ماجرای جنجال گسترده فوتبال عربستان علیه باشگاه های ایران که به تحریک و بازیگردانی خاندان آل سعود صورت گرفت، نمایی کامل از سیاست شتابزده و بی تفکر خاندان حاکم بر این کشور ثروتمند است که با تصمیمات هیجانی و لجبازانه که حتی به حوزه ورزش نیز کشیده شده، جایگاه عربستان هر روز نسبت به گذشته دچار تزلزل و سقوط کرده است.
کد خبر: ۲۱۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 21 April 2016
با پایان شب پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا که به دلیل تقابل تیم های باشگاهی ایران و عربستان دارای حساسیت دوچندان شده بود، دو تیم باشگاهی ایران صعود خود به مرحله حذفی مسابقات را با شکست حریفان سعودی جشن گرفتند اما این برتری پیام های مشخصی برای طرف بازنده داشت.

به گزارش تابناک ورزشی، چشم بسیاری از ناظران و کارشناسان فوتبال قاره آسیا به این مچ اندازی فوتبالی دو قدرت غرب قاره دوخته شده بودند تا حاصل دخالت دادن سیاست در فوتبال توسط خاندان آل سعود را ارزیابی کنند و همین بازی های دور رفت برای نتیجه گیری افکارعمومی آسیا که این لیگ را دنبال می کنند، کافی بود . دو نماینده باشگاهی فوتبال ایران حالا بدون دغدغه و نیاز به امتیاز بازی برگشت به دور بعد صعود کرده اند و حتی شاید در بازی دوم با ترکیب ذخیره ها برابر سعودی ها قرار بگیرند که اوج برتری در فوتبال به حساب می آید.

عربستان بازنده بزرگ جنگ سیاسی - فوتبالی با ایران

تقابل فوتبال ایران-عربستان از منظر فنی
تیم های باشگاهی دو کشور در حالی در سه جبهه به مصاف هم رفتند که تکلیف تیم صعود کننده از دو گروه در گرو نتایج مصاف مستقیم ایران و عربستان بود اما کمتر کسی تصور می کرد که همین بازی نخست پاسخ این معما را مشخص سازد. تراکتورسازی با شکست قاطع تیم پادشاهی خاندان آل سعود ، حتی موفق شد صدرنشینی خود بر گروه C را قطعی کند و به بازی دوم با آبی های ریاض، به شکل یک مسابقه تشریفاتی برای خود نگاه می کند. این در حالی است که مصاف دوم تراکتوری ها با الهلال، بازی مرگ و زندگی پرافتخارترین تیم عربستان در این فصل لیگ قهرمانان آسیا محسوب می شود.

در واقع چنانچه شاگردان قلعه نویی مثل بازی رفت بخواهند بازی برگشت را هم جدی بگیرند و با تمام قوا پا به میدان بگذارند ، الهلال با توجه به وضعیت رقیب ازبکش در جدول، همین جا باید با لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کند. 
تازه این در حالی است که بازی نخست در زمینی که سعودی ها برای میزبانی معرفی کردند برگزار شده است و در واقع آنها در خانه دوم خود ، مغلوب حریف ایرانی شده اند.

عربستان بازنده بزرگ جنگ سیاسی - فوتبالی با ایران
در گروه B هم اوضاع برای فوتبال عربستان و جنگ خود ساخته اش چندان بهتر نیست. باشگاه النصر که با بودجه ای هنگفت خود را برای حضور در مراحل بالای فصل جاری لیگ قهرمانان مهیا می کرد با شکست سنگین مقابل ذوب آهن ایران ، به کل از گردونه رقابت های این فصل لیگ قهرمانان حذف شد و جبران این نتیجه در بازی برگشت نیز دردی از این تیم دوا نخواهد کرد. اانصر که این فصل با خرید سولی مونتاری بازیکن سابق اینترمیلان و خرید دوخارجی تراز اول برای خط حمله اش، رویای گلباران کردن ذوب آهن را در سر می پروراند، سه بار دروازه خود را مقابل خط آتش تمام ایرانی یحیی گل محمدی فتح شده دید.

تنها توفیق سعودی ها مقابل نماینده ای از ایران، در بازی تقریبا تشریفاتی و بی ثمر الاتحاد-سپاهان رقم خورد که تیم حذف شده سپاهان مقابل تیم پرستاره و لشگری از لژیونرهای میلیون دلاری باخت. بردی که به احتمال فراوان حاصلی برای سعودی ها نخواهد داشت واحتمالا نخواهد توانست جلوی حذف سومین نماینده سعودی ها را بگیرد.

تقابل فوتبال ایران و عربستان از منظر سیاسی
به این ترتیب و براساس نتایجی که در زمین مسابقه ثبت شد، به وضوح مشخص شده است جنجالی که عربستانی ها و خاندان آل سعود در فوتبال آسیا به راه انداختند دامن خودشان را گرفت و میلیون ها دلار از پول نفت و بودجه نجومی هزینه شده برای تیم های شاهزادگان آل سعود در تقابل با تیم های ایرانی نابود شد.
فوتبال عربستان از دیرباز در تقابل های مستقیم با ایران، از امتیاز میزبانی و لطف داوران حداقل در زمین خود بهره برده بود که با پافشاری آنها به بازی در زمین بی طرف که منجر به استفاده از داوران بی طرف نیز شده است، در این دوره بی اثر شد.
معمولا گفته می شود مناسبات فوتبالی را نباید از دیدگاه سیاسی، تحلیل و نتایج مسابقات این رشته را به سیاست تعمیم داد اما وقتی سیاسیون تلاش می کنند اینگونه پای خود را به زور در کفش فوتبال فرو کنند، افکارعمومی نیز به همان میزان عواقب نتایج این دخالت نامبارک را بررسی و به سیاست تعمیم می دهد.  
ماجرای جنجال گسترده فوتبال عربستان علیه باشگاه های ایران که به تحریک و بازیگردانی خاندان آل سعود صورت گرفت، نمایی کامل از سیاست شتابزده و بی تفکر خاندان حاکم بر این کشور ثروتمند است که با تصمیمات هیجانی و لجبازانه که حتی به  حوزه ورزش نیز کشیده شده، جایگاه عربستان هر روز نسبت به گذشته دچار تزلزل و سقوط کرده است.

تقابل فوتبال ایران-عربستان از منظر کشورهای منطقه
سومین برش از فشار زیانبار سیاست سعودی ها به فوتبال این کشور، در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه نمود یافته است.
فوتبال پرهزینه عربستان که همواره به عنوان ملعبه ای برای تفاخر خاندان پادشاهی این کشور ، در خدمت مقاصد سیاسی بود اکنون دو دوره پیاپی است که از صعود به جام جهانی باز مانده و افت فاحش فوتبال عربستان، باعث نگرانی شاهزادگان فوتبال دوست سعودی شده است. 
این نگرانی وقتی تشدید شد که عربستان در قرعه کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در گروهی دشوار در کنار استرالیا و ژاپن قرار گرفت تا صعود به روسیه 2018 هم تبدیل به یک رویای محال برای این کشور شود. 
اما وخامت شرایط زمانی مضاعف شد که فدراسیون فوتبال عراق یکی از همگروه های سفت و سخت عربستان، خاک امن ایران را برای میزبانی بازی های تیم ملی اش برگزیده است. این خبر ناگوار برای سعودی ها مثل همه موارد دیگر، بازهم با هیاهوی رسانه ای و موضع هیجان زده دربار سعودی همراه بود تا جایی که سیلی از مقالات و مصاحبه های توهین آمیز علیه ملت عراق در فضای رسانه ای عربستان منتشر شد! حجم و شدت این مطالب توهین آمیز به حدی بود که فدراسیون فوتبال عربستان مجبور و ناچار شد به فاصله کمتر از 48ساعت از این برخورد ناشیانه و زننده در فضای روابط بین الملل عذرخواهی رسمی کند و نویسنده یکی از رسانه های وابسته خاندان حاکم را نیز به حالت تعلیق درآورد.

عربستان بازنده بزرگ جنگ سیاسی - فوتبالی با ایران
حالا عربستان بدون تقابل با فوتبال ایران، ناچار است برای بازی با تیم ملی عراق به تهران بیاید و در صورتی که به این خواسته قانونی فدراسیون فوتبال و مردم عراق تن ندهد یکی از بازی های حساس خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی را به حریف واگذار کند. 
در بهترین شرایط، فوتبال عربستان به خاطر خصومت سیاسی محض سیاستمدارانش با ایران ، یک امتیاز میزبانی مهم در راه رسیدن به جام جهانی را از دست داده است و باید با حکم احتمالی کنفدراسیون دست نشانده قاره در کشوری ثالث به میدان برود. عراقی ها نیز به درستی و با ذکاوت از موقعیت در خطر قرار گرفته عربستان، نهایت بهره را بردند تا حریف را به اصطلاح روی لبه پرتگاه ببرند و حالا که خودشان به حکم فیفا و فقدان امنیت در کشور جنگزده خود، مجبور به بازی در بیرون خاک عراق شده اند، حریف سعودی را نیز به بیرون از کشورش بکشانند. این در حالی ست که شانس با عربستان یار بود که سوریه نیز در گروه آنها قرار نگرفت چراکه در این صورت یکی دیگر از میزبانی های حتمی آنها به بیرون از خاک عربستان تبعید می شد!
همه این ها در شرایطی است که تیم ملی ایران در خاک خود و در ورزشگاه ازادی از هر پنج میهمانش پذیرایی می کند و این فرصت را دارد تا با بهره گیری از تشویق بی امان هواداران بی شماری برای دومین بار پیاپی جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد. 
چاهی که سیاست عربستان برای منافع این کشور متمول و خاندان پادشاهی آن کنده است، هر روز بزرگتر شده و در حال بلعیدن حیثیت منطقه ای و ثروت افسانه ای این کشور نفت خیز و گیرافتاده در بند سیاستمداران جوان و خام خود است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار