کد خبر: ۲۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱ 15 April 2015
عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه لزوم تفکیک زباله از مبدا در کرج جدی گرفته شود، گفت: آموزش شهروندی برای کمتر تولید کردن زباله و تفکیک از مبدا امری بسیار جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مریم قهرمانی‌صارم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به لزوم تفکیک از مبدا زباله در کرج، اظهار داشت: عدم انجام این کار در نخستین وجه آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند و این درحالی است که محیط زیست محور اصلی توسعه یک شهر محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مراکز دفن زباله در کرج در حال پر شدن است و فضایی برای توسعه این مرکز نیز وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه کارخانه‌ای در این زمینه راه اندازی نشده به جز تولید کود کمپوست فعالیت دیگری در این راستا قابل اجرا نیست.
عضو شورای اسلامی شهر کرج، تصریح کرد: با تفکیک زباله از مبدا علاوه بر درآمد حاصل از آن که به شهر بازمی‌گردد، آسیبی محیط زیست را تهدید نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تفکیک زباله‌ها، راه‌اندازی کارخانه‌ها نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود و کارآفرینی و اشتغال بیشتری را به همراه دارد.
قهرمانی بیان کرد: استفاده از روش‌های تشویقی و دادن هدیه به شهروندان در موفقیت این طرح و تشویق شهروندان به تفکیک زباله‌ها بسیار موثر واقع می‌شود که در این راستا می‌توان برخی مناطق را به صورت پایلوت با توجه به فرهنگ منطقه انتخاب نمود.
وی با تاکید بر اینکه در این زمینه ممکن است نتیجه در طولانی مدت حاصل شود، اظهار داشت: شاید لازم باید برای این موضوع چند سال هزینه کنیم اما پس از چند سال که این امر در جامعه نهادینه و به فرهنگ تبدیل شود این سرمایه به شهر باز می‌گردد.
عضو شورای شهر با اشاره به لزوم آموزش شهروندان به منظور کمتر تولید کردن زباله، افزود: متاسفانه اکنون تولید زباله در خانواده‌های ایرانی بسیار مرسوم است که باید با آموزش و فرهنگ‌سازی برای کاهش آن اقدام کرد و در این راستا خرید کردن به اندازه نیاز نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی بیان کرد: با این کار علاوه بر کنترل اسراف، مدیریت در خرید و اقتصاد خانواده و تفکیک زباله انجام می‌شود که در نتیجه فرهنگی در جامعه رواج می‌یابد که علاوه بر سوددهی روزانه با توجه به تولید بالای زباله، می‌تواند برای شهر بسیار مفید واقع شود.
قهرمانی از زباله به عنوان طلای کثیف یاد کرد و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها هزینه جمع‌آوری این طلا بر دوش ما مانده و این درحالی است که اگر تفکیک زباله انجام شودهزینه جمع‌آوری نیز کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه این چرخه باید جدی گرفته شود، گفت: سازمان مدیریت پسماند باید در این زمینه فعال‌تر عمل کند و از سفر به کشورها مختلف دنیا دستاورد مناسبی برای ارتقا سطح مدیریت پسماند در کرج به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار