رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رباط کریم با اشاره به عملیات دو ماهه اطلاعاتی و تحقیقاتی تیم حافظتی این اداره گفت: تعداد قابل توجهی اشیای عتیقه حین تبادل میان غارتگران در شهرستان کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۲۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴ 08 April 2015
محمود بهارلو در گفتگو با مهر اظهار داشت: پس از دریافت بر خی گزارشات  مبنی بر انتقال و خرید و فروش مقادیر قابل توجهی اشیای عتیقه در حوزه سه شهرستان موضوع بطور ویژه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به پیچیدگی این عملیات و پراکندگی اقدام مزبور، یگان این اداره با بکارگری شیوهای نوین اطلاعاتی وارد عمل شده و توانست در یک موقعیت مناسب غارتگران آثار باستانی کشور را به دام بیندازد.

این مسئول ضمن قدردانی از همکاری فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان رباط کریم بیان کرد: طی این عملیات با توجه به احتمال مسلح بودن غارتگران اشیای باستانی، ضمن درخواست از ناجا با استقبال و حمایت ویژه فرماندهی مواجه شدیم و عوامل با انگیزه بیشتری این روند را ادامه دادند.

وی با اعلام اینکه حجم وسیع عملیات انجام کار را با مدت زمان دو ماهه مواجه ساخت، گفت: اشیای عتیقه که در حال تبادل با غارتگران بود در سه شهرستان متمرکز شده بود و ما چاره ای جز این نداشتیم که با طرح نقشه ای مناسب بتوانیم آنها را به یک نقطه مشحص شده کشانده و عملیاتی متمرکز صورت گیرد.

بهارلو افزود: این اشیا که شامل ۵۴ عدد سکه، دو جلد کتیبه سفالی و یک عدد بز شاخ دار همراه با هفت عدد مهر سنگی در رباط کریم و نیز هفت شی قدیمی در بهارستان و یک قبضه تپانجه مربوط به دوران قاجاریه با دو عدد دوربین کشویی در اسلامشهر بطور پراکنده بود، طی عملیاتی ضربتی و مدیریت اطلاعاتی در منطقه کاظم آباد رباط کریم متمرکز ساختیم.

رئیس اداره میرات فرهنگی و گردشگری رباط کریم متذکر شد: پس از تجمیع این اشیا در یک منطقه مشخص شده  و با هماهنگی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان وارد عمل شدیم که خوشبختانه تمامی اشیای مطروحه به همراه عوامل قاچاق آن در عملیات غافلگیرانه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

وی با اعلام اینکه اشیای بدست آمده از قدمت بسیار بالایی برخوردار است افزود: بدلیل روشن شدن موضوع و میزان قدمت آنان تمامی اشیایی کشف شده برای کارشناسی بیشتر به اداره کل میرات فرهنگی و گردشگری استان تهران تحویل داده شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار