کد خبر: ۲۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 11 April 2015
همزمان با به گل نشستن نخستین بوته نشا برنج در اراضی شالیزاری مازندران ،شالیکاران نگران از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی هستند.

به گزارش ایرنا ، شالیکاران مازندرانی از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی نظیر پلاستیک ، انواع بذر ،قطعات یدکی تیلر و تراکتور ، کود شیمیایی و دستمزد کارگری برای شخم و شیار و آب تخت کردن گلایه کرده و می گویند: قیمت محصول برنج سفید نیز باید متناسب با هزینه تولید افزایش یابد.

تعدادی از شالیکاران حاضر در آیین نخستین نشا شالی برنج گفتند: با توجه به اینکه همچنان عمده فعالیت شالیکاری سنتی است و قیمت و مصرف نهاده های کشاورزی نیز هر ساله بالا می رود ، خرید و فروش نهایی محصول برنج نیز باید به نسبت هزینه تولید افزایش بیابد.

آنان خواستار اعلام قیمت پایه و کف انواع برنج بر اساس هزینه تولید و افزایش قیمت نهاده کشاورزی از مسوولان دولتی شدند و گفتند: دولت در سال زراعی گذشته در یک اقدام حمایتی خرید توافقی برنج محلی را برای نخستین بار انجام داد و انتظار داریم امسال نیز بر اساس هزینه تولید این محصول استراتژیک را قیمت گذاری کند.

آنان ضمن قدر دانی از دولت در حمایت از شالیکاران مازندرانی تصریح کردند: هر چند در دو سال اخیر با افزایش ورود ماشین آلات , کشاورزی به ویژه در برداشت شالی مکانیزه شده است، اما زیر ساخت ها برای انجام مکانیزه شخم و شیار ،خزانه گیری و نشاء در بیشتر اراضی استان مهیا نیست.

دولت یازدهم سال گذشته از طریق شرکت تعاونی روستایی مازندران به منظور حمایت از شالیکاران با تعیین کف قیمت برنج طارم محلی ( 60هزار ریال در هر کیلو گرم ) حدود 14هزار تن از این رقم را خریداری و به صورت نقدی پرداخت کرده است.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد خرید تضمینی برنج فقط برای ارقام پر محصول با هدف افزایش سطح کشت این ارقام است، اما در چند سال اخیر به دلیل کمبود آب و فعالیت سنتی شالیکاری ،کشت ارقام محلی که به آب کمتر و در دوره زمانی زودتری به بار می نشیند ، بیشتر شده است، به همین دلیل خرید برنج طارم محلی به صورت توافقی انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از بازار شهرهای مختلف مازندران در حال حاضر قیمت انواع پلاستیک مواد کهنه و نو برای پوشش خزانه برنج و کرت شالیزارها از کیلویی 42تا 45هزار ریال پارسال به 56هزارریال در سال جاری رسیده است.

همچنین علاوه بر بالا رفتن 15 تا 20 درصدی قیمت قطعات یدکی تیلر و تراکتور ، دستمزد هر هکتار شخم و شیار از یک میلیون ریال سال پیش امسال به یک میلیون 300 هزار ریال افزایش یافت.

هرچند بخش عمده ای از انواع بذر برنج توسط خود کشاورزان تامین می شود ،اما امسال قیمت بذر طارم محلی تا 60هزار ریال در هر کیلو گرم خرید و فروش شد.

قیمت کود شیمیایی اوره ،به عنوان مهم ترین و پر مصرف ترین کود در اراضی کشاورزی هر کیسه در بازار تا700هزار ریال رسید.

هر چند شرکت خدمات و پشتیبانی جهاد کشاورزی مازندران انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را به اندازه کافی در اختیار داشته و توزیع آن را نیز انجام داد و دسترسی به کودهای شیمیایی نیز وجود دارد، اما قیمت آن به نسبت سال پیش حدود 10 درصد بالاتر رفته است.

یکی از کشاورزان بابلی به افزایش دستمزد بابت شخم و شیار و آب تخت کردن اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت : برای آماده شدن زمین شالیزاری به نشا کاری ، چهار مرحله شخم و شیار صورت می گیرد که دستمزد هر هکتار آن امسال به یک میلیون 350 هزار ریال رسیده است.

سلمان حبیبی با بیان اینکه هر ساله قیمت نهاده های کشاورزی بالا می رود که موجب افزایش هزینه تولید برنج می شود گفت که باید در حمایت از شالیکاران , این محصول استراتژیک مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پارسال دولت اقدام حمایتی خوب و به موقعی را با نرخ گذاری برنج طارم محلی در حق شالیکاران مازندران کرده است، اظهار داشت: امسال نیز توقع داریم این حمایت را به صورت کارشناسی انجام بدهد.

وی تصریح کرد: شالیکاران در هر صورت اقدام به کشت محصول می کنند ، اما برای تداوم تولید برنج و بالا رفتن درآمد به نسبت هزینه تولید ،دخالت و حمایت دولت برای کوتاه کردن دست واسطه ها ضروری است.

مسوول شرکت تعاونی کشاورزی بخش لاله آباد بابل واقع در روستای هلال کلاه گفت: قیمت انواع نهاده های کشاورزی از جمله پلاستیک ، سموم علف کش و کرم ساقه خوار به نسبت سال گذشته حدود 10 تا 15درصد بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه خرید نهاده های کشاورزی برای انجام فعالیت برنج کاری سنتی ضروری است، بیان داشت: کشاورزان ناچار به خرید هستند ولی به بالا رفتن قیمت محصولشان نیز امیدوارند.

در حال حاضر با کاهش عرضه برنج در شالی کوبی های استان مازندران ،قیمت برنج طارم محلی حدود 70هزار ریال در هر کیلو گرم است که کشاورزان امیدوارند حداقل با همین قیمت محصول خود را در فصل پاییز بفروشند.

مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد و سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، حدود 42درصد برنج کشور را تامین می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار