تمامي قليان‌هاي آن‌ها نيز جمع آوري و توقيف شد.

كريمي تصريح كرد: گزارش‌ها و تحقيقات صورت گرفته نشان مي‌دهد كه مصرف قليان مقدمه براي دور هم جمع شدن افراد تبهكار و خلافكار و زمينه‌اي براي به انحطاط كشيده شدن دختران و پسران نوجوان است.

وي اظهار كرد: بر خلاف باور كساني كه معتقدند ضرر قليان از سيگار و ساير مواد دخاني كمتر است، بايد اذعان كرد ضرر و عوارض جسمي و رواني استعمال قليان از سيگار و ساير مواد دخاني نه تنها كمتر نبوده بلكه ميزان و نوع عوارض آن بيشتر بوده و علاوه بر بيماري‌هاي مرتبط با تنباكو، مصرف اشتراكي قليان نيز مي تواند منجر به افزايش احتمال ميكروب سل و ويروس هپاتيت شود و جنين مادران باردار را با خطر جدي مواجه مي‌كند.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان طرح برخورد با فروش و توزيع و استعمال قليان در پارك‌ها و تفرجگاه ها و اماكن عمومي را در دستور كار ويژه اين فرماندهي عنوان كرد و گفت: شهروندان مي‌توانند به منظور همكار پليس در صورت مشاهده اين گونه تخلفات موضوع را از طريق شماره تلفن 110 اعلام تا واحدهاي گشت انتظامي با متخلفان برخورد كنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار