آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه بايد در بين مشكلات اولويت ها را تشخيص دهيم و همكاران و مديران مخلصي براي مجموعه خود انتخاب كنيم گفت: با انتخاب خوبي كه صورت گرفته و همكاري خالصانه مسئولان، آينده بسيار خوبي به طور نسبي در انتظار شهر قم خواهد بود.
کد خبر: ۲۲۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲ 03 May 2016
به گزارش تابناک قم، آيت الله مصباح يزدي در ديدار دكتر سقائيان نژاد ، معاونين و مديران شهرداري قم، با بيان اينكه مديريت شهر قم با پيچيدگي هايي كه اين شهر دارد نيازمند توان و ظرفيت خاصي بوده و بسيار دشوار است، ضمن تقدير از خدمات و فعاليت هاي مديريت شهري اظهار كرد: بخشي از مشكلات شهري قم ريشه در مسائل اقتصادي دارد كه چندسال اخير بيشتر ظهور پيدا كرده است.

وي افزايش هزينه ها و كمبود درآمدها و بودجه ها را از جمله دلايل مشكلات موجود در ارگان هاي مختلف دانست و افزود: مشكلاتي كه توسط وزرا و مسئولان دولتي مطرح مي شود در خصوص كمبود بودجه و منابع مالي، نشانه عمق مشكل و اهميت برنامه ريزي براي رفع آن است.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با تاكيد بر ضرورت رفع مشكلات مالي كشور و ايجاد رونق اقتصادي در كشور، گفت: منشا بيشتر مشكلاتي كه در مجموعه هاي اداري ايجاد مي شود بايد بررسي شود و آموزش هاي جديد در بخش هاي مختلف و مباحث اخلاقي مي تواند راهگشا باشد.

وي با تاكيد بر ضرورت مبارزه با مفاسد اداري در كشور خاطرنشان كرد: البته تلقي و نگرش مردم به سيستم اداري كشور نيز بايد اصلاح و تبليغات منفي عليه مجموعه اداري كشور كاهش يابد.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به مشكلات و كمبودهاي شهر قم در بخش هاي كشاورزي، صنعتي و ... تصريح كرد: در بسياري از شهرهاي كشور اين مشكلات وجود ندارد و زمينه توسعه آنها آسان تر فراهم مي شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بدهي هاي انباشته شده شهرداري قم، گفت: برخي از علما و بزرگان دريافت ديركرد و سود را حرام اعلام كردند و در حقيقت هم همين مطلب درست است و نص صريح قرآن است كه بدهكار اگر توان نداشته باشد نبايد به او فشار آورند چه رسد به اينكه سود هم از او بگيرند.

وي مشكل بانك ها و سود و ديركرد را مسئله اي كشوري دانست و خاطرنشان كرد: علي رغم تلاشي كه پس از انقلاب براي تعيين مسير صحيح عملكرد بانك ها و خروج بانك ها از ربا شده، همه مي دانيم كه اين مهم محقق نشده و برخي عناوين اسلامي در امور بانكي استفاده مي شود ولي در عمل به آن شكل اجرايي نمي شود و اين بلايي است كه همه عالم به آن دچار هستند.

آيت الله مصباح يزدي گفت: بسياري از مشكلات اقتصادي دنيا ريشه در ربا دارد، تبعا در كشورهايي كه اقتصاد و مديريت اقتصادي ضعيف است اين مسئله بيشتر نمود پيدا مي كند.

وي با تاكيد بر اينكه به تنهايي با فتواي مراجع و نظر علما مشكل بانك ها و سود وام رفع نمي شود چراكه اين مسئله در تمام نهادهاي كشور مبناي عمل است، تصريح كرد: بايد نگاهي كلان براي رفع مشكلات با همكاري همه مجموعه هاي كشوري داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: راه حل كلي مشكلات اين است كه مديراني با صداقت، پاكدامن و دلسوز، كارمندان را آماده و تربيت كنند و اصلاحات اخلاقي و قانوني را در ادارات شكل دهند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد قوانين اصلاح شود و كاغذبازي ها و ظاهرسازي ها كم شود، گفت: مهم ترين نقش در اين مسئله را مديران سطح بالا دارند نه اينكه فقط اين مسئله مختص به يك مدير باشد اما يك مدير مي تواند شروع اين اصلاحات و تغييرات باشد.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه در بين مشكلات اولويت ها را تشخيص دهيم و همكاران و مديران مخلصي براي مجموعه خود انتخاب كنيم، خاطرنشان كرد: با انتخاب خوبي كه صورت گرفته و همكاري خالصانه مسئولان، آينده بسيار خوبي به طور نسبي در انتظار شهر قم خواهد بود.

دكتر سقائيان نژاد در ديدار مديران شهرداري قم با آيت الله مصباح يزدي، با بيان اينكه يكي از معضلات بزرگ شهرداري بدهي هاي شهري بوده است، اظهار كرد: به پنج بانك بخاطر وام هايي كه براي توسعه زيربنايي شهر قم اخذ شده بود بدهكار هستيم كه اين بدهي ها بيش از هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است.

وي با اشاره به اينكه سالانه ۴۵۰ ميليارد تومان سود اين بدهي است، تصريح كرد: در روزهاي اول براي پرداخت حقوق كاركنان شهرداري هم مشكل وجود داشت كه اين مشكل علاوه بر بدهي ها به واسطه ركود و كاهش ساخت و ساز و درآمدهاي شهرداري نيز است.

شهرداري قم خاطرنشان كرد: در گذشته مشكلات ساختاري در شهرداري زياد شده بود و اقتدار شهرداري زير سوال رفته بود اما امروز با تعامل مناسب بين شهرداري و مجموعه هاي استان از وضعيت مطلوبي برخوردار هستيم.

وي با بيان اينكه در بخش هاي مالي، خدماتي، عمراني، زيست محيطي حركت هاي گسترده اي را آغاز كرديم و با چارچوب مشخص برنامه ها جلو مي روند، افزود: ۱۴ پروژه عمراني با رقمي بيش از ۳ هزار ميليارد تومان در شهر فعال است و تنها دو پروژه عمارياسر و ميثم با مشكل مواجه هستند و سعي داريم مشكل اين دو پروژه را برطرف كنيم.

سقائيان نژاد با اشاره به كاشت ۲۵۰ هكتار درخت در سال گذشته متناسب با اقليم قم، گفت: امسال هم برنامه هاي ويژه اي در اين بخش داريم.

وي به طرح جمع آوري و ساماندهي وانت بارهاي سطح شهر اشاره كرد و افزود: وانت بارهاي قمي ثبت نام شدند و ۵ مكان براي استقرار آنها مشخص شده و در ساعاتي از شبانه روز مي توانند در برخي معابر شهر حضور پيدا كنند.

شهردار قم لزوم تدوين برنامه براي آينده شهر را يادآور شد و افزود: در گذشته خط كش راه براي قم نداشتيم و امروز با استفاده از ظرفيت هاي حوزه و دانشگاه در حال تدوين برنامه قم ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ هستيم.

وي با بيان اينكه روزانه ۷۰۰ تن پسماند در قم دفن مي شود، افزود: اين مسئله معضلاتي براي شهر ايجاد مي كند و در صدد ايجاد زيرساخت هاي هاضم و ريجكت سوز هستيم.

سقائيان نژاد با تاكيد بر اينكه تيم شهرداري قم فعال و پويا آماده رفع مشكلات شهر است، خاطرنشان كرد: ۵۰۰ ميليارد از بدهي هاي بانكي رفع شده و برنامه داريم بقيه را هم به مرور رفع كنيم و در بخش سودهاي بانكي نيازمند كمك علما و مراجع هستيم.

وي بر ضرورت تبديل بلوار پيامبر اعظم به يك معبر تمدني در شهر تاكيد كرد و افزود: سعي داريم در اين محور ساخت و سازها به شكلي باشد كه با حرم و جمكران متناسب باشد.

شهردار قم با بيان اينكه چرا قم با اين همه ظرفيت و قابليت ويژه اين مشكلات را بايد داشته باشد، تصريح كرد: تلاش مجموعه شهرداري اين است كه در مسايل مختلف وارد حاشيه نشود و عزم و همت مديران بر توسعه زيرساخت ها و رفع مشكلات شهر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار