رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد:
آموزش دو آل ( (dualسیستم یا همان سیستم آموزشی دو گانه در این کشور وجود دارد که کارآموزان و یا افراد تحت پوشش این سیستم آموزشی همزمان با آموزش در محیط کاری که باید برای آینده در آن فعالیت داشته باشند حضور پیدا کرده و در کنار آموزش...
کد خبر: ۲۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴ 12 April 2015

با خبر شدیم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به عنوان سخنران همایش اقتصادی نوروز در کشور آلمان حضور یافته است.

به گزارش تابناک دکتر محمد پور که بنابه ماموریت محوله از سوی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این همایش شرکت داشته پاسخگوی سوالات ما پیرامون این موضوع بود.

*آقای دکتر ضمن تشکر لطفاً در خصوص این همایش مختصری توضیح دهید.

با سلام خدمت شما و آرزوی سالی توام با موفقیت و شادکامی برای مردم استان و کشور ، همایش اقتصادی نوروز توسط شورای ایرانیان شمال آلمان برگزار می شود که در این همایش افراد مسئول از کشورهای مختلف دعوت می شوند.

*هدف از اجرای این همایش چه بود ؟

یکی از اهداف مهم کشور آلمان از برگزاری همایش این بوده که از طریق فرهنگ نوروز بتواند روابط اقتصادی و فرهنگی دیگر کشورها را با خود تقویت و محکم کند ضمن اینکه متولیان برگزاری این همایش به دنبال زنده کردن آئین نوروز در اروپا و اعلام صدای ایران در جهان و پذیرش فرهنگ ایرانی توسط عموم مردم جهان می باشند.

*پس این مساله برای برگزار کنندگان آن دارای اهمیت زیادی می باشد ؟

بله این بسیار مهم است که ما در قرن 21 با این همه نماد سازی و عرضه مفاهیم متنوع که همه ملت ها از طریق رسانه های جمعی سعی می کنند صدای خود را به عنوان صدای برتر در نیا مطرح کنند چنین همایشی در یک کشور مهم اروپایی برگزار شده که فرهنگ نوروز را به عنوان یک فرهنگ غنی و با قدمت چند هزار ساله به عموم مردم اقصی نقاط جهان معرفی نماید .

*آقای دکتراز چه کشورهایی در این همایش شرکت داشتند؟

همانطور که می دانید شهر هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان و هشتمین شهر اتحادیه اروپا و سومین بندر بزرگ اروپا و همچنین مرکز تجاری کشور آلمان می باشد و با توجه به اهمیت این همایش و رده مهمانان دعوت شده بهترین هتل این شهر جهت برگزاری همایش انتخاب شده بود .

ضمن اینکه مدعوین هم در رده مسئولین انتخاب شده بودند که حضور معاون وزیر اقتصاد آلمان، سفیر ایران در آلمان ، سفرا و مقامات رسمی کشورهای آمریکا ، روسیه ، چین ، پاکستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ،قزاقستان ،فعالان مطرح و بزرگ اقتصادی کشور آلمان موید این مطلب می باشد .

البته در این همایش وزیر اقتصاد آلمان برای سفر کاری به ایران و مازندران اعلام آمادگی کرد.

*از دیگر برنامه های این همایش لطفاً کمی صحبت کنید.

نمایندگان مجلس هامبورگ که برخی از آنها ایرانی و برخی آلمانی هستند ابراز علاقه بر گسترش روابط با ایران را مطرح کردند. نماینده کشور پاکستان در خصوص اهمیت سرمایه گذاری و پذیرش سرمایه گذاران در این کشور گفت، نماینده کشور تاجیکستان هم سرمایه گذاری در این کشور را توصیه کرد و نمایندگان چین نیز بر توسعه و بازسازی جاده ابریشم و برقراری مناسبت های تجاری از این مسیر ارتباطی پرداختند ، حتی یک شرکت آلمانی نیز اعلام کرد که ما حاضریم در کشورهای مختلف سرمایه گذاری کنیم به این نحو که پول از ما فرصت سرمایه گذاری از شما

شایان ذکر است نماینده آمریکا نیز در این همایش پیام اوباما را قرائت نمودند .

*آیا با ایرانیان فعال اقتصادی در آلمان هم دیدار داشتید ؟

بله ، یکی از برنامه های دیدار بنده در آلمان گفتگو با ایرانیان مقیم آلمان و تجار فرش که جزو افراد ثروتمند آن کشور می باشند بوده که یکی از فعالان حوزه فرش اعلام آمادگی کرد که می تواند سالانه چندین هزار فرش دستباف به کشور آلمان وارد کند البته نسبت به بحث قیمت تمام شده در ایران و نحوه کار کارگران بحث هایی را مطرح کرد اما با توجه به علاقمندی این شخص مطمئناً با انجام برنامه ریزی این کار می تواند باب خوبی برای فرش بافان استان در زمینه اشتغال و صادرات محصولات تولیدی آنها فراهم آورد .

برنامه های آموزشی آنجا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید در کشور آلمان فرهنگ جدی گرفتن کار دارای اهمیت بالایی بوده و به راحتی مشاهده می شود و این مساله به خاطر آموزش درست می باشد .

آموزش دو آل ( (dualسیستم یا همان سیستم آموزشی دو گانه در این کشور وجود دارد که کارآموزان و یا افراد تحت پوشش این سیستم آموزشی همزمان با آموزش در محیط کاری که باید برای آینده در آن فعالیت داشته باشند حضور پیدا کرده و در کنار آموزش، محیط کار را کاملاً لمس می کنند به گونه ای که بعد از پایان دوره های آموزشی که وظایف کاری خودشان کاملاً اشرافیت دارند.

با صحبت هایی که آنجا انجام دادیم این آمادگی کاملاً از طریق این مجموعه آموزشی و سفیر آلمان وجود دارد که تجربیات خود را به ایران انتقال دهند که در اینجا فرصت را غنیمت شمرده و از فرمانداران و مسئولین شهرستان ها، صنایع تولیدی درخواست دارم در صورت فراهم بودن امکانات آن شرکت آمادگی اعزام مربی و تهیه محتوای آموزشی برای انجام این مساله مهم آموزشی را دارد.

*آیا از شرکت ها و مراکز مهم اقتصادی بازدید داشتید؟

بله بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از چندین کارخانه در شهرهای مختلف آلمان بازدید داشتم که مهمترین آن کارخانه فولکس واگن می باشد کارخانه ای که هم اکنون ده میلیارد دلار بودجه تحقیق و توسعه آن بوده و با ظرفیت 570 هزار نفری مشغول تولیدات ماشین های مطرحی همچون پورشه ،بوگاتی، آئودی،بنتلی، اسکانیا و ... می باشد.

همچنین از یک کشتارگاه صنعتی مرغ که کاملاً متکی به روبات و اتوماسیون بود بازدید کرده که ظرفیت کشتار آن 25 هزار قطعه در ساعت بود و حتی اطراف این کارخانه منازل مسکونی وجود داشت امری بر خلاف معمول کشور ما که در ایران اصلاً اجازه راه اندازی کشتارگاه صنعتی در محیط های مسکونی داده نمی شود اما آنجا بنده به شخصه دیدم که چگونه و بدون بوجود آمدن هیچگونه آلودگی این کارخانه به فعالیت خود ادامه می دهد.

شایان ذکر است در تمامی بازدیدهای انجام شده شاهد استقبال گرم و محترمانه آلمانی ها بودیم که در برخی از کارخانجات نیز به احترام ایران پرچم کشور ما را نیز در کارخانه به اهتزار در آورده بودند .

در کنار این بازدید ها مهمترین رویدادی که هر سه سال یکبار در بحث صنایع غذایی در کشور آلمان و جهان اتفاق می افتد برگزاری نمایشگاه تخصصی در این حوزه و با حضور کشورهای صاحب نام می باشد که بنده در آن شرکت کردم و تجربه خوبی برای ما با توجه به گفتگوهایی که در این نمایشگاه با مدیران شرکت های مختلف داشته بودیم شده است .

البته در تلاشیم که آدرس طبقه بندی شده شرکت های یاد شده به همراه محصولات آنها را در سایت سازمان قرار دهیم.

آقای دکتر ضمن تشکر چنانچه مطلبی در پایان دارید بفرمائید.

بنده هم از شما تشکر می کنم امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی نامگذاری شده بتوانیم در راستای عملی تر کردن این شعار گام های اساسی برداریم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار