کد خبر: ۲۳۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 16 May 2016


معاون فنی و آبخیرداری منابع طبیعی البرز با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در زمینه حفظ محیط زیست در استان البرز داشته است، گفت: برخی از مراتع استان البرز به ثمن‌بخس توسط شوراهای روستا به دامداران اجاره داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مهدی فتحی در جلسه شورای مدیریت چرای دام استان البرز که ظهر امروز در محل اداره‌کل منابع طبیعی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: چرای دام در استان البرز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کنترل شده و دام‌های ورودی به استان البرز کنترل می‌شود.

وی افزود: کنترل پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب مراتع به‌وسیله چرای بی‌رویه و بیش از ظرفیت دام در استان البرز سبب جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد ریزگردها و سیل می‌شود.

معاون فنی و آبخیرداری منابع طبیعی البرز با اشاره به اینکه حفاظت از مراتع البرز در اولویت برنامه‌های منابع طبیعی البرز قرار دارد، بیان کرد: با کمک مرتع‌داران و انجمن صنفی مرتع‌داران استان البرز طرح مدیریت چرای دام اجرا شده که این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود و سایر استان‌ها نیز از این طرح الگوبرداری می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از ورود دام‌های غیربومی به منطقه و کنترل چرای دام در مراتع استان برای جلوگیری از فرسایش خاک، تصریح کرد: ظرفیت دام‌های مازاد باید در استان تعیین و تکلیف شده و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

معاون فنی و آبخیرداری منابع طبیعی البرز با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در زمینه حفظ محیط زیست در استان البرز داشته است، گفت: سال‌های گذشته دام‌های زیادی با وساطت عده‌ای برای چرا به استان البرز وارد می‌شدند که در سال جاری اینگونه نیست و اقدامات لازم در زمینه جلوگیری از چرای این دام‌ها در البرز انجام شده که این موضوع به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه برخی از شوراهای روستا پروانه چرای دام داشتند که دام‌ها با استفاده از این پروانه وارد چراگاه می‌شدند، اظهار داشت: برای جلوگیری از ورود غیر مجاز دام‌ها به البرز و عدم استفاده از مجوز شوراها نیاز به تعامل و همدلی وجود دارد.

فتحی با بیان اینکه برخی از مراتع به ثمن‌بخس توسط شوراها به دامداران اجاره داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و گزارش چنین مواردی پروانه چرای شورا روستا باطل می‌شود.

وی با بیان اینکه مبالغ بسیار کمی توسط دامداران به بهانه چرای دام و کمک به عمران روستا و خدمات‌رسانی پرداخت می‌شود، گفت: موفقیت‌هایی در جلوگیری از ورود دام‌های عبوری و غیرمجاز به البرز داشته‌ایم و در سال جاری با پیگیری‌های مختلف رقم قابل ملاحظه‌ای از دامداران از انتقال دام‌هایشان به البرز منصرف شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار