تابناک-ایلام- اين روزها و شب ها مي توان با گذر از مساجد اين ميكده هاي عاشقي، دل باختگاني را ديد كه سرمست از باده نوشي هاي پي درپي در محضر دوست، سر خوش از اين وصل، پله پله نيازمندانه و اميدوار به ملاقات معبود خود رهسپار شده اند.
کد خبر: ۲۱۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 23 April 2016
از حضرت رسول اكرم (ص) روايت شده كه ماه رجب، ماه بزرگ خداست و ماهي در حرمت و فضيلت به آن نمي رسد و در روايتي ديگر رجب ماه خدا، شعبان ماه پيامبر(ص ) و رمضان ماه امت پيامبر(ص) ناميده شده است.
اعتكاف ميثاقي است دوباره، عهدي است صدباره و نگاهي است يك باره به عمق ناپيداي عشق سه روز خود را براي او مخلص كردن عشق را در سحر معنا كردن و روزه را آغاز وصال دانستن، اعتكاف حج كوچكي است در دل، عمره بزرگي است در نفس، قربانگاه زيبايي است در قلب،
در مساجد جامع شهر محرم شدن، سه روز خود را كنار كوه «جبل الرّحمه» ديدن، در كلاس عرفات مقدمات را چيدن و ذكر «مَنْ لِي غيرُك» را سرمشق گرفتن و چون مجنون، نام ليلي را گفتن، سه شب بيداري از سوز عشق و بيزاري از دنيا و خود را در زمزم معرفت شستشو دادن، بين صفا و مروه راه رفتن، از خود گذشتن و به خدا رسيدن و در آتش عشق هروله كردن، مراسم اعتكاف همزمان با ولادت مولاي كونين اميرالمومنين علي (ع) كه در عالم خلقت تاكنون ولادتي به زيبايي آن مشاهده نشده از دوم ارديبهشت مصادف با 13 تا 15 رجب به مدت سه روز در مساجد و همزمان با آغاز ايام البيض در حال برگزاري است.
13 رجب بنابر قول مشهور بعد از سي سال از عام الفيل خداي بزرگ بر ابوطالب و فاطمه بنت اسد منت نهاد تا فرزند آنان در مبارك ترين ايام، برترين ماه ها در مقدس ترين بقاع روي زمين در اين روز داخل بيت الحرم حرم امن الهي به دنيا آمد تا نشان كمال عظمت شيعيان و افتخار ويژه براي پيروان راستين خويش باشد كه قبل و بعد از او مولودي در آنجا به دنيا نيامده و نخواهد آمد.
در اعتكاف انسان به نوعي از مسائل روزمره زندگي رها شده و به فطرت اوليه خويش يعني خداجويي، خداطلبي و خداخواهي بر مي‌گردد و خداوند چون انسان را براي خويش آفريده دوست دارد بنده‌اش او را دريابد در واقع اعتكاف بازيابي هويت را براي انسان به ارمغان مي‌آورد.
ريشه عكف به معني درنگ كردن و ادامه دادن است و در دين اسلام منظور از آن متوقف شدن در مسجد به منظور عبادت و بريدن از خلق و نزديك شدن به حق است.
مهمترين ايام براي اعتكاف روزهاي ايام البيض روزهاي سيزده، چهارده و پانزدهم هر ماه قمري است كه شب هاي مهتابي (سفيد) نام دارند و يا ده روز آخر ماه رمضان است به توصيه امام علي (ع) معتكف بايد در طول اعتكاف مسجد را ترك نكند پيوسته به ذكر خدا و تلاوت قرآن و نماز مشغول باشد درباره مسائل دنيوي سخن نگويد شعر نسرايد فحش و سخنان زشت بر زبانش جاري نكند جدال و خودنمايي نكند و هر اندازه كه بتواند از سخن گفتن لب فرو بندد بهتر است.
دعا كردن تنها عبادت نيست بلكه نيرومندترين شكل انرژي است كه مي تواند توليد كند تاثير دعا بر روح و جسم آدمي به اندازه تاثير غده هاي ترشح كننده بدن قابل اثبات است نتايج آن را مي توان از راه افزايش كارآمدي بدن، افزايش نيروي فكري، زيادتر شدن طاقت اخلاقي و عميق تر شدن فهم آدمي از واقعيت هايي كه با روابط بشري همراه است اندازه گرفت.
دعا به عنوان اساسي ترين ورزش روح بايد در زندگي خصوصي ما دخالت داشته باشد روح از ياد رفته آدمي بايد چنان محكم شود كه با وجود خود را اثبات كند اگر نيروي دعا در آدمي وارد شود زندگي او و اطرافيانش را نيز تحت تاثير قرار مي دهد زيرا انسان دعا كننده با انتقال انرژي مثبت خود به ديگران آنان را نيز از اين نعمت الهي سيراب مي گرداند.

**پيشينه ايام البيض در ايران
ايام البيض در ايران داراي فراز و نشيب هاي زيادي بوده است اما آنچه قابل تامل است اينكه هر زمان علماي برجسته به اين ايام اهتمام داشتند و شرايط اجتماعي و سياسي نيز اقتضا مي كرد ايام البيض رونق داشته است.
از جمله در عصر صفوي به همت دو عالم بزرگ شيخ بهايي و شيخ لطف الله آملي اعتكاف در حداكثر شهرهاي ايران رواج يافته و نيز در زمان آيت الله العظمي بروجردي همت زيادي در توسعه و رونق ايام البيض به كار رفته تا جايي كه به دستور ايشان درس هاي حوزه تعطيل و معتكفان مورد ترغيب قرار گرفتند.
هر چند در بيشتر دوران به صورت محدود در مساجد شهرهاي بزرگ مذهبي برگزار مي شد اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي گرايش و توجه مرم به اين سنت نبوي زياد شد و آثار و بركات فردي واجتماعي اين عبادت انسان ساز زمينه گسترش و رشد آن را فراهم كرد و از سال 57 با اقدامات و هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي اين سنت حسنه در سراسر كشور به گونه اي فراگير مورد توجه قرار گرفت و در ميان خيل علاقمندان و مشتاقان به ويژه جوانان رشد چشمگيري داشته است كه حتي ايام البيض ماه رجب در كشور بيش از اعتكاف در دهه ماه مبارك رمضان رواج دارد.

**اهداف ايام البيض
هدف از ايام البيض دو چيز مي تواند باشد: هدف عبادي كه قرآن كريم هدف از عبادت را ايمان و تزكيه نفس معرفي مي كند و مي فرمايد: «قدافلح من زكيها» كسي رستگار شد كه نفس را تزكيه كرد و در جايي ديگر مي فرمايد: «قدافلح المومنون» به راستي كه مومنان رستگارانند هدف دوم تمرين انقطاع است معتكف در ايام البيض از همه تعلقات دنيايي مي برد و تمام وقت به عبادت مي پردازد يعني هدف همان است كه در مناجات شعبانيه از خداوند مي خواهيم «الهي هب لي كمال الانقطاع اليك» خدايا به من نهايت بريدگي وابستگي از غيرخودت را هديه كن.
آري ايام البيض فصلي است براي گريستن، براي ريزش باران رحمت، براي شستن آلودگي هاي گناه، براي تطهير صحيفه اعمال، براي نوراني ساختن دل و صفابخشيدن به روح.
فوائد ايام البيض نيز بر كسي پوشيده نيست از جمله اجر اخروي آمرزش گناهان، نزديكي به خدا، دوستي خدا و رسيدن به بهشت و نعمت هاي الهي را به دنبال دارد و اجر دنيوي آن نيزتقويت اراده،
انس با معنويت، دوري از غفلت، تواضع و فروتني، ايجاد زمينه مناسب براي انديشيدن و تعقل، فرصت براي نيايش نماز تلاوت قرآن و فراهم آوردن زمينه توبه و بازگشت است.
آري معتكف با عبادت خالصانه سه روزه خود، به پالايش دروني رسيده، تا ضمن نزديكي هرچه بهتر و بيشتر به معبود، روح خويش را نيز تطهير كرده و امكان برخورداري از رحمت بيكران الهي را خواهد داشت اين ايام فرصت مناسبي است كه انسان به خويشتن پرداخته و معايب و كاستي هاي خود را شناخته و براي رفع نقصان و تكامل آن بكوشد زيرا با ويژگي هايي كه اسلام براي ايام البيض بيان كرده پاسخي است به نيازهاي روحي و فرصتي است مغتنم براي رو آوردن به خود و خداي مهربان.
ايام البيض بهترين موقعيت براي خلوت كردن است «كل يحب خلوه حبيبه» هر محبي دوست دارد كه بامحبوب خويش خلوت كند خصوصا روي آوردن جوانان به ايام البيض علاوه بر بهره برداري از فيض معنوي آن، جهاد مقدس است.
جواني كه در مراسم ايام البيض طعم شيرين ايمان وانس با خداوند را چشيده و لذت هاي مادي در ديدگان او حقير و بي ارزش جلوه كند به راحتي مي تواند از گرداب فساد و باورهاي ضد ديني به سلامت عبور كنند.
ايام البيض (اعتكاف) همه ساله از سحرگاه 13 رجب آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد و امسال 86 مسجد در استان ايلام پذيراي پنج هزار و 500 نفر معتكف هستند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار