روز گذشته مراجعه‌كنندگان براي دريافت خدمات دندانپزشكي در درمانگاه‌هاي استان پس از دريافت خدمات در زمان پرداخت هزينه‌ها متوجه شدند هزينه‌ها با تعرفه‌هاي جديد محاسبه شده است.
کد خبر: ۲۱۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 27 April 2016
مراجعه‌كنندگاني كه اسفندماه وقت انجام خدمات درماني گرفته بودند و هزينه‌هايشان در آن زمان حساب شده بود حال بايد يك فيش 3 برابري را پرداخت كنند و با هزينه‌هاي بالاتري روبه‌رو شوند.
اين اتفاق كه حتي با تعجب پزشكان در مطب و مراجعه‌كنندگان همراه بود باعث انصراف تعدادي از افراد در انتظار براي دريافت خدمات شد.

يكي از مراجعه‌كنندگان براي دريافت خدمات در گفت‌وگو با همدان پیام با بيان اينكه من اسفندماه براي دريافت خدمات فيشور سيلانت (شيارپوش) و تعمير دندان با معرفي‌نامه مدرسه در يكي از مراكز مشخص شده براي ارائه خدمات نوبت گرفته بودم، امروز پس از 2 ماه براي انجام موارد به مركز درماني مراجعه كردم و پس از دريافت خدمات عنوان كردند مبلغ 130 هزار تومان براي آن بايد هزينه پرداخت كنم. اين در حالي است كه در زمان دريافت نوبت، مبالغ اعلام شده زير 40 هزار تومان بود و اين تفاوت مبلغ سؤال‌برانگيز است.

مراجعه‌كننده خانم ديگري از مناطق پايين شهر كه در مكان درماني ذكر شده حضور داشت پس از متوجه شدن اين موضوع از دريافت خدمات انصراف داده و به خبرنگار ما گفت: زمان گرفتن وقت به من از پرداخت مبلغ 32 هزار تومان صحبت كردند و حال كه مي‌گويند مبلغ بيشتري بايد پرداخت كنم اين برايم ممكن نيست. بنابراین از ترميم دندان دخترم منصرف شدم.

ديگر مراجعه‌كنندگان نيز با كمال تعجب نسبت به تغییر تعرفه‌ها در زمينه پرداخت خدمات دندانپزشكي در اين مراكز ابراز نارضايتي كردند.

يكي از پرسنل حاضر نيز با اظهار تعجب از اين اتفاق گفت: اغلب مراجعه‌كنندگان به اين مراكز جزو دانش‌آموزان و افرادي هستند كه طرح سلامت براي آنها به عنوان جوامع هدف در حال اجراست. 

بسياري از اين افراد اكنون براي پرداخت هزينه‌هاي 10 هزار توماني هم با مشكل روبه‌رو هستند چه رسد به پرداخت هزينه‌هاي تعيين شده بر اساس تعرفه‌ها.

يكي از پزشكان نيز با بيان اين مطلب كه بالا رفتن تعرفه‌ها براي خدمات درماني منطقي نيست، گفت: جاي تعجب است در جايي كه مواد مصرفي ارائه خدمات براي فيشور سيلانت دندان كودكان كه وارداتي است، قيمتش تغييري ندارد آن وقت براي مواد و خدمات تعمير دندان كه توليد داخل است هزينه‌ها را افزايش داده‌اند.

خدماتي كه مواد آن توليد داخل بوده است، نبايد تغيير چنداني در هزينه‌ها داشته باشد و به ناگاه بالا رفتن آن و افزايش قيمت جاي تعجب دارد. چه بسا اين افزايش قيمت در بخش دولتي، بخش‌هاي خصوصي را براي بالا بردن بيشتر قيمت‌ها ترغيب كند و اين موارد براي مردم عادي جاي نگراني ايجاد خواهد كرد.

در همين زمينه تماس تلفني را با رئيس علوم پزشكي برقرار كرديم و جوياي دلايل افزايش تعرفه‌ها و نحوه اعمال آن شديم.

موسوي‌بهار در اين زمينه در پاسخ به اين سؤال كه اين تغيير تعرفه‌ها به چه شكل مشخص شده و چرا 3 برابر شده است؟، گفت: اصلاً تغيير تعرفه‌اي نداشته‌ايم و اشتباه كردند كه گفتند تغيير تعرفه صورت گرفته است. شايد خدمات دريافتي مبالغ بالاتري را داشته است.

وي بیان كرد: اصلاً ما اجازه نداريم تعرفه‌ها را اضافه كنيم و تغيير تعرفه‌ها به دست هيأت دولت انجام مي‌شود و در زمان صورت گرفتن اين تغييرات به ما ابلاغ مي‌شود و ما در استان با مسئولان استاني جلسه برگزار مي‌كنيم و تعرفه‌ها را ابلاغ مي‌كنيم.

موسوي‌بهار همچنين در اين زمينه كه آيا در بخش‌هاي ديگر با تغيير تعرفه روبه‌رو خواهيم شد يا خير، گفت: به هيچ عنوان تعيير تعرفه‌اي نداريم و قيمت‌ها تغييري نداشته است.

وي افزود: اگر پس از بررسي مشخص شود كسي مبلغ بيشتري را به اشتباه براي دريافت خدمات پرداخت كرده است، مي‌تواند با مراجعه به معاونت بهداشتي پيگير دريافت اضافي هزينه‌هايش باشد.

موسوي‌بهار همچنين گفت: مورد ذكر شده از سوي معاونت بهداشتي استان پيگيري خواهد شد.
با اين تفاسير در حالي كه دولت از كنترل تورم صحبت به ميان آورده و چند سال است از مانور تبليغاتي و اجراي طرح تحول سلامت سخن مي‌گويد، چگونه است كه به ناگاه تعرفه‌هاي پزشكي اينگونه افزايش پيدا مي‌كند و آن وقت آن را دستاورد طرح تحول مي‌نامند؟

در جايي كه قرار است تورم و افزايش قيمت‌ها مديريت شود، خود دولتمردان پيشگام افزايش قيمت‌ها شده‌اند، آن هم در بخشي كه حوزه سلامت جزو شاخص‌هاي توسعه جوامع شناخته شده و افزايش هزينه‌هاي سلامت جامعه منجر به مراجعه نکردن و استفاده كردن از اين خدمات خواهد شد.

بر اين اساس مي‌توان گفت شاخص‌هاي سلامت به اين شكل پايين خواهد آمد.

به هر ترتيب مي‌توان گفت در طول سال مناسبت‌هاي بسياري پيش رو است كه با اين حساب بايد مردم نگران تغييرات مختلف باشند.

افزايش تعرفه‌هاي 3 برابري دندانپزشكي براي پرداخت هزينه‌هاي درماني در هفته سلامت گويا هديه‌اي بوده به مردم!!!

حالا بايد نگران مناسبت‌هاي بعدي باشيم؛ چراكه غالباً اين نوع مناسبت‌ها گويا به خالي كردن جيب قشرهای آسيب‌پذير و به نفع ارائه‌دهندگان خدمات تبديل شده است، خدماتي كه نوع و كيفيت آن هيچ تغييري نسبت به قبل ندارد اما افزايش تعرفه‌ها ملموس است.

نكته بعد اينكه آيا در هفته آينده كه مناسبت هفته كارگر و معلم پيش رو است، آيا شاهد افزايش درآمد كارگران و معلمان خواهيم بود يا خير؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار