طی ماه های اخیر ترکیه در چند مورد هدف حملات تروریستی قرار گرفته که برخی از آن ها به گروه تروریستی داعش نسبت داده شده، اما با این وجود، کمتر کسی درباره همکاری آنکارا با داعش، دستکم تا پیش از وقوع این حملات ابراز تردید می کند. اسنادی که به تازگی توسط برخی منابع خبری فاش شده، از همکاری ترکیه با داعش در قاچاق آثار باستانی سوریه حکایت دارد.
کد خبر: ۲۰۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ 31 March 2016
  1. مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه



افشای اسنادی از همکاری ترکیه با داعش در قاچاق آثار باستانیطی ماه های اخیر ترکیه در چند مورد هدف حملات تروریستی قرار گرفته که برخی از آن ها به گروه تروریستی داعش نسبت داده شده، اما با این وجود، کمتر کسی درباره همکاری آنکارا با داعش، دستکم تا پیش از وقوع این حملات ابراز تردید می کند. اسنادی که به تازگی توسط برخی منابع خبری فاش شده، از همکاری ترکیه با داعش در قاچاق آثار باستانی سوریه حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، مجموعه ای از اسناد جدید که به دست شبکه خبری «راشا تودی» رسیده، از جزئیات تجارت اشیای عتیقه و آثار باستانی سوریه توسط داعش و ترکیه حکایت دارد؛ تجارتی که در کنار نقل و انتقال نفت و اسلحه، یکی دیگر از جنبه های پیوند ترکیه با این گروه تروریستی را برملا می کند. این اشیای عتیقه که بسیاری از آن ها متعلق به شهر تاریخی پالمیر – که به تازگی از دست داعش آزاد شد – می باشد، از طریق ترکیه به اروپای شرقی و آمریکا رفته و به فروش می رسند. 

بر اساس اسناد جدید، ساختاری موسوم به «وزارت منابع طبیعی» که توسط داعش تأسیس شده و وظیفه عملیات نفتی و فروش نفت این گروه را بر عهده دارد، شامل واحدی به نام «اداره عتیقه جات» است که کار قاچاق و فروش آثار باستانی و عتیقه جات را بر عهده دارد. در همین راستا، نامه های مربوط به موضوع عتیقه جات و آثار باستانی نیز با سربرگ «وزارت منابع طبیعی» داعش ارسال شده است. 

در یکی از این نامه ها که مشخصاً برای ایستگاه های کنترل مرزی داعش ارسال شده، از «برادران مستقر در مرز» خواسته شده که به یک عتیقه فروش ترکیه ای اجازه ورود به سوریه را بدهند و هدف از این کار نیز همکاری این شخص با این اداره مذکور و پیگیری منفعت مشترک عنوان شده است. 

افشای اسنادی از همکاری ترکیه با داعش در قاچاق آثار باستانی

در همین راستا، پس از آزادسازی شهر «شدادی» در استان حسکه از دست داعش نیز بقایای عتیقه جات و آثار باستانی که تروریست ها هنگام فرار از شهر نتوانسته اند با خود ببرد، یافت شده است. به طور دقیق مشخص نیست که مبدأ این اشیا کجا بوده، اما نیروهای نظامی کرد که در آزادسازی شهر مذکور همکاری داشته اند، نقشه ای را نیز یافته اند که به زبان فرانسوی و مربوط به دوره استعماری بوده است. در این نقشه، مراکز حفاری جست و جوی آثار باستانی در سوریه مشخص شده است.

اسناد تازه به دست آمده همچنین نشان می دهد که داعش برای فروش آثار باستانی و اشیای عتیقه از همان مسیری استفاده می کند که برای قاچاق نفت مورد استفاده قرار می دهد؛ یعنی مسیر ترکیه. البته همین مسیر، جهت انتقال سلاح و تجهیزات به داخل سوریه نیز مورد استفاده داعش قرار می گیرد. 

یک عضو داعش که در شهر تل ابیض توسط نیروهای کرد دستگیر شده و به عنوان یک نیروی مرزی در مرز سوریه با ترکیه فعالیت داشته، تأیید می کند که تل ابیض، به عنوان مرکزی ترانزیتی میان داعش و ترکیه عمل می کرده و از دست رفتن این شهر، ضربه ای بزرگ به داعش بوده است. به گفته وی، این امر از یک سو سبب از بین رفتن امکان ورود تروریست های خارجی به سوریه و از سوی دیگر، سبب قطع ارتباط داعش با مأمورین امنیتی ترکیه شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار