چند سالي است كه طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان در غرب مازندران در دست اقدام است و با وجود برگزاري جلسات و نشست هاي متعدد در اين زمينه ، تاكنون توفيقات چنداني حاصل نشد و مردم شاهد حضور متكديان در شهرها هستند.
کد خبر: ۲۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 13 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، كمتر پيش آمده كه از مراكز خريد و بازارها و حتي محل هاي گذر در شهر هاي غرب مازندران عبور كني و چشمت به متكديان دوره گرد با اندام هاي ناهنجار و لباس هاي مندرس و صورت هاي كثيف و نشسته نيافتد.


البته از روي لهجه ، گويش و چهره هاي آنها مي توان تشخيص داد كه اين متكديان ، بومي هستند يا غير بومي و مهاجر كه بيشتر در ايام نوروز و تعطيلات تابستان كه مازندران بويژه غرب استان با حجم بالايي از مسافران و گردشگران روبرو است به اين منطقه آمده و چهره شهرهاي گردشگر پذير غرب مازندران را زشت و نازيبا مي كنند و در بيشتر مواقع نيز باعث نارضايتي و اعتراض بسياري از مسافران شده است.


اين اعتراض ها و نارضايتي ها سبب شد تا مسئولان مربوطه در سال هاي اخير نسبت به جمع آوري و ساماندهي متكديان در غرب مازندران اقدام نمايند اما با وجود برگزاري چندين جلسه كه با حضور فرمانداران شهرستان هاي غرب مازندران به مركزيت شهرستان تنكابن برگزار شد ، باز هم شاهد رشد قارچ گونه و جولان اين افراد در شهرها هستيم.


كارشناسان معتقدند كه تكدي گري يكي از موضوعات بسيار پيچيده اجتماعي است كه بسياري از كشور ها با آن مواجه هستند و تشكيل جامعه اي سالم را با چالش جدي مواجه كرده است و بايد از همه ابزار هاي لازم براي مبارزه با اين پديده شوم اجتماعي استفاده كرد.


آنان بر اين باورند كه بايد همه دستگاه هاي اجرايي با شناخت و اهميتي كه نسبت به رفع اين معضل اجتماعي پيدا مي كنند در اين زمينه ورود پيدا كنند و با امكانات و شرايط اصولي ، علمي و حرفه اي با اين مقوله برخورد كرده و آن را ريشه كن نمايند.


بر اساس آمارهاي موجود ، در سال 94 در غرب مازندران 274 نفر از متكديان توسط نيروي انتظامي دستگير شدند كه 156 نفر از آنها زن و مابقي مرد بودند و در شرق استان نيز از تعداد يك هزار 110 متكدي دستگير شده 498 نفر زن ، 39 كودك و مابقي مرد بودند.


مجري طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان غرب مازندران با انتقاد از كم توجهي مسئولان در اين زمينه ، گفت : اين طرح در سال 93 تحت عنوان 'خانه سراي همت' فعاليت خود را آغاز كرد اما تاكنون به دليل عدم حمايت مسئولان به مرحله اجرا در نيامده است.


علي بخشنده افزود : جلسات متعددي در گذشته برگزار شد و شهرداري هاي غرب استان موظف شدند براي كمك به اجراي اين طرح مبالغي را بپردازند اما در مرحله پرداخت ها با مشكل مواجه مي شديم و اين طرح اجرايي نمي شد.


وي با بيان اينكه كميته امداد حضرت امام (ره) و بهزيستي با پرداخت ماهيانه به متكديان نمي تواند اين مشكل را رفع نمايند ، اظهارداشت : براي تكدي گراني كه ساعتي 250 هزار ريال درآمد كسب مي كنند كمك هاي مالي اين دو نهاد كارايي لازم را نخواهد داشت.


بخشنده خاطر نشان كرد : بسياري از متكديان در غرب مازندران غير بومي و سازماندهي شده هستند و به صورت حرفه اي دست به چنين اقدامي مي زنند و از درآمد بالايي برخوردار هستند.


مدير كل امور اجتماعي استانداري مازندران وجود متكديان در اين استان زيبا و گردشگرپذير را قابل قبول ندانست و گفت : در شرق استان با وجود مركز كيان مهر مشكلي در زمينه جمع آوري و ساماندهي متكديان وجود ندارد و اين مشكل نسبت به گذشته كمتر شده است اما در غرب مازندران اين معضل همچنان به قوت خود باقي است.


علي قاسمي طوسي در جلسه ستاد جمع آوري و ساماندهي متكديان غرب استان كه در شهرستان تنكابن برگزار شد ، افزود : صورت جلسه هاي زيادي از گذشته است كه بايد اجرايي مي شد اما به دلايل مختلفي اين طرح تاكنون عملياتي نشده است.


وي به مشكلات اجرايي نشدن اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت : در جلسات گذشته مقرر شد تا شهرداران منطقه مبالغي را براي اجراي اين طرح پرداخت نمايند اما به دلايلي پرداخت ها صورت نگرفت و اين طرح به دليل عدم تامين منابع مالي ان عملياتي نشد.


قاسمي طوسي خاطرنشان كرد : بايد سازمان هاي مردم نهاد در اين زمينه ورود پيدا كنند و با كمك هاي دولتي بتوانيم ريشه اين معضل را بخشكانيم.


وي با بيان اينكه تكدي گري شرافت مندانه در قالب گل فروشي هم قابل قبول نيست از روساي شوراهاي شهر ، شهرداري ها و اصحاب رسانه خواست تا رفع اين معضل تلاش نمايند.


از سال 93 وزارت كشور شهرداري ها و شوراهاي اسلامي شهرها را مسئول جمع آوري متكديان از سطح شهرها كرده است. 


معاون سياسي و امنيتي و امور اجتماعي استانداري مازندران روز چهارشنبه در جلسه ستاد جمع آوري و ساماندهي متكديان غرب استان كه در شهرستان تنكابن برگزار شد ، گفت : جمع آوري و ساماندهي متكديان غرب مازندران چهار ميليارد ريال در سال هزينه خواهد داشت كه شهرداران شش شهرستان با كمك بخشداري ها و به تناسب جمعيت موظف شدند آن را بپردازند.


عليرضا يونسي با بيان اينكه سهم هريك از شهرستان ها مشخص شده است ، افزود : سهم شهرستان هاي رامسر با جمعيت 70 هزار نفري 500 ميليون ريال ، تنكابن با جمعيت 164 هزار نفري يك ميليارد و 150 ميليون ريال ، عباس آباد 56 هزار نفري 400 ميليون ريال ، نوشهر 123 هزار نفري 870 ميليون ريال ، چالوس 118 هزار نفري 850 ميليون ريال و كلاردشت 25 هزار نفري 260 ميليون ريال خواهد بود.


وي اظهار داشت : نمايندگاني از بهزيستي و شهرداري تنكابن و نوشهر براي بازگشايي حساب بانكي و روند اجراي اين طرح معين گرديد.


يونسي معضل تكدي گري در مازندران را بسيار مهم دانست و خاطر نشان كرد : بايد همه دستگاه هاي اجرايي در اين زمينه تلاش كنند تا مازندران به استان بدون متكدي تبديل شود.


فرماندار شهرستان تنكابن نيز در اين جلسه بر ضرورت رفع معضل تكدي گري در شهرهاي غرب مازندران تاكيد كرد و گفت : غرب مازندران به لحاظ شرايطي كه در بخش گردشگري دارد نيازمند توجه ملي در رفع مشكلات اين منطقه است و بايد توجه ويژه اي به اين منطقه شود.


سيد امير حسيني جو افزود : معضلات اجتماعي همچون تكدي گري در اين منطقه بسيار جدي است و مديران دستگاه هاي اجرايي بايد تلاش بيشتري در زمينه برطرف كردن آنها داشته باشند.


وي خواستار تفويض اختيار بيشتر به مديران دستگاه هاي اجرايي براي تسريع در رفع چنين مشكلاتي شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار