روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به تحلیل و بررسی آغاز به کار مجدد ارکستر سمفونیک تهران پرداخت.
کد خبر: ۱۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 07 April 2015

به گزارش فارس، هشت دهه از تاسیس ارکستر سمفونیک تهران می‌گذرد؛ از کودتای مهندسی شده غرب در 28 مرداد 1332 و عزل مصدق تا انقلاب 57 و جنگ با عراق. ماه گذشته ارکستر سمفونیک تهران با هدایت علی رهبری، سمفونی شماره 9 بتهوون را در تالار وحدت به روی صحنه برد. وزارت ارشاد از این رهبر ارکستر رده جهانی برای هدایت ارکستر سمفونیک تهران دعوت کرد.

علی رهبری در این باره گفت: به محض اینکه پا روی صحنه گذاشتم مخاطبان به احترام ایستادند. من به مدت چهل سال در خارج از ایران اجرا کرده‌ام و هرگز اینچنین استقبالی قبل از اجرا ندیده بودم. چیزی کاملا متفاوت بود و نزدیک بود اشکم دربیاید.

روزنامه گاردین صبح روز گذشته در گزارشی نوشت در ردیف اول صندلی‌های سالن مسئولین نشسته بودند که نشانه حمایت و پشتیبانی دولت حسن روحانی از این گروه بود. اعضای مهم دولت از جمله معاون اول رییس جمهور، وزیر ارشاد، گروهی از سفرای خارجی و تعداد قابل توجهی از سیاستمداران و هنرمندان حضور داشتند و تنها غایب، آقای روحانی رییس جمهور بود.

برای گروهی که چند سال است برنامه‌ای نداشته، اجرای شاهکار بتهوون را چالش برانگیز می‌کند اما علی رهبری نشان داد که آنها می‌توانند از پس این اجرا برآیند. ارکستر سمفونیک تهران از 87 نوازنده و 70 خواننده هم‌سرا تشکیل شده که قطعه «ode to joy» را نیز به زبان آلمانی اجرا کردند که پس از اجرا، سفیر آلمان در تهران گفت: ارکستر سمفونیک و گروه کر، عملکرد خوبی داشتند.

علی رهبری، موسیقی‌دان ایرانی، بیشتر عمرش را در کشور اتریش بوده و با شهرت جهانی بیش از 120 ارکستر اروپایی از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن را رهبری کرده است. وی اکنون در 66 سالگی و با کوله باری از تجربه هدایت ارکستر سمفونیک تهران را عهده دار شده است.»

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار