تقوی در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران-از نظر تئوری اقتصادی پیش بینی می شد که دلار به حدود سه هزار تومان برسد و وقتی بانک مرکزی اعلام کرد دلار مبادلاتی در حدود 2950 می شود به این نتیجه رسیدیم که بر اساس پیش بینی بانک مرکزی دلار کاهش پیدا می کند و تک نرخی می شود اما اتفاقی که بر قیمت دلار در بازار ایران افتاد برخلاف همه نظریه های اقتصادی ست!
کد خبر: ۲۰۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 08 April 2016
 نوسان قیمت دلار از ابتدای سال جدیددر نهایت به افزایش قیمت دلار منجر شد. برخی از کارشناسان معتقدند که قطعا قیمت‌ها در بازار آزاد به صورت تدریجی افزایش می‌یابد و در کانال 3600 تا 3700 تومان قرار می‌گیرد. از طرفی قیمت بازار مبادلاتی نیز افزایش پیدا می‌کند، سپس این دو قیمت همسان می‌شوند و در نهایت بعد از یکسان‌سازی نرخ ارز به قیمتی در حدود 3400 تا 3500 تومان می‌رسند.

اما یک اقتصاددان در گفت و گو با تابناک در این خصوص نظر دیگری دارد: با توجه به علائم موجود در بازار از نظر تئوری های اقتصادی پیش بینی این بود که قیمت دلار کاهش پیدا کند اما برخلاف همه نظریه های اقتصادی افزایش یافته است و نیم توان روند قیمت دلار را در آینده به راحتی پیش بینی کرد.
دکتر مهدی تقوی، در ادامه می گوید: در این زمینه یک احتمال وجود داردکه دولت در نظر دارد کسری بودجه خود را از طریق دلار جبران کند و به این دلیل دلار بر خلاف انتظارها افزایش پیدا کرد.
وی افزود: اجرای برجام سبب تمام تحریم ها لغو شد و در کنار این مساله لغو تحریم ها، مقداری دلار بلوکه شده نیز ایران طلبکار بود که آزاد شد و علاوه بر این نیز صادرات نفت یک میلیون بشکه افزایش یافت، این دو مساله باید سبب می شد تا قیمت دلار کاهش پیدا کند اما اکنون این افزایش قیمت دلار که افزایش قیمت نفت را هم هم به دنبال داشته از نظر تئوری های اقتصادی غیر منطقی ست!

تقوی سپس در تشریح یکی از دلایل افزایش قیمت دلار گفت: برخی در بازار ارز سفته باز هستند، این افراد وقتی پیش بینی می کنند درآینده قیمت دلار افزایش پیدا می کند، شروع به خریدن دلارمی کنند وقتی متوجه می شوند که قیمت دلار قرار است کاهش یابد دلارهای خریداری شده را عرضه می کنند که سبب کاهش قیمت آن می شود اما در اقتصاد ایران اتفاق افتاده برعکس افتاده یعنی قیمت ها افزایش یافته است.

این اقتصاددان افزود: از نظر تئوری اقتصادی پیش بینی می شد که دلار به حدود سه هزار تومان برسد و وقتی بانک مرکزی اعلام کرد دلار مبادلاتی در حدود 2950 می شود به این نتیجه رسیدیم که بر اساس پیش بینی بانک مرکزی دلار کاهش پیدا می کند و تک نرخی می شود اما اتفاقی که بر قیمت دلار در بازار ایران افتاد برخلاف همه نظریه های اقتصادی ست!

کارشناسان اقتصادی نیز در این خصوص می گویند: ارقام تولید نفت در مناطقی نظیر ایران، عراق مورد توجه سرمایه گذاران است و مردم می خواهند ببینند چگونه این رقم ها بر تصویر کلی عرضه در بازار تاثیر می گذارد.تحلیلگران می گویند، کاهش بیش از 4 درصدی ارزش دلار از زمان آغاز سال جدیدی میلادی نیز دیگر عاملی بوده که تاثیر مثبت بر قیمت نفت گذاشته است.

منبع: تابناک
برچسب ها: دلار ، اقتصادی ، بازار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار