مراکز فرهنگی اصفهان در هفته ای که گذشت؛
تابناک: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.
کد خبر: ۲۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵ 12 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.

نخستین برنامه عاشورائیان در این هفته، جلسه هفتگی هیئت بهشت بود که با حضور حجت الاسلام مهدوی ارفع و مداحی یزدخواستی برگزار شد.


حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، در این جلسه با تأکید بر اینکه نهج البلاغه گنجی است که ما باید به آن دست پیدا کنیم، اظهار کرد: باید نهضتی ایجاد شود و نهج البلاغه را از غربت دربیاوریم.

وی ادامه داد: حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف با تمام اهمیتی که در نزد ما دارد چندان در مقابل کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه مهم نیست که باید آن را شناخت و الگو زندگی خود قرار داد. اگر این کتاب نهج البلاغه وجود نداشته باشد حرم به درد نمی خورد البته این را هم باید در نظر گرفت که زیارت و حضور در حرم حضرت علی (ع) نیز واجب است.

این کارشناس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نهج البلاغه در دین را به سمت امیرالمومنین (ع) باز می کند، تصریح کرد: متأسفانه افرادی با اسم اینکه این کتاب تخصصی است و یا خواندن آن سبب کج فهمی و انحراف می شود، با توجه به سابقه گروه های توده ای در اوایل انقلاب از رواج آن جلوگیری می کنند در صورتی که این کتاب جامع می تواند در تمام دوره های مختلف زمانی به کار بیاید.

وی افزود: این کتاب آن قدر جامع بوده که افراد مسیحی و اهل تسنن بارها آن را خوانده اند و از آن برای زندگی خود استفاده کرده اند، در کنار این مسئله خیلی از این خطبه ها و صحبت ها برای مردم آن دوران کوفه یا معاویه بوده است، پس از همین رو ما باید با این کتاب انس گرفته و از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به نامه ۳۱ نهج البلاغه که از حضرت علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) است، تأکید کرد: این نامه منشور تربیتی بشریت است که جوان ها و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند و در همه مباحث زندگی از آن بهره بگیرند.

وی گفت: این نامه نشان می دهد که مسئله تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که حضرت علی (ع) پس از وقایع جنگ صفین خود را به عنوان فردی فانی معرفی می کند و با آرامش تمام برای تربیت فرزندش از روزگار می نویسد به نوعی که خواننده تصور کند فرد نویسنده از سیاست فارغ بوده و تنها به فکر رفاه حال خانواده اش است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: این نامه اثبات کننده این مسئله است که آدمی می تواند انقلابی باشد که بتواند در امر تربیت خانواده اش موفق عمل کند و فردی هم در امر تربیت موفق است که انقلابی باشد.


دیگر برنامه عاشورائیان در این هفته، مراسم «روز عاشوراییان» بود که با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی در تالار هنر اصفهان برگزار شد.


وحید متلجی رییس شورای سیاست گذاری مجموعه فرهنگی عاشوراییان در ویژه برنامه‌ ای تحت عنوان "صبح روز عاشوراییان” جمعه بیست و یکم فروردین ماه ۱۳۹۴،در جمع مسئولین و موثرین شهری، اعضاء و مجریان مجموعه روزی را به نام روز عاشوراییان نام گذاری کردند و اذعان داشت: این مجموعه فرهنگی ثمره‌ و نهالی از بوستان انقلاب اسلامی است که تبدیل به درخت شده و شعار داخلی مجموعه در سال جدید را "درخت عاشوراییان با همدلی زنده است”، انتخاب کردند.


ملتجی در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه و امام خمینی (ره) از شهید آوینی و شهید صیاد شیرازی یاد کرد.

ایشان نام گذاری بیستم فرروردین ماه در داخل مجموعه با عنوان”روز عاشوراییان”، را به دلیل روز هنر و انقلاب انتخاب و بیان کرد: چون عاشوراییان ثمره انقلاب اسلامی است و نهالی از بوستانِ انقلاب اسلامی بوده که تبدیل به درختی شده و امسال به دلیل قرابت با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، این مراسم در روز ۲۱ فروردین ماه برگزار شده است. باید هر حرکت راستین که ریشه‌های آن محکم و قوی است، پاس بداریم و ما اعتقاد داریم که هر حرکت فرهنگی مردمی در اصفهان مثل انرژی هستهای است که باید آن را گرامی بداریم چون حرکتهای فرهنگی در اولویت قرار نمی‌گیرند و همیشه در زیر سایه سنگین اقتصاد و سیاست دیده نمی‌شوند و ما امیدواریم هر ساله با برگزاری مراسم در روز بیستم فروردین ماه، این حرکت را گرامی بداریم.


باید مثل درخت در حوزه فرهنگی کار کنیم

رییس شورای سیاست‌گذاری عاشوراییان، ضمن یادآوری شعار سال ۹۳، با عنوان کار برای خدا، شعار داخلی مجموعه در سال ۱۳۹۴ را "درخت عاشوراییان با همدلی زنده است”، نامید که شعار را یک نماد، پرچم، افتخار و اعلان موضع دانست و دلیل نامگذاری شعار امسال را چنین بیان کرد:عاشوراییان نهالی در زمینِ انقلاب اسلامی است و آن را به درخت تشبیه کردند و کار فرهنگی با فلاحت، نزدیکی دارد و فرآیندهای نزدیک به هم دارند و از نظر ارزش هم همینطور. درخت طراوت، سرزندگی و پالایش دارد و گروه‌های فرهنگی همین کار را در زمین فرهنگ انجام داده و به تعبیر رهبری، فرهنگ مثل هواست و گروه‌های فرهنگی مثل درختان هستند که هوا را تصفیه کرده و دارای ثمر و سایه هستند و درختان از سایش و فرسایش زمین جلوگیری کرده و درختان جایگاه و زیستگاه پرندگان هستند و تمام اجزای آن مفید است. و اینها ویژگی هایی است که به صورت تمام در کار فرهنگی وجود دارد و به همین جهت، امسال این شعار را انتخاب کردیم و امیدواریم بتوانیم از ثمره‌های آن استفاده کنیم و ثمره هابی آن این است که باید این درخت رشد داشته باشند و کاری درست است که در زمین می‌ماند و محکم است و باید مثل درخت در حوزه فرهنگی کار را انجام دهیم.


خانواده عاشوراییان پشتوانه اساسی این مجموعه فرهنگی خواهد بود

درخت اجزای پیدا و پنهان دارد، در عاشوراییان هم همین طور است و ما در ظاهر مسئله هستیم اما در خفا و پنهان آن هزاران نفر هستند که به عاشوراییان کمک می‌کنند و این کمکها جنسهایی مختلفی دارد و در درخت عاشوراییان، هر کدام از افراد در یک نقطه قرار دارند و کسانی که دعا و کمکهای معنوی می‌کنند مثل ریشه‌هایی هستند که در زمین قرار دارند و بقیه در حکم برگ، تنه و شاخه هستند و کارها این گونه در مجموعه تقسیم می‌شوند و خانواده عاشوراییان را پشتوانه اساسی عاشوراییان دانستند.

هرچه داریم از مدد اهل بیت و دعای خیر است

ملتجی در ادامه چنین بیان کرد: تا سال ۱۳۹۲ حرکت اول عاشوراییان تمام شده و حرکت دوم آغار شده است که تا سال ۱۴۰۰ مطابق سند راهبردی ادامه خواهد داشت و قرار است که تا سال ۱۴۰۰ یکی از مراجع تاثیرگذار در جامعه دانش‌آموزان مقطع متوسطه کل کشور باشد.

در سال ۹۴ توسعه عاشوراییان هم به لحاظ کمی و کیفی خواهیم داشت و تیتر برنامه‌های سال ۹۴ را این چنین گفت: آغار به کار رسمی خبرگزاری عاشوراییان، برگزاری جشنواره نوجوان موفق، جذب و آموزش دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم در طرح طوفان هشتم، جذب و آموزش طلاب و دانشجویان در حوزه تربیت مربی در طرح فتح الفتوح، معرفی هیات امنا و آغاز ساختار سه لایه‌ای شورای اجرایی، مرکزی و هیات امنا، تدوین سند تربیتی و افتتاح دفتر عاشوراییان درتهران، برگزاری مراسم دهه اول محرم و ویژه برنامه هیئت هفتگی بهشت در ۱۶ جلسه با حضور حجت‌الاسلام مهدوی ارفع که جلسه ی اول آن برگزار شده است.

ایشان در آخر از والدین خواست با توجه به اینکه عاشوراییان برای همه کاملاً باز است، نظارت خود را بر فرزندانشان افزایش دهند و شاید بتوان اسم آن را مشارکت گذاشت. مجموعه به کمکهای معنوی خانواده‌ها بسیار نیاز دارد گرچه همیشه با کمکهای مردمی حرکت می‌کند و با توجه به اینکه از دفتر علما، اجازه گرفته شده، خانواده‌ها می‌توانند بخشی از وجوهات خود را برای برخی از مصارف عاشوراییان هزینه کنند و در حسن ختام جلسه این نکته را بیان کردند که هرچه داریم از مدد اهل بیت و دعای خیر مادران و پدران است.

****


مجتمع فرهنگی باران در این هفته، جسن میلاد حضرت زهرا (س) را با سخنرانی حجت الاسلام محمد داستانپور برگزار کرد.

هم چنین در این هفته، جلسه خانواده شاخه دانش آموزی ویژه دبیرستان و راهنمایی با حضور خانواده ها برگزار می شود.

جلسه خانواده بچه های شاخه دانش آموزی دوشنبه راس ساعت ۶ عصر

مکان: خیابان سروش خیابان آل خجند خانه فرهنگ دشتستان

****

جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیهاتوسط حاج محمد یزدخواستیدر هیئت انصار الحسین علیه السلامموسسه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد.


****


اتفاق دیگری که در این هفته برای مداحان و شاعران جوان اصفهانی افتاد، حضور در جلسه رهبری با مداحان اهل بیت بود.


در این مراسم که به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) بود حمید علیمی، محمد یزدخواستی و مهدی رعنایی حضور داشتند.


هم چنین محمد یزدخواستی چند دقیقه ای اشعار زیر را در محضر رهبری خواند.

دختر خورشید و ماه، زهره زهرا

آن که کرامات او گذشته ز احصا

هم شرفش بگذرد ز عرش الهی

هم نسبش می‌رسد به سید بطحا

زهره مخوانش که گشته زهره کنیزش

دخت مخوانش که گشته اُمّ أبیها

سنگ صبورش نبی راضی مرضی

محرم رازش علی عالی اعلا

تربت پاکش نهان ز دیده مردم

چون شب قدری نهفته در سه شب احیا

گر نود و نه بُود اسامی باری

هست یکی زین میانه اعظم و عظمی

از پی دستاس توست چرخش گردون

زینت نعلین توست گنبد مینا

سوره کوثر به نام توست مزین

آیه تطهیر شد ز نام تو معنا

ره نبَرَد در بهشت روز قیامت

هر که تو بر نامه‌اش نکرده‌ای امضا

حبّ تو جنت شده‌ست و بغض تو دوزخ

ای به قیامت معاندان تو رسوا

سوی تو آید نبی روز تحدی

سمت تو گردیده قبله لیلة‌الأسرا

کیست به غیر از تو با علی مترادف

غیر علی کیست با تو همسر و همتا

روزه گرفت و سه بار نان خودش را

داد به درویش مستمند ز تقوا

خیر طلب می‌کند ز فرط محبت

در حق همسایگان ز قادر یکتا

قدر تو همسایگان کجا بشناسند

حیف طلا که کنی‌ش خرج مطلّا

در حد ما نیست مدح نام تو کردن

مدح تو گوید مگر خدای تعالی

ما نتوانیم حق وصف تو گفتن

با همه کرّوبیان عالم بالا

 

گفتنی است این اشعار توسط محمدرضا طهماسبی یروده شده بود.

 

 

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار