کد خبر: ۲۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 14 April 2015
این مستند درباره زندگی و باورهای خلبان شهرزاد شمس است.

شمس از خلبانان خانم کشور است که ابتدا به عنوان کمک خلبان هواپیمای Fokker F100 نام خود را بر سر زبان ها انداخت و پس از مدتی به عنوان اولین زن خلبان خطوط هواپیمایی ایران مشغول به کار شد؛ او البته این عنوان را در میان زنان بعد از انقلاب دارد. شهرزاد شمس که به زبان های فرانسه و انگلیسی تسلط کامل دارد دوره خلبانی را در شیراز گذرانده و حالا با هواپیمای ATR-72 در خطوط داخلی پرواز می کند.

آسمان از نگاه شمس روز سه شنبه 25 فروردین ماه ، ساعت 22 از شبکه مستند پخش می شود.


**نور هلندی به روایت علیرضا زرین دست

فیلم مستند نور هلندی به کارگردانی پی تر ریم دِ کرون محصول 2003 کشور هلند ، روز سه شنبه 25 فروردین ، ساعت 16 در قالب برنامه آنسو پخش و سپس نقد و بررسی می شود.

در اسطوره های باستان معروف است که نور در هلند از هر جای دیگری متفاوت تر است؛ این نور در نقاشی های معروفِ نقاشانِ شناخته شده ی جهانی آشکارا دیده می شود. 

در نور هلندی با دیدی شاعرانه و بصری و در گفت وگو با هنرمندان بزرگ این پدیده را بررسی می کند و نشان می دهد که نور، متغیرترین عامل در زندگیِ جاری است. 

اشیا، گیاهان، رودها، جانوران، کوه ها، آدم ها و به طور کلی زمین و آسمان در طول روز دستخوشِ تغییرات عمده ای می شوند؛ به تعبیر دیگر، ظاهرِ محیط زندگی و همة آن چه در اطراف ما جریان دارد، از حیث بصری دایماً در حال تغییر است و فیلم بردارانی موفق تراند که این تغییرات را بشناسند، از کم و کیف آن ها آگاهی داشته باشند و اثراتِ متفاوتی را که انواع نورها بر احساسات و ضمیرِ ناخودآگاه می گذارند، در حافظة خود ثبت کنند.

علیرضا زرین دست نیز به عنوان کارشناس برنامه در مورد موضوع مطرح شده در این فیلم و اهمیت توجه به نور و نورپردازی در هنر برای مخاطبان توضیح می دهند.

آنسو به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد حمیدی مقدم هر روز ساعت 16 و جمعه ها ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
برچسب ها: شهرزاد شمس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار