نوروز امسال براي نخستين شهر خشتي و دومين شهر تاريخي جهان به دليل اينكه سال خوش آمد به يزد و در آستانه ثبت بافت تاريخي شهر بود حال و هواي ديگري داشت و در واقع حاكي از اقبال خوش مسافران نوروزي 95 به اين استان كويري و گردشگري بود.
کد خبر: ۲۰۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 05 April 2016

به گزارش تابناک یزد،اين استان هم اكنون در كنار استانهاي فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلايي گردشگري ايران مقصد اول گردشگران خارجي و اروپايي بوده به گونه اي كه استقبال گردشگران خارجي از اين شهر در دو سه سال اخير تا پنج برابر افزايش داشته و همين امر گردشگري را محور توسعه استان قرار داده است.

اين استان 2270 هكتار بافت تاريخي دارد كه شهر يزد به عنوان نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
يزد با عناويني همچون شهر بادگيرها، شهر كار و كاريز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسينيه ايران، شهر دوچرخه ها، شيريني، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته مي شود.
از ابتداي تعطيلات نوروز امسال تا پايان سيزدهم فروردين 900 هزار و 967 نفر از مسافران نوروزي در استان اسكان يافته اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه 624هزار و 624 نفر بوده 44 درصد رشد داشته است.
معاون گردشگري مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد به خبرنگار ايرنا گفت: امسال در تمام شهرستان هاي استان كمپ هاي ستاد اسكان مستقر شدند و شهرداري، سازمان آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان و ميراث فرهنگي و ساير دستگاه ها مجموعه خوابگاهي و اقامتگاهي خود را در اختيار ستاد اسكان قرار دادند و مسافران نوروزي با مراجعه به ستادهاي اسكان با ثبت نام الكترونيكي از محل استقرار خود اطلاع پيدا مي كردند.
سيدمصطفي فاطمي با اشاره به اينكه مجموعه اقامتگاههاي استان يزد در نوروز امسال روزانه پذيراي بيش از 80 هزار مسافر بودند خاطرنشان كرد: ظرفيت اسكان در مدارس يزد 25 هزار نفر، هتل ها سه هزار و 500 نفر، اقامتگاه هاي بوم گردي يك هزار نفر، مهمانپذيرها 600 نفر، خانه هاي مسافر 200 نفر، هتل آپارتمان 120 نفر و ساير اقامتگاه ها از جمله خانه هاي شخصي، كمپ ها، خوابگاه هاي دانشجويي، مهمانسراهاي ادارات و پارك ها و فضاهايي كه از سوي چادر پوشش داده مي شدند با ظرفيت روزانه 50 هزار نفر پذيراي مسافران نوروزي بودند.
وي با بيان اينكه 69 كيوسك و پايگاه اطلاع رساني ويژه مسافران از سوي ستاد و برخي دستگاهها در سطح استان در نوروز مستقر شدند، ادامه داد: يك ميليون و 100 هزار بروشور و اقلام تبليغاتي با مشاركت همه دستگاه ها و بخش خصوصي چاپ شده بود كه در اين ايام در اختيار مسافران نوروزي قرار گرفت.
اين مسئول در باره وضعيت نظارت بر بخش هاي مختلف همچون بازار و تاسيسات گردشگري گفت: در مجموع امسال 417 بازرس در سطح استان فعال داشتند كه بر عملكرد تاسيسات گردشگري و بازار نظارت داشتند.
فاطمي درباره مراكز و پايگاهها فعال و كشيك نوروز نيز اظهار كرد: 23 پايگاه امدادي ، 350 پايگاه انتظامي ، 19 پايگاه اورژانس شهري، 25 پايگاه اورژانس جاده اي ، 13 داروخانه كشيك ، فعاليت 13درصد درمانگاهها و مطب ها و خدمات درماني ، فعاليت 27 درمانگاه و بيمارستان ، 25 شوراي حل اختلاف ، 21 پايگاه امداد خودرو 23 مركز بيمه و 30 قاضي كشيك را در اين ايام به صورت جدي فعاليت داشتند.
وي برگزاري 400 ساعت جشن و جشنواره و مسابقات فرهنگي و ايجاد 300 سفره هفت سين در مبادي ورودي، ميدان ها و ترمينال ها را از ديگر برنامه هاي اين ستاد در سطح استان نام برد و افزود: 50 جايگاه سوخت ثابت و موقت، برپايي 60 ايستگاه صلواتي و پذيرايي رايگان، 100 مسجد فعال براي اقامه نماز و 65 سرويس بهداشتي موقت و ثابت آماده در سطح استان يزد آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزي هستند..
** نوروز 95 تمريني براي خوش آمد ميهمانان به يزد
دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر نوروزي استان يزد گفت: با همت مسئولان شهر يزد و مردم اين شهر تاريخي، زيبا و منحصر به فرد دارالعباده خواهند ماند و اميد است سال 95 تمريني براي خوش آمد به ميهمانان و شروع برنامه پنج ساله گردشگري استان يزد باشد.
محمدمهدي شرافت با اشاره به اتفاقات نوروز امسال و ارائه آمارهاي مختلف در اين خصوص اظهار كرد: از ابتداي تعطيلات نوروز تا پايان سيزدهم فروردين تعداد خودروهاي وارد شده در 60 محور استان نيز در اين مدت چهار ميليون و 355هزار و 557 خودرو بوده كه اين آمار نيز نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.
وي افزود: از ديگر آمار رشد نوروز 95 مي توان به رشد 58 درصدي اسكان آموزش و پرورش، رشد 71 درصدي اسكان مسافران در هتل، مهمانپذير، هتل آپارتمان، منازل استيجاري، خانه مسافر و اقامتگاه هاي بوم گردي، رشد 25 درصدي اسكان در مهمانسراي ادارات، خوابگاه هاي دانشجويي و سالن هاي ورزشي و همچنين رشد 56 درصدي اسكان در اقامتگاه هاي موقت، كمپ، كانكس و چادرهاي مسافرتي اشاره كرد.
وي با اشاره به افزايش مدت ماندگاري مسافر در يزد تصريح كرد: ماندگاري مسافر در يزد به چهار شب رسيد كه خوب و قابل تأمل است كه بخشي از آن بدليل معرفي بهتر مجموعه استان بخصوص برگزاري جشنواره هايي در شهر يزد و ساير شهرستانهاست.
شرافت اضافه كرد: از جمله برنامه هايي كه اين اداره كل براي سال خوش آمد در نظر گرفت، كمپ هاي كويري و برگزاري جشنواره هاي نوروزي بود و در همين راستا 16 جشنواره مختلف در شهر يزد در حال برگزاري بود كه نشان دهنده توجه دستگاه هاي ديگر به مقوله فرهنگ است.
اين مسئول حضور يزدي ها در مراسم هاي مختلف را از ديگر موارد قابل تأمل در نوروز 95 دانست و افزود: استقبال يزدي ها از جشنواره ها و مراسم هاي نوروز 95 و اهميت آنها براي شناختن هرچه بهتر و بيشتر هويت تاريخي و همچنين حضور آنان در كنار مسافران بسيار زيبا و ديدني بود.
وي يادآور شد: دستگاه هاي نظارتي، نظارت بيشتري اعمال كردند و شكايت رسمي تعداد آن نسبت به سال گذشته كاهش چشمگيري داشت.
شرافت درباره موفقيت دستگاهها در برنامه هاي نوروزي گفت: اداره كل اوقاف استان يزد از جمله دستگاههايي بود كه به دليل برگزاري برنامه اي خوب و با كيفيت براي مسافران در محل مسجدجامع كبير يزد در مقياس كشوري رتبه كسب كرد.
مديركل ميراث فرهنگي يزد بافت قديم شهر يزد، مسجدجامع كبير و ميدان اميرچقماق را از پربازديد ترين مكانهاي تاريخي استان كه تحت نظارت اين اداره كل هستند عنوان كرد و افزود: تبديل خيابان مسجد جامع و ميدان اميرچقماق به ميدان هاي شهري و فضاي پياده رو با رويكردي مثبت روبرو شد و آرزو مي كنيم برنامه هايي كه در ايام نوروز انجام شد با برنامه ريزي در طول سال تداوم داشته باشد.
** راهداران استان يزد بانيان ايمن سازي جاد ه ها براي مسافران نوروزي
يكي ديگر از بخش هاي فعال در استان ، نيروهاي راه و شهرسازي و راهداران بودند كه اغلب مسافران بويژه در دو روز پاياني تعطيلات به دليل شرايط جوي نامناسب و بارش برف و باران در برخي نقاط استان وسيع و كويري يزد با آنها برخورد كرده و از كمك ها و راهنمايي هاي آنان برخوردار شده اند.
مديركل راه وشهرسازي استان يزد در اين خصوص به ايرنا گفت: در ايام اجراي طرح نوروزي 1395 كه از 15 اسفندماه 94آغاز شده بود اكيپ هاي راهداري اين اداره كل با توجه به شرايط خاص استان از جمله : بعد مسافت راهها ، فاصله زياد مراكز جمعيتي و مراكز خدمات بين راهي و نيز شرايط آب و هوايي با بهره¬گيري از 335 نفر پرسنل مجرب در قالب 26 اكيپ راهداري و 21 گشت نوروزي بالغ بر 3000 كيلومتر از راههاي حوزه استحفاظي را زيرپوشش قرار دادند.
محمدرضا نقصان محمدي افزود: در اين طرح كه با 245 دستگاه ماشين آلات و تجهيزات راهداري وهمچنين بهره برداري از امكانات ارتباطات بي سيمي و دوربين هاي نظارت تصويري و تجهيزات GPS محورهاي مواصلاتي تحت كنترل قرار گرفته ، با تجهيز راهدارخانه ها و چند باب نمازخانه بين راهي اسكان اضطراري مسافران مهيا شده بود.
وي اضافه كرد : با انجام امور راهداري از قبيل لكه گيري ، نصب علايم ، آشكارسازي نقاط پر حادثه ، ريزش برداري و مرمت راههاي خسارت ديده از سيل و برفروبي و ارائه سطح سرويس مطلوب كاربران و ايجاد شرايط ايمن در محورهاي مواصلاتي ، شرايط مطلوبي براي سفرهموطنان و مسافران نوروزي ايجاد شد.
اين مسئول يادآور شد: خوشبختانه با اين اقدامات و تعامل دستگاههاي امداد جاده اي و همراهي راننندگان عزيز در رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي در اين مدت شاهد كمترين حوادث رانندگي بوديم.
** وقوع 530 تصادف نوروزي در راه‌‌هاي استان/ فوت 10 هموطن در جاده‎‎هاي يزد
امسال با وجود رشد 44درصدي اسكان در استان و افزايش 9درصدي خودروهاي وارد شده به اين استان در تعداد تصادفات جاده اي افزايش مشاهده نمي شود.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت‎هاي پزشكي يزد با اشاره به عدم رشد آمار تصادفات جاده‎‎اي استان تاكنون، از وقوع 530 مورد تصادف در راه‎‎هاي استحفاظي استان خبر داد.
احمد دهقان با اشاره به آماده باش كامل مراكز اورژانس استان يزد در ايام عيد نوروز اظهار كرد: ميزان تصادفات جاده‎‎اي عيد نوروز امسال استان نسبت به سال گذشته رشدي نداشته است.
وي گفت: 42 پايگاه اورژانس پيش بيمارستاني از 25 اسفند 94 تا 15 فروردين 1395 در استان يزد آماده ارائه خدمات اورژانسي به مسافران نوروزي بودند.
اين مسئول با اشاره به ضرورت رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و موارد ايمني ، سبقت غيرمجاز و واژگوني ناشي از خواب آلودگي را از جمله مهمترين دلايل تصادفات جاده‎‎اي عيد نوروز امسال در استان دانست و افزود: از كل تعداد سوانح پيش آمده در نوروز امسال استان يزد، 410 مورد منجر به بستري حادثه ديدگان شده است.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت‎‎هاي پزشكي استان با اشاره به آماده باش 100 درصدي تجهيزات و پرسنل اورژانس بيمارستان‎‎هاي افشار، شهيد رهنمود و صدوقي خاطرنشان كرد: در مجموع 10 مورد فوتي از پايگاه‎‎هاي اورژانس پيش بيمارستاني استان گزارش شده است.
** ارائه خدمات هلال احمر به 236 هزار مسافر نوروزي
معاون امور جوانان هلال احمر استان يزد از ارائه خدمات فرهنگي و اجتماعي به 236 هزار و 740 مسافر و مهمان نوروزي توسط اين جمعيت در تعطيلات امسال خبر داد .
حامد صديقي افزود: فعاليت هاي هلال احمر يزد در قالب طرح ملي نوروزي از 25 اسفندماه آغاز و در قالب 48 ايستگاه با بهره گيري از يك هزار و 200 نيرو ادامه يافت .
وي افزود: در اين مدت 196 هزار و 680 نفر از مسافران و مهمانان نوروزي به پست هاي ايمني و سلامت مسافران در يزد و تمامي شهرستان هاي تابعه استان يزد مراجعه كرده اند .
اين مسئول خاطرنشان كرد: پنج هزار نفر از خدمات ايستگاه هاي سنجش سلامت جوانان و همچنين يك هزار و 960 نفر نيز براي اقامه نماز به خيمه هاي پيش بيني شده مراجعه و استفاده كردند .
صديقي اظهار داشت: توزيع بيش از 90 هزار نقشه شهر يزد و شهرستان ها و 140 هزار بروشور و ديگر محصولات و اقلام فرهنگي بين مسافران و مهمانان نوروزي صورت گرفته است .
** كاهش 23درصدي وقوع سرقت در نوروز امسال يزد
خوشبختانه امسال استان دارالعباده از امنيت خوبي نيز برخوردار بود و با فعاليت شبانه روزي پليس در حوزه انتظامي و راهنمايي و رانندگي كاهش سرقت و تصادفات را شاهد بوديم.
در اين خصوص معاون عمليات فرماندهي انتظامي استان حضور پررنگ پرسنل انتظامي در تمام ساعات شبانه روز به منظور ارائه حفظ و حراست از امنيت مسافران در نوروز امسال را يادآور شد و گفت: عمده موفقيت ها در عيد نوروز امسال ناشي از مشاركت مطلوب اقشار مختلف جامعه در حفظ امنيت عمومي استان است.
سرهنگ سيدرضا مكي با اشاره به كاهش 23 درصدي وقوع سرقت در تعطيلات نوروزي امسال، عنوان كرد: كشف سرقت در استان نيز نسبت به عيد نوروز سال گذشته بيش از 9 درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به ضرورت رعايت مسائل امنيتي در سفرهاي درون و برون شهري، يادآور شد: اطمينان از قفل بودن تمام مسيرهاي ورودي به ساختمان و عدم نگهداري پول نقد در منزل در هنگام عدم حضور در آن،‌ از جمله موارد حائز اهميت در راستاي حفظ امنيت اموال و اماكن خصوصي است.
مكي افزايش 238 درصدي كشفيات انواع مواد مخدر را از ديگر اقدامات فرماندهي انتظامي استان يزد ذكر كرد و ادامه داد: در ايام نوروز بيش از 12 هزار تماس با مركز فوريت‌هاي پليس 110 استان يزد مورد بررسي قرار گرفت.
در عين حال فرمانده پليس راه استان يزد نيز به اشاره به اجراي موفق طرح نوروز ي پليس در تمام سطح حوزه استحفاظي و جاده هاي يزد گفت: امسال در قالب اين طرح در كنار يگان هاي ثابت پليس در جاده هاي اصلي استان ، واحد هاي امداد و نجات و خدمات رسان نيز مستقر بودند .
سرهنگ احمد مظفري علت اين تصميم را ارائه خدمات به مسافران و مهمانان نوروزي بصورت متمركز و در اولين فرصت ذكر كرد كه موجب آسايش و تامين رفاه و جلب اعتماد مردم مي شود .
وي افزود: پليس بر حسب وظيفه ذاتي خود در قالب طرح نوروزي در جاده هاي اصلي و فرعي با ايجاد ايستگاه هاي ثابت و سيار و گشت هاي محسوس و نامحسوس در خدمت مردم بود .
اين مسئول اظهار داشت: خوشبختانه همكاري خوب رانندگان با ماموران پليس، سرعت مطمئنه، بستن كمربند ايمني و رعايت مقررات از عوامل اصلي كاهش حوادث در جاده هاي استان بود .
رئيس پليس راه استان با اشاره به اينكه در روزهاي ابتدايي و پاياني، حجم رفت و آمد در جاده هاي استان از شمال و جنوب نسبت به قبل افزايش يافت ، ادامه داد: خوشبختانه با وجود ورود و خروج زياد مسافر به يزد و حجم وسايل نقليه در سطح حوزه استحفاظي تاكنون مشكلي خاصي وجود نداشت.
** 28 دوربين به منظور ثبت سرعت و كنترل رفتار رانندگان در جاده هاي استان
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي مسافربري استان يزد نيز درباره شرايط جاده اي و حمل و نقل استان گفت: اين استان يكي از استانهاي پيشرو در امر توسعه اقتصادي و اجتماعي بوده و در بخش حمل و نقل جاده اي با وجود گستردگي مناسب شبكه ريلي ، به لحاظ قرارگيري در كنار محورهاي ترانزيتي و كريدور شمال جنوب و شرق و غرب از موقعيت خاصي برخوردار است.
محمدرضا بشيري وجود بيش از 18هزار راننده شاغل در بخش حمل‌ونقل جاده اي استان ، سرمايه گذاري تعداد 14 هزار كاميون توسط بخش خصوصي در اين زمينه و تردد روزانه بالغ بر 18هزار دستگاه خودرو در محورهاي مواصلاتي استان از جمله شاخصهاي مثبت حمل و نقلي استان عنوان كرد.
وي درباره فعاليت هاي نوروز امسال نيز گفت: به منظور كنترل ترافيك جاده ها تعداد 23 دستگاه دوربين هاي نظارت تصويري و 5 دستگاه دوربين هاي پيشرفته كنترل سرعت در محورهاي مواصلاتي استان نصب شده و همچنين بمنظور كنترل رفتار ترافيكي و برآورد ميزان تردد ، تعداد 63 دستگاه ترافيك شمار الكترونيكي نيز در سطح محورهاي استان وظيفه جمع‌آوري اطلاعات را داشتند.
اين مسئول خاطرنشان كرد: در مجموع در اين مدت 755 دستگاه سرويس عمومي شامل 400 دستگاه اتوبوس و 80دستگاه ميني بوس و نيز 275دستگاه تاكسي در استان به مسافران خدمات ارائه كردند.
شهرداري يزد نيز از جمله دستگاههاي خدمات رسان يزد بود كه فعاليت هاي متنوعي بويژه در حوزه هاي فرهنگي و ورزشي براي جذب مسافران و اسكان آنها ارائه كرد.
در اين خصوص مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري يزد گفت: در اين مدت برنامه هاي متنوعي از جمله تئاتر خياباني با حضور چهار گروه نمايش و بيش از 110 برنامه در سطح شهر، مسابقات هفت رنگ ويژه كودكان و نوجوانان به مدت ده روز در پارك غدير، جشنواره نوروزي در پارك شهداي هفت تير، جشنواره نوروزي در 15 نقطه سطح شهر به صورت سيار برپايي نماز جماعت در پاركهاي سطح شهر به اجرا درآورد.
محمدرضا دشتي ، برپايي ايستگاه نقاشي و خلاقيت در پاركها ، اجراي مسابقات ورزشي دارت، تنيس روي ميز، بازيهاي بومي ومحلي، تيراندازي با تفنگ بادي، بازيهاي درون محله اي از جمله هفت رنگ، خروس جنگي و طناب كشي، توليد ماهنامه مجازي مبشر غدير، برگزاري مسابقه كتابخواني به مناسبت ميلاد حضرت زهرا (س) در سايت مبشر غدير كه هنوز ادامه دارد، فضاسازي سطح شهر با بيش از 60 بنر، توليد كارت شهروند نمونه و كارت خوش حجابي و توزيع بين مسئولين جهت اهدا به افراد مشمول طرح و برگزاري جشنواره پرواز بادبادكها و توليد كارت پستال ويژه نوروز را از عمده فعاليت هاي اين سازمان دانست.
وي از اجراي برنامه هاي شاد و متنوع در پاركهاي بزرگ شهر، شهداي هفتم تير و كوهستان در روز طبيعت خبر داد كه اين برنامه ها در سالجاري با راهنمايي شهروندان و با استفاده از هنرمندان يزدي در دو وقت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار