تمدن و فرهنگ یک ملت را از پیشینه و تاریخ آن ملت می‌توان شناخت؛ چیزی که امروزه از آن به‌عنوان میراث فرهنگی نام می‌برند و سازمانی را به آن اختصاص داده‌اند تا با رسیدگی به آثار تاریخی و باستانی سبب ‌شود کارنامه روشنی از آن جامعه و تمدن پیش از آن در اختیار آیندگان باشد.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 18 April 2016
به گزارش تابناک قم، ایجاد موزه‌های نگهداری از آثار تاریخی و باستانی، حفظ و حراست از ابنیه تاریخی و هر آنچه حال و آینده را به گذشته متصل می‌کند و اصالت آن را حفظ می‌کند از جمله اقداماتی است که برای زنده نگه داشتن تاریخ و گذشته صورت می‌گیرد. این مطالبات درباره استان قم به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و با قدمت دیرینه در جلسه انجمن میراث فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شناسایی آثار تاریخی آماده واگذاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به احیای انجمن میراث فرهنگی اظهار كرد: تشکیل این انجمن فرصتی است تا مردم نیز در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی مشارکت داشته باشند.

«عیسی رضایی» با تأکید بر لزوم ورود بخش خصوصی برای حفظ و مرمت میراث فرهنگی استان عنوان کرد: در این زمینه 30 اثر تاریخی شناسایی شده که برای واگذاری به بخش خصوصی در اولویت صدور سند قرار گرفته‌اند.

وی از واگذاری خانه تاریخی «یزدان پناه» به بخش خصوصی خبر داد و افزود: برای نگهداری از آثار تاریخی، نیازمند احداث موزه هستیم. برای این موضوع 3 مکان را شناسایی کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در صورت موافقت و تأمین اعتبار، کار احداث آن با سرعت انجام خواهد شد.

راه‌اندازی موزه جامع آثار تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: مدرسه امام صادق(ع) نخستین اولویت برای راه‌اندازی موزه جامع آثار تاریخی استان است. مکان دیگری در خیابان معلم یا فضایی در کنار موزه دفاع مقدس در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

رضایی با اشاره به وضع بازار کهنه و تبدیل آن به بازارچه صنایع دستی گفت: بازار کهنه، 100 مالک بخش خصوصی دارد. البته ما پیشنهاد دادیم که با همکاری شهرداری 2 پاساژ سعدی و بوعلی که در تملک شهرداری است در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما این است که به مالکان مغازه‌های بازار کهنه، در پاساژها مغازه داده شود تا بتوان بازار کهنه را به بازارچه صنایع دستی و هنرمندان اختصاص داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد مخزن نگهداری از آثار تاریخی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در حال حاضر فضاهایی که برای نگهداری از آثار تاریخی مورد استفاده است مناسب نیست.

ترغیب بخش خصوصی

استاندار قم نیز با تأکید بر لزوم ترغیب بخش خصوصی برای احیا و مرمت آثار تاریخی، عنوان کرد: لازم است بناهای تاریخی برای جذب سرمایه‌گذاران شناسایی و با کاربری فرهنگی و اقتصادی معرفی شود.

«سید مهدی صادقی» یکی از راه‌های ترغیب بخش خصوصی را استفاده از کارشناسان و متخصصان امر میراث فرهنگی دانست و تصریح کرد: با مشارکت دستگاه‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای ایجاد ارزش افزوده، در مورد آثار تاریخی نیز می‌توان زمینه ورود افراد را برای حفظ و مرمت این آثار افزایش داد.

رهاشدن آثار تاریخی

معاون امور عمرانی استاندار قم نیز با بیان این‌که با افزایش آمار ثبت پلاک‌های آثار تاریخی نگرانی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند ، گفت: اعتبار سازمان میراث فرهنگی، کفاف احیا و مرمت همه آثار ثبت شده را نمی‌دهد.

«محسن بهشتی» ادامه داد: تنها بخشی از آثار تاریخی ثبت شده با مبالغ سازمان میراث فرهنگی مرمت می‌شود و بخش دیگر به‌صورت رها شده به مرور زمان تخریب می‌شوند که می‌توان خانه توکلی در محله چهل اختران را از جمله این آثار دانست.

وی ثبت آثار تاریخی با مالک خصوصی را مصیبتی برای مالکان آن برشمرد و اظهار كرد: به‌اندازه‌ای که میراث فرهنگی آثار را ثبت می‌کند ، اعتبار لازم برای مرمت ندارد. در حالی که می‌توان این بناهای تاریخی را به محلی برای اقامت توریست‌ها و گردشگران اختصاص داد.

مشاركت 50 درصدی میراث با بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در پاسخ به اظهارات معاون امور عمرانی استاندار گفت: میراث فرهنگی برای حیات دوباره خانه‌های تاریخی بسته‌های حمایتی تعریف کرده که بر اساس آن مشارکت 50 درصدی برای مرمت این خانه‌ها با مالکان دارد.

رضایی مساحت زیاد ابنیه‌ تاریخی، ارزش پولی آثار و وراث آنها را از مشکلات احیا و مرمت این آثار برشمرد و تصریح کرد: دولت مصوب کرده که ادارات می‌توانند این خانه‌های تاریخی را از صاحبان آنها خریداری و با مشارکت میراث فرهنگی، آنها را مرمت و احیا کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان نیز نداشتن شناخت از این جاذبه‌ها را یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها برای آثار تاریخی برشمرد و گفت: در سیاست‌های ابلاغی به محیط زیست شناسایی زیست بوم مورد توجه قرار گرفته است، از این رو به نظر می‌رسد تهیه اطلس زیست بوم، گردشگری و میراثی استان نقطه قوتی برای قم خواهد بود.

«سید رحمان دانیالی» افزود: بسیاری از گردشگران، اساتید و مردم از وجود این آثار بی‌اطلاع هستند چرا که این آثار هنوز شناخته شده نیستند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار