کد خبر: ۲۳۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ 18 May 2016

به گزارش تابناک یزد،دبیر کمیته علمی پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تشریح اهداف 50 ساله ایران در الگوی پایه پیشرفت پرداخت و گفت: برای طراحی الگوی پایه پیشرفت با نظرسنجی از 100 نفر از صاحب‌نظران و اندیشمندان توانسته‌ایم 12 مساله از مشکلات کلان کشور را شناسایی کنیم.

 دکتر هادی اکبرزاده در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از امروز با حضور اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد، با بیان این‌که الگوی پایه پیشرفت طبق نقشه راه مصوب شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از پیش نیازهای طراحی الگوی نهایی محسوب می‌شود، گفت:‌ الگوی پایه پیشرفت سند فشرده‌ای است که امهات الگوی اصلی را داراست. بنابراین الگوی پایه را می‌توان بن مایه آغازینی تصور کرد که با تکامل تدریجی موزون و منسجم به الگوی نهایی منجر خواهد شد.

وی افزود: بدیهی است که طراحی این هسته‌ی اولیه یک گام اساسی و شاید مهمترین گام در فرآیند دسترسی به الگوی نهایی است. بر این اساس این کنفرانس را که موضوع آن الگوی پایه پیشرفت است، می‌توان نقطه عطفی در مجموع کنفرانس سالانه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست.

اکبرزاده اولین مرحله در فرآیند طراحی الگوی پایه را تعیین ساختار و سرفصل‌های اصلی آن با مشورت‌ها و همفکری‌های گسترده در حلقه‌های فکری متعدد و بهره‌گیری از تجارب تخصصی دانست و گفت: بخش‌های مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر به عنوان اجزای اصلی الگوی پایه تعیین شده‌اند.

وی با اشاره به کنفرانس سال قبل اظهار کرد: در فاصله زمانی این دو کنفرانس از سال قبل تا کنون پیش‌نویس‌هایی برای هر یک از حوزه‌های پنج گانه سند الگوی پایه تهیه شده است.

وی افزود: این ویراست‌های اولیه محصول همفکری و مشارکت شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی است و بر هزاران نفر ساعت کار علمی فشرده و هزاران صفحه اسناد پشتیبان متکی است.

اکبرزاده با بیان این که یکی از اهداف اصلی این کنفرانس تبیین، نقد، اصلاح و تکمیل این متون است، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که این ویراست‌ها در این کنفرانس علمی مورد نقد و ارتقاء قرار گیرد. انتظار می‌رود که بحث‌های عالمانه این کنفرانس به استحکام گزاره‌ها و انسجام بخشی متون کمک کند.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه با بیان این‌که این کنفرانس با استقبال چشمگیر اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه مواجه شده است، گفت: تا مهلت مقرر تعداد 456 مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد. پس از انجام داوری‌های گسترده توسط 25 نفر از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی نهایتا 310 مقاله پذیرفته شد.

وی با اشاره به محدودیت زمانی و مکانی کنفرانس افزود: تنها 121 مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد و 188 مقاله دیگر با وجود کیفیت علمی مناسب، ناچارا به صورت پوستر ارائه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مقاله‌های شفاهی اعم از مقاله‌های ساده و کوتاه در چهار سالن به طور متوازی و جمعا در 16 نشست 2 و 2.5 ساعته ارائه می‌شوند.

اکبرزاده با بیان این که هدف محوری کنفرانس دریافت حداکثری دیدگاه‌های متنوع اندیشمندان در خصوص الگوی پایه است، گفت: زمان تخصیصی به هر مقاله 10 و در بعضی موارد 15 دقیقه در نظر گرفته شده است تا تعداد بیشتری از صاحب‌نظران فرصت ارائه دیدگاه‌های خود را داشته باشند. همچنین در پایان هر نشست زمانی به پرسش و پاسخ اختصاص داده شده است تا شرکت کنندگان با طرح نظرات خود به تعمیق و تکمیل الگو کمک کند.

دبیر کمیته علمی کنفرانس با ابراز خشنودی از این که فرآیند طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طلیعه تحقق یکی از آرمان‌های متعالی امام (ره) و رهبری فرزانه انقلاب در همراهی و همفکری دو قشر اثرگذار حوزه و دانشگاه در جهت حل معضلات اساسی جامعه است، اظهار کرد: این دستاورد ارزنده شاید به اندازه خود سند الگو حائز اهمیت باشد.

وی در تشریح پیش نیازهای مقدمات الگوی پایه پیشرفت گفت: تدوین اسناد پشتیبان شناخت سنت‌های الهی، تدوین مبانی الگو، سنجش قابلیت‌های ملی و آسیب‌شناسی پیشرفت کشور از جمله پیش نیازهای لازم برای الگوی پایه پیشرفت است.

وی تقسیم کار تخصصی بین تعدادی از صاحب‌نظران و بارش فکری اندیشمندان و ورز خوردن ایده‌ها را از ساز و کارها و فرآیندهای طراحی الگوی پایه پیشرفت دانست و گفت: این الگو باید ناظر به حل مسائل جامعه باشد. بنابراین مسائل کشور از تمهیدات و ساز و کارهای این الگوست.

اکبرزاده همچنین افزود: با نظرسنجی از 100 نفر از صاحب‌نظران و اندیشمندان توانسته‌ایم 12 مساله از مشکلات کلان کشور را شناسایی کنیم.

وی با بیان این که برای طراحی الگوی پایه پیشرفت چارچوب‌هایی رعایت شده است، گفت: از این چارچوب‌ها به عنوان بایسته‌های الگوی پایه یاد می‌شوند که از آن جمله می‌توان به ابتناع این الگو بر مبانی دینی، مورد پذیرش بودن بدنه فکری و علمی کشور، مرزبندی با الگوهای رقیب و متعارف، مورد اعتنا بودن از سوی اندیشمندان جهانی، ناظر بودن به حل مسائل اساسی جامعه و منسجم، فشرده و گویا بودن اشاره کرد.

اکبرزاده با بیان آن که آرمان‌های این الگو دارای دو بعد است، اظهار کرد: یکی از ابعاد آرمانهای الگوی پایه پیشرفت هدف‌های بلند مدت است که امیدبخش و راهنماست و دیگری ساختار ارزشی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: ذیل آرمانها افق است که منظور از افق هدف‌های مطلوب و قابل حصول طی 50 سال پس از اجرای این الگوست.

اکبرزاده با تشریح چشم‌انداز کشور تا سال 1444 خاطرنشان کرد: تا این سال ایران به کشوری پیشتاز فرهنگ در سطح بین‌المللی تبدیل خواهد شد و در میان 5 کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای خواهد گرفت. همچنین از اقتصادی با نوآوری بسیار زیاد مبتنی بر معنویت و عقلانیت برخوردار خواهد شد و در زمره یکی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت

وی در ادامه اضافه کرد: تا سال 1444 پایداری چرخه انرژی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور فراهم شده است، کشف و بهره‌برداری از منابع جدید و وفور نعمت برای همگان حاصل خواهد شد. همچنین فقر و تبعیض در کشور ریشه‌کن شده و تکامل عمومی و تامین اجتماعی جامع و فراگیر خواهد شد.

وی افزود: ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته خواهد شد.

اکبرزاده دو جنبه نگری گزاره‌ها، شاخص‌پذیری، توجه به نسل و رفتار مثبت ایرانیان به عنوان قوه محرک پیشرفت را از ویژگی‌های افق الگوی پایه‌ پیشرفت دانست و همچنین اضافه کرد: توجه ویژه به عدالت به عنوان یک ارزش راهبردی و کاربردی، بهره‌گیری از عبارت‌های شوق‌انگیز، رویکرد همه جانبه و افعال جمع‌نگر که از ویژگی‌های این افق است، این الگو را نهایتا برای یک جهش بزرگ به سوی آرمان‌ها آماده می‌کند.

وی همچنین به خوشه‌بندی تدابیر پرداخت و گفت: تعلیم و تربیت، حکمرانی مطلوب و استحکام درونی نظام، بسط عدالت اجتماعی، نفوذ علم در زندگی، سلامت عمومی و محیط زیست از خوشه‌های تدابیر این الگوی پایه است.

اکبرزاده با تقسیم زمان اجرای الگوی پایه پیشرفت به سه برهه مختلف گفت: اگر این 50 سال را به سه برهه تقسیم کنیم، برهه آغازین، زمان فعال شدن پیشران‌ها و رفع موانع و مشکلات کشور است. برهه میانی زمان تسری بخش‌های پرشتاب به دیگر بخش‌ها و رسیدن به تعادل است.

وی همچنین ادامه داد: برهه نهایی، حرکت نهایی به سوی افق است.

اکبرزاده گام‌های رسیدن به اهداف این الگوی پایه را انسجام بخشی اجزا، تعمیق و استحکام علمی، مرزبندی با الگوهای رقیب و معارض و سطح تفصیل الگو دانست و افزود: در برخی حوزه‌ها شاخص‌سازی وجود ندارد، بنابراین یکی از گام‌ها، شاخص‌پذیر کردن گزاره‌ها در حوزه‌هایی نظیر فرهنگ، معنویت و عدالت است.

دبیر کمیته علمی پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی و تشکیل حلقه‌های فکری تا فاصله کنفرانس بعدی عنوان تعمیق و تکمیل الگوی پایه‌ پیشرفت دربهار 96 به این کنفرانس اختصاص می‌یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار