مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: طغيان رودخانه هاي تشوير، مورستانه قاضي بلاغي و ارزين 18 ميليارد و 429 مييليون ريال به مزارع و باغات زيتون اين شهرستان خسارت وارد كرد.
کد خبر: ۲۰۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 05 April 2016
عليرضا عماري در گفت و گو با ايرنا افزود: بارش‌هاي هشتم و نهم فروردين در شهرستان طارم موجب شد تا رودخانه تشوير از مسير اصلي خود خارج شده و وارد اراضي زراعي روستاهاي هندي كندي و قارقلي چم شود.
وي اظهاركرد: طغيان اين رودخانه به 30 هكتار از زمين‌هاي زيركشت محصول كرفس خسارت 70 درصدي در كيفيت محصول وارد كرد.
مديرجهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: طغيان رودخانه تشوير 40 درصد از كيفيت محصول سير در 20 هكتار از زمين‌هاي زيركشت آن را كاهش داد.
عماري ادامه داد: علاوه بر خسارت سيل به زمين‌هاي كشاورزي زيركشت سير و كرفس، به زمين‌هاي آماده براي كاشت گوجه فرنگي نيز خسارت يك هزار ميليارد ريالي وارد كرد.
وي يادآورشد: 100 هكتار زمين زراعي براي كاشت گوجه فرنگي آماده شده بود كه طغيان رودخانه تشوير اقدامات قبل از كاشت اين محصول را از بين برد.
مديرجهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: طغيان رودخانه تشوير در روستاهاي هندي كندي و قارقلي چم 16 ميليارد و 529 ميليون ريال براي كشاورزان خسارت برجاي گذاشت.
مديرجهاد كشاورزي شهرستان طارم به طغيان رودخانه ارزين بر اثر بارش‌هاي هشتم و نهم فروردين جاري در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: طغيان اين رودخانه نيز به باغات زيتون در روستاهاي ارزين و تسكين خسارت وارد كرد.
عماري خاطرنشان كرد: زيتون كاراني كه حريم رودخانه را رعايت نكرده و اقدام به كاشت درختان زيتون در مسير رودخانه ارزين كرده بودند 30 درصد خسارت ديدند.
وي تاكيد كرد: باغات زيتون روستاهاي تسكين و ارزين شهرستان طارم بر اثر انباشت رسوبات ناشي از سيل و طغيان رودخانه خسارت 400 ميليون ريالي را تجربه كردند.
مديرجهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: علاوه بر خسارت‌هاي بيان شده، طغيان رودخانه هاي تشوير، ارزين و مورستانه قاضي بلاغي به دو حلقه چاه كشاورزي، دو كانل انحرافي و دو كانال انتقال آب نيز خسارت وارد كرد.
عماري تاكيد كرد: فروردين سال گذشته نيز طغيان اين رودخانه‌ها خسارت هايي را در روستاهاي تسكين، ارزين، هندي كندي و قارقلي چم برجا گذاشته بود.
وي از مسئولان خواست، اعتبار مورد نياز براي احداث ديوار حفاظتي و بسترسازي مناسب رودخانه‌ها براي جلوگيري از خسارت‌هاي وارده به كشاورزان تخصيص يابد تا در حداقل زمان ممكن اجراي اين طرح عملياتي شود.
شهرستان طارم به واسطه كشاورزان تلاشگر و زحمت كشي كه دارد بزرگترين مركز توليد زيتون كشور است كه سالانه 40 هزار تن از اين محصول را توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي كنند.
فعاليت در زمينه هاي كشاورزي، زراعت، باغباني و دامپروري در شهرستان طارم رونق چشمگيري دارد و از اين رو نزديك به 95 درصد مردم اين شهرستان در امور مربوط به كشاورزي فعاليت مي كنند.
شهرستان طارم با بيش از 54 هزار نفر جمعيت در منطقه شمالي استان زنجان در همسايگي استان گيلان، قزوين و اردبيل واقع شده و با برخورداري از آب و هواي نيمه گرمسير داراي شرايط اقليمي متفاوت از ساير نقاط اين استان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار