به گزارش تابناک سمنان،سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر گفت: ساختمان اداري ميراث فرهنگي اين شهرستان به يكي از خانه هاي تاريخي مهديشهر منتقل شد.
کد خبر: ۲۱۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 23 April 2016
همايون جورابلو افزود: اين خانه با صرف يك ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار به تملك اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان درآمد.
وي اظهار داشت : اين خانه‌ داراي ويژگي‌هاي خاص معماري ايراني است كه طراحي فضاهاي اين بنا متناسب با اقليم گرم و خشك و كويري استان سمنان است و از الگوهاي خاص معماري بومي اين منطقه تبعيت كرده است.
جورابلو خاطرنشان كرد: اين خانه داراي حياط مركزي، هشتي، كنده‌كاري بر روي تيرهاي چوبي سقف هشتي، پنجره‌هاي مشبك، مطبخ، طاقنما، تنور، چال كرسي است.
وي با بيان اينكه در دو جبهه شمالي و جنوبي اين بنا حياط قرار دارد، گفت: اين خانه تاريخي داراي 450 مترمربع مساحت است و عمده مصالح بكار رفته در آن، خشت و گل، كاهگل، گچ و خاك، گچ و چوب است.
جورابلو با اشاره به اينكه اين خانه در اواخر دوره قاجار و پهلوي ساخته شده است، گفت: اين بنا با هدف نگهداري به تملك اداره كل درآمده و تبديل به ساختمان اداري ميراث فرهنگي شهرستان مهديشهر شده است.
سرپرست ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر با بيان اينكه به زودي در كنار بنا، فروشگاه و كارگاه صنايع دستي ساخته مي‌شود، افزود: اين خانه به شماره 31133 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است، ابتدا در اختيار خانواده درخشاني بوده و بعدها توسط خانواده صباغيان خريداري شده است.
شهرستان مهديشهر داراي 102 اثر ثبت شده در فهرست ميراث ملي است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار