مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد
تابناک: مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان گفت: پرونده ۷ تپه باستانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی ایران تهیه شده که یکی از تپه‌ها در بوئین و میاندشت مربوط به پیش از تاریخ است.
کد خبر: ۲۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 11 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم علمدار علیان با اشاره به ثبت ملی 7 تپه باستانی اظهار داشت: 3 تپه در شهرستان شهرضا قرار دارد و 4 تپه در منطقه بوئین و میاندشت واقع هستند.

وی افزود: شناسایی تپه‌ها از سال 88 شروع شد که پس از آن میراث فرهنگی اصفهان به دنبال ثبت ملی این تپه‌ها بود تا اینکه در زمستان 93 و بهار 94 شرایط لازم برای ثبت ملی این تپه‌ها صورت گرفت.

مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: 3 تپه‌ای که در شهرضا قرار دارد، در بخش‌های مرکزی و غرب واقع شده که مربوط به دوره‌های تاریخی و اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: تپه‌های واقع شده در بوئین و میاندشت مربوط به دوره‌‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده که در این منطقه تپه مربوط به پیش از تاریخ قدیمی تر است.

علیان گفت: پس از ثبت ملی این تپه‌های باستانی برنامه‌های ویژه برای حفظ و نگهداری، تعیین و حفظ حریم برای جلوگیری از تعرض‌ها و حفاظت هر چه بیشتر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه بوئین و میاندشت و هم‌چنین فریدن آثار بسیار ارزشمندی دارد که باید در مورد آن تحقیق و تفحص شود و در صورت تخصیص اعتبار برنامه‌های جدی صورت می‌گیرد.

مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان اظهار داشت: در بوئین و میاندشت 50 تپه و اثر باستانی شناسایی شده که در فریدن 60 تپه در سال 87 شناسایی ودر سال 90 و 91 تعدادی از آنها ثبت شد.

وی بیان کرد: در کل استان اصفهان بیش از 850 تپه و محوطه باستانی وجود دارد که از این تعداد تاکنون 82 اثر به جز آثار جدید به ثبت ملی رسیده است.

علیان به کاوش‌ها در تپه اشرف اصفهان نیز اشاره کرد کاوش تپه اشرف تخصیصی داده شده که در سال جاری ادامه کاوش‌های آن انجام می‌شود.

وی گفت: و افزود: در سال گذشته بخش شمالی تپه مورد باستان‌شناسی واقع شد که امسال بخش‌های جنوبی آن که به طور کامل شناخته شده نیست کاوش می‌شود.

مسئول گروه باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: تپه اشرف ظرفیت تبدیل به به یک سایت موزه را دارد و اهمیت بالایی از نظر باستان‌شناسی دارد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار