مهمترین بخشی که در تحریم ها دچار آسیب های جدی گردید بخش تولید بود.
کد خبر: ۲۴۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 08 June 2016
رئیس کمیسیون نفت و انرژی اتاق بازرگانی اهواز  در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: رکود این چندسال ضربات متعددی را به اقتصاد استان خوزستان وارد کرده که بسیاری از آن مربوط به مسائل درون استانی است. این مسائل به دلیل پیچیدگی های قوانین در سطح مدیریت های کلان کشوری بوجد آمده است و همین امر سبب توسعه بیکاری در خوزستان امروز گردیده است. نسل جدید در تلاشند تا خوزستان را به چارچوب اقتصادی سابق برگردانند. استان خوزستان به دلیل دارا بودن 5 اسکله ، بندر و کوتاه ترین راه آهن یکی از بزرگترین مراکز تجاری ایران محسوب می گردد.

وی اظهار داشت:سال 94 سال افول اقتصادی بویژه در بخش تولید به شمار می آید. ولی بایستی گفت سال 95 گام های خیلی خوبی در زمینه تولید ، صنعت و کاهش محدودیت ها برداشته شده است و سرمایه گزاران و بازرگانان می توانند با سایر کشورها در زمینه های مختلف اقتصادی قراردادهای تجاری امضاء نمایند. البته قبل از اعقاد قرارداد بایستی زیر ساخت های لازم ایجادشود تا ارتباطات تجاری بین تجار ایرانی و خارجی براساس استانداردهای بین المللی شکل گیرد.

شریف عچرش افزود: لازم به ذکر است در بخش صنعت با وجود زیرساخت ها و خطوط تولید پیشرفته، متاسفانه تجهیزات لازم جهت بسته بندی و نگهداری مواد اولیه وجود ندارد. بسته بندی در دنیا نقش گسترده ای دارد و سایر کشورها در حال پیشرفت در این زمینه هستند. سایر استان ها این زیرساخت ها را فراهم کرده اند و باید تلاش های لازم در جهت ایجاد این زیرساخت ها در سطح استان خوزستان انجام گیرد.

وی در ادامه افزود:یکی دیگر از مشکلات اقتصادی استان خوزستان ضعف در بخش فروش است. 

ناوگان های فروش و شبکه های مویرگی ضعیفی در استان خوزستان وجود دارد . همچنین باید به این موضوع اشاره نمود که وجود برند های خاص در استان معدود است زیرا برند تعیین کننده و بازده آور بخش اقتصادی استان است. برند سبب جذب منابع مالی از سایر استان هامی گردد.

رئیس کمیسیون نفت و انرژی اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: مهمترین بخشی که در تحریم ها دچار آسیب های جدی گردید بخش تولید بود. با توجه به حذف یارانه ها، فشار خاصی به تولید کننده ها از نظر تامین برق ، گاز و سایر مواد اولیه ی تولید وارد شد. بایستی پس از حذف یارانه ها، بخشی از آن به تولید اختصاص داده می شد و سود حذف آن وارد بخش صنعت و تولید می شد که متسفانه این امر محقق نگردید.

وی گفت: علیرغم وجود 20 پتروشیمی در سطح استان و تجارت بسیار فعال پتروشیمی ها ، متاسفانه استان خوزستان به جز نیروی کار که آن هم دستکاری شده است، سهم خاص دیگری در تجارت آن نداشته است. با توجه به اینکه خوزستان یکی از تامین کنندگان انرژی است ولی با وجود تمام منابع آّبی ، کشاورزی ، کشت و صنعت های متعدد سهم خوزستان در بازرگانی این شرکت ها ضعیف عمل کرده است. لازم به ذکر است صنایع جدید، مهم و استراتژیک باید در استان راه اندازی شوند تا تامین کننده مواد اولیه بخش تولید صنایع تولیدی استان باشند. لازم است در زمینه تامین مواد اولیه کارخانجات بزرگ و تولید کننده محصولات منفعلی که در سطح کشور به آنها نیاز است با توجه به موقعیت استان خوزستان در خصوص ارتباط با سایر کشورها، بایستی در جهت بهبود راه های ارتباطی دریایی و هوایی اقداماتی جدی صورت گیرد و امتیازات ویژه ای به استان خوزستان داده شود. لازم به ذکر است که افزایش پروازهای خارجی در استان خوزستان سبب رونق اقتصادی می گردد.

شریف عچرش گفت: بایستی هر استان بر اساس تولیدات، صنعت، توانایی ها و منابع خود امتیازات لازم را کسب نماید و دولت هم انعطاف لازم را در این زمینه داشته باشد. برای مثال باید به وجود خودروهای پلاک اروندی در استان خوزستان اشاره کرد که یکی از انعطاف های دولتی در این زمینه به حساب می آید. می باشد.

رئیس کمیسیون نفت و انرژی اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: قانون جدیدی در استان تصویب شده است که بر اساس آن، پتروشیمی ها می توانند از استان مبدا محصولاتشان را به فروش برسانند و مانند گذشته لازم نیست تا از طریق بورس محصولات خود را به فروش برسانند. این امر نشان دهنده آن است که علیرغم شرایط نابسامان اقتصادی کشور در حال ورود به وادی تجارت جهانیست. سازمان تجارت جهانی دارای شرایطی است که تاکنون ایران نتوانسته بدلیل تحریم ها و فراهم نبودن زیرساخت های لازم عضو این سازمان تجارت جهانی شود. عضویت در سازمان تجارت جهانی سبب افزایش چشمگیری در زمینه رونق تجارت آزاد جهانی می گردد.

وی در ادامه تصریح کرد:اگر تعرفه های گمرکی جهانی گردد افرادی که در استان خوزستان استعداد تجارت جهانی دارند رشد چشمگیری در جهت توسعه اقتصادی خواهند داشت. و این امر موجب تغییر نگرش مردم خوزستان و استفاده از افراد لایق و با استعداد در زمینه تجارت می گردد.
با توجه به رفع تحریم ها در پسابرجام می توان گفت وضعیت استان خوزستان در حال بهبودی، دگردیسی و تحول است و استفاده از تعاملات جهانی در جهت رفاه و پیشرفت مردم خوزستان سبب تحول اقتصادی در استان می گردد.

منبع: تابناک
برچسب ها: تحریم ، تولید ، شریف عچرش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار