یکی از برنامه های مدیریت جهاد کشاورزی استهبان فارس ترویج و گسترش استفاده از نژاد گوسفند سانن معروف به گاو کوچک یا فقرا است.
کد خبر: ۲۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 17 April 2015
به گزارش تابناک فارس و نقل از باشگاه خبرنگاران،بوستانی مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: این گوسفند علاوه بر اینکه میزان شیر دهی اش از 5 تا 10 برابر گوسفندهای معمولی است، چند قلو زایی آن نیز شهرت بسیاری دارد و با افزایش دفعات زایمان، تعداد نوزادان به چهار قلو هم می رسد.

وی با بیان اینکه این نژاد اقتصادی بوده و با توجه به درآمد زایی خوبی که دارد می تواند مقدمات اشتغال زایی عده زیادی را فراهم کند افزود: این گوسفند استقامت بدنی پایینی دارد و توانایی راهپیمایی در چراگاه ها و کوه ها را مانند نژاد بومی ندارد.

این مسئول گفت: درمراحل بعدی نژاد سانن با نژاد بومی تکثیر می شود تا نوزاد متولد شده مزایای هر دو نژاد را دارا باشد، در حال حاضر تعدادی از دامداران اقدام به خرید و نگهداری از این نژاد کرده اند و تاکنون چند نسل از فرزندان این دو نژاد متولد شده اند ،که تاکنون نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است.

بوستانی افزود: سانن نام نژاد گوسفندی است که از کشور سوئیس و از دره ای به نام سانن وارد ایران شده و دارای مزایای منحصر به فردی است که در صورت آمیخته شدن نژاد آن با نژاد بومی منطقه و در صورت سازگاری نژاد آمیخته شده با شرایط این منطقه، ارزش اقتصادی دامداری را بیش از پیش بالا می برد.

همچنین قرایی کارشناس امور دام جهاد کشاورزی شهرستان استهبان با بیان اینکه طول دوره شیر دهی این نوع نژاد 300روز است افزود: این نوع نژاد در طول این دوره شیردهی بین 900تا 1500کیلوگرم شیر تولید می کند.

وی افزود: گوسفند نژاد سانن 15 اسفند 93 وارد شهرستان استهبان شده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
بز است نه گوسفند
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
سلام : در زمانهای گذشته حدود 50 سال به قبل در عشایر منطقه فارس و ایل باصری پوست بره به اصطلاح کبود و یا همان طوسی و نوک مدادی امروز که در مورد خودرو کاربرد دارد بسیار باارزش و فوق العاده گران و با ارزش تر از هر کالایی بوده که به کشورهای غربی و بویژه شوروی سابق بعنوان لوکسترین کالای صادراتی ایل و نرمتر از حریر و همطراز طلا همان پوست کبود بره ایل در تجارت جهانی معروفیت خاص خود را داشت و برای ساخت صنایع دستی پوشاک ( زیبا و تجملاتی ) ظربفه جات مثل شب کلاه و دستار و انواع شالهای مخمل پوست ساز رواج و خواهان بسیاری در کشور های بلوک شرق و غرب داشته و نکته جالب اینکه در ایل متخصصانی در اصلاح نژاد سنتی برای زایش بره هایی با فقط پوست کبود در ایل اقدام و بعضی اوقات انقدر بازار گرم و رونق داشته که در ماههای اخر بارداری گوسفند بیچاره را ذبح و بره را خارج میکردند تا سود لازم را نصیب خود سازند و ابن کار را با شانس تقریبی 80 تا 90 در صد موفقیت امیز بود بدون ازمایش ها و استفاده از تکنیک و تکنولوژی نوین. بهمین دلیل جمع بسیاری از گوسفندان خوش نژاد عشایر در ورطه نابودی کامل قرار گرفت و از بین رفت و پس از مدتی بدلایلی موازنه تجارت پوست دگرگون از چرخه اقتصاد و تجارت خارج و مانند صد ها کالای دیگر به فراموشی سپرده شد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار