منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم:
به گزارش تابناک سمنان،منتخب مردم شاهرود و میامی درمجلس دهم ازبیکاری به عنوان بزرگترین چالش شهرستان یاد کرد و گفت: برنامه ریزی، مدیریت صحیح منابع و توجه به صنایع کوچک و تولید می تواند این معضل راحل کند.
کد خبر: ۲۰۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴ 06 April 2016
سیدحسن حسینی پیش از ظهر چهارشنبه در خلال جلسه کمیته برنامه ریزی شاهرود به میزبانی فرمانداری ویژه این شهرستان ضمن اشاره به چالش های پیش روی توسعه در شهرستان های شاهرود و میامی، ابراز داشت: نرخ بیکاری امروز در کشور به صورت رسمی ۲۲درصد عنوان می شود که این میزان در شرق استان سمنان نمود بارز دارد لذا مسئولان باید بدانند که یکی از مطالبات مردم بحث بیکاری و اشتغال است.

وی افزود: دیگر چالش پیش روی مردم شاهرود کمبود آب شرب و کشاورزی است که در این باره مسئولان می بایست برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا بتوانیم در بحث تغییر الگوی کشت کشاورزان موفق عمل کنیم چرا که امروز در بخش بیارجمند با وجود بیشترین مشکل آبرسانی محصول هندوانه ای تولید می شود که برای حصول آن از دل کویر مقادیر قابل توجهی آب نیاز است در حالی که روستاهای همجوار با قطعی مقطعی و کمبود شدید آب روبرو هستند.

اعتماد از دست رفته مردم بازگردد

منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم انسجام در مدیریت و برنامه ریزی صحیح را دیگر نیاز شاهرود خواند و گفت: امروز نمی توانیم بگوئیم که شاهرود شهری توسعه یافته است و باید برای پاسخ این سوال که مشکل توسعه نیافتگیمان کجاست بیاندیشیم، امروز همه نیازمند توسعه هستند و باید بدانیم که بسیاری از مشکلات ناشی از این عدم توسعه به خودمان باز می گردد که نمی توان ریشه آنها را در مرکز استان و یا سطح کشور دانست.

حسینی با تاکید بر اینکه امروز اعتماد مردم سلب شده است، ابراز داشت: زمانی با وجود مشکلات اقتصادی شدید مانند جنگ تحمیلی مردم شاهرود راه اندازی کارخانه سیمان را با دستان خالی برعهده گرفتند و تا انتها پای کار ایستادند اما امروز بیشتر سرمایه های این شهر در بانک ها سپرده شده و خرج مصارف عمرانی و سرمایه گذاری خارج از شهر می شود لذا باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که چه میزان از این سرمایه ها به شاهرود بازگشته است این موضوع از بی اعتمادی مردم نشات می گیرد که باید در باره آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: یکی از مطالبات مردم شاهرود و میامی در این برهه زمانی پاسخگویی مسئولان است همچنین باید توجه داشت که در۴۰سال گذشته میانگین رشد جمعیت کشوری بالغ بر ۱۸۰درصد و رشد جمعیتی سمنان بیش از ۴۲۰درصد بوده است اما همین میزان رشد جمعیتی در شاهرود ۹۲درصد و در میامی تنها ۴۰درصد گزارش می شود این آمارها نشان از وجود مشکلات عدیده در بخش های سرمایه گذاری، کار، اشتغال زایی، صنعت، کشاورزی و ... دارد و ما در این بین وظیفه داریم برای فرزندان دیارمان شغل ایجاد کنیم تا روستاهایمان از تخلیه جمعیتی دور شوند، برابر فرمول سازمان ملل متحد در۴۰سال آتی جمعیت ایران به ۳۵میلیون نفر کاهش می یابد و قطعا جمعیت شاهرود در این بین به یک چهارم تقلیل خواهد یافت.

زنده کردن تولید داخل راه نجات اقتصاد

منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم با اشاره به منویات ده گانه مقام معظم رهبری در تبیین شعار سال، گفت: یکی از توصیه های معظم له احیاء تولید داخلی است که به شاهرود نیز می تواند بازگردد چرا که این شهرستان از لحاظ نیروی انسانی و استعداد توانمندی های بسیاری دارد همچنین شاهرود از لحاظ گردشگری، کشاورزی، فرهنگی و ... ظرفیت های بی شماری برای توسعه دارد که باید در راه توسعه این عوامل برنامه های ویژه در نظر داشت.

حسینی بیان داشت: برنامه ریزی ما باید به گونه ای باشد که اگر نماینده و مسئولی رفت و فردی دیگر به جای ایشان آمد همان راه توسعه با توجه به منابع ادامه یابد لذا باید به سوی برگزاری جلسات کارآمد و کاربردی گام برداریم.

وی با تاکید بر لزوم اشاعه تولیدات دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از مفاد مورد تاکید مقام معظم رهبری، افزود: احیاء بخش های اقتصادی که قبلا مورد سرمایه گذاری قرار گرفته باید در دستور کار باشد امروز شهرک صنعتی شاهرود با مشکلات عدیده ای روبرو است در گذشته ظرفیت توان این شهرک بالغ بر هشت مگاوات بود که امروز این میزان به نیم مگاوات یا به عبارت دیگر پنج درصد توان تقلیل یافته است لذا باید این بخش های تولیدی را به ظرفیت حداکثری بازگرداند.

برخی پروژه ها در شاهرود در انتظار بهره برداری هستند

منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم دو عامل امنیت و بازگشت سرمایه را دو زیرساخت عمده برای جذب سرمایه گذاری دانست و بیان داشت: باید مسیر جذب سرمایه گذاری در شاهرود و میامی روان شود و باید در این بین بدانیم که برخی از مشکلات این بخش به خودمان باز می گردد چرا که ما بعضا خودمان باعث شده ایم سرمایه گذار وارد گود شود برای مثال ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۶هزار متر مربع و با ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی همچنان هشت سال معطل است لیکن ابتدا باید مشکلات را در درون رفع کرده و سپس از بیرون شهرستان درخواست یاری داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: نگاه ویژه به صنایع کوچک دیگر عاملی است که می تواند در شاهرود مورد عنایت قرار گیرد چرا که حمایت از بنگاه های زودبازده و مشاغل خانگی با کمترین هزینه باعث حمایت از تولیدات روستائیان خواهد شد و برخی مشکلات پیرامون اشتغال زایی و موارد اقتصادی را قطعا مرتفع خواهد کرد.

وی افزود: چند چالش امروز پیش روی شاهرود و میامی قرار دارد که از جمله آنها می توان به رکود اقتصادی، آب شرب، صنعت، درآمدزایی، بیکاری و عدم توسعه یافتگی اشاره کرد لذا باید مسیر را برای توسعه هموار کرد بسیاری از برنامه ریزی های کنونی می بایست مجددا مورد مهندسی و بازبینی قرار گیرد و مسیر رفع مشکلات مردم روان تر شود از سوی دیگر با فکر خوب و امکانات قانونی مشکلات را از سر راه مردم برداشت تا بستر خدمت رسانی به اقشار مختلف تا حد زیادی گشوده شود.

وجود نقشه راه برای توسعه الزامی است

منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم تشکیل هسته های مردمی متشکل از نخبگان و موثران را برای رفع مشکلات شاهرود موثر دانست و گفت: تشکیل گروه هایی از موثران و نخبگان می تواند خدمات خوبی را به مردم ارائه کند که مثال بارز آن را می توان در راه اندازی فرودگاه شاهرود مشاهده کرد.

حسینی با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام فروشی داشته های موجود در شاهرود، ابراز داشت: امروز شاهرود می تواند در زمینه معادن مانند مس و استفاده از ظرفیت هایی مانند تولید سیم و کابل به صورت قطب در منطقه و کشور بدل شود اما امروز با خام فروشی مس به شهرستان هایی مانند کرمان بسیاری از فرصت ها از ما دریغ می شود لذا باید در سال جدید تحول ایجاد کرد و به سمت توسعه گام برداشت طرح های بسیار زیادی برای شاهرود پیشنهاد شده که پیگیری آنها می تواند در توسعه بسیار اثر گذار باشد.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع هیئت دولت به شاهرود و ریاست جمهوری به سمنان، افزود: ریاست جمهوری در انتخابات دهم بیشترین رای را در شهرستان شاهرود داشتند لذا باید از فرصت سفر ایشان به استان استفاده کرد و بسیاری از طرح ها برای مطرح شده در این سفر پیشنهاد شده که پس از بررسی و ارسال امیدواریم بتوانند مورد بهره برداری مناسب قرار گیرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار