گزارش تابناک قم از جلسه رسمی و علنی شورای شهر:
در یکصد و هفتادودومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر لوایح مختلفی مانند افزایش ۱۲ درصدی نرخ حمل‌ونقل و تصویب بودجه سال ۹۵ شهرداری قم به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۹۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 07 March 2016
به گزارش تابناک قم، جلسه صد و هفتاد و دوم شورای شهر قم ساعت 18:50 با قرائت قرآن و پخش کلیپی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص درخت کاری آغاز می‌شود. 

نطق پیش از دستور ولی الله بیاتی رئیس شورای شهر قم در رابطه با ضرورت درخت کاری و حفظ سبز است. 

ساعت نزدیک به 19 است که قراچولو خود را به جلسه می‌رساند. 

ایجاد شکاف قومیتی توسط راه‌آهن

محسن عابدینی‌پور نیز با اعلام اینکه صحبت‌های من به یک نطق ۶دقیقه و پاسخ به سوالات ۴دقیقه تقسیم می‌شود و با اشاره به دیوارکشی اطراف ریل راه آهن که شهریور ماه هم مورد اعتراض مردم قرا گرفت، می‌گوید: این دیوار، دیوار نفوذناپذیر تعارض است که عملا شهر را به دو نیم تقسیم کرده است و سبب تعارض قومیتی می‌شود. پیش از انتخابات برای اینکه شائبه تبلیغاتی پیش نیاید، در این خصوص اعتراضی نکردم اما نداشتن زیرگذر در اطراف این دیوار باعث مشکلات برای مردم شده است. 

وی با اشاره به اینکه انتظار این بود که شورای شهر در این زمینه عکس‌العملی نشان دهد، ابراز داشت: انتظار ما این بود که شهردار هم عکس‌العملی داشته باشد که نگذارد این ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند ساخت پل جمهوری و تونل غدیر و پل میثم تصریح می‌کند: این‌ها جزو تعهدات نیمه کاره شهرداری است در حالیکه امیدواریم شهردار محترم تحولی ایجاد کند. 

عابدینی همچنین با اشاره به شایعه بدهکاری ۵هزار و نهصد میلیاردی شهرداری قم آن را عجیب می‌داند: لازم است در هرینه همه بخش‌ها صرفه جویی شود هرچند مسئولان واحد تصفیه دیون شهرداری با هیچ شهرداری همکاری نکرده و نمی‌کنند. 

گاف یک نشریه دادِ شهردار را بلند کرد

مرتضی سقاییان‌نژاد در پاسخ به اظهارات عابدینی خاطرنشان می‌کند: در رابطه با دیوار من هم مخالفم چرا که باعث تعارض قومیتی می‌شود. در خصوص رقم بدهی هم اگر یک رسانه‌ای بدون مستند رقمی را از قول من اعلام می‌کند، دلیل بر درستی آن نیست.

وی ادامه می‌دهد: من در سخنانم جمع تعهدات یک سال شهرداری را این مبلغ اعلام کردم در حالیکه ازطرف دیگر مبالغ زیادی نیز مطالبه داریم که با این مبالغ تها‌تر می‌شود. بنابراین تا زمانی که من حی و حاضر هستم ازخود من سوال کنید. 

در ادامه مصطفی سعادت‌طلب نیز خواستار توجه ویژه شهرداری به موضوع درختکاری و توسعه فضای سبز می‌شود: ما به اندازه فضای سبز عمومی، فضای سبز خانگی داریم و به نظر من باید به حیاط منازل توجه ویژه کرد. 

رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به راه اندازی پژوهشکده شهرداری می‌گوید: در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از این پژوهشکده نشنیدیم و معلوم نیست متولی آن کیست و در اولویت‌های چندم است. 

وی در ادامه سه لایحه کمیسیون امور زیربنایی در رابطه با انجام توافق با مالکین سه پلاک را قرائت می‌کند که به تصویب اعضای شورای می‌رسد. 

ساعت 19:25 است که ملکی دیگر عضو شورا خود را به جلسه می‌رساند. 

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری بیان می‌کند: دولت در خصوص پساب‌ها همکاری خوبی نداشته و اگر پساب به کمک توسعه فضای سبز نیاید نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و با توجه به بحث ریزگرد‌ها لازم است کمک‌هایی در این زمینه به شهرداری صورت گیرد.

اختلاف اعضای شورای به خاطر صد تومانِ ناقابل

ذاکریان سپس لایحه اخذ مجوز افزایش نرخ پیشنهادی انواع خودروهای حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری را مطرح می‌کند و می‌گوید: نرخ رشد در تاکسی‌های گردشی 10.77 درصد، تاکسی‌های بی‌سیم 14.98 درصد، تاکسی‌های خطی 10.3 درصد، تاکسی‌های ون 9.7 درصد، تاکسی‌بار 15.55 درصد، یدک‌کش‌ها 9.9 درصد و پیک موتوری را 17.46 درصد است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ادامه می‌دهد: اول هر سال افزایش نرخ کرایه تاکسی با توجه به نرخ تورم صورت می‌گیرد. در سال آینده نیز به طور میانگین درصد رشد نسبی نرخ انواع خودروهای حمل و نقل 12.55 درصد است که در کمیسیون خدمات شهری به تصویب رسیده است. 

عباس محمدی خاطرنشان می‌کند: کف کرایه تاکسی‌های افزایش پیدا نکرده و با توجه به اینکه نرخ اکثر مسافرت‌ها حول هفتصد تومان است قشر عظیمی از این افزایش قیمت محروم مانده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های خطی باید نرخشان کمتر یا برابر با گردشی‌ها باشد چون ابتدای خط مسافر سوار می‌کنند. 

آتش زر تصریح می‌کند: تصمیم کمیسیون خوب است اما تاکسی‌های گردشی قابل کنترل نیستند  و بهتر است به تاکسی‌های گردشی اضافه کرد. 

ملکی به ذاکریان اعتراض می‌کند که چرا نرخ‌های افرایش متفاوت است؟ 

ذاکریان در پاسخ می‌گوید: در سال گذشته حداقل قیمت ۵۵۰ تومان بود که امسال به دلیل کمبود پول خرد و برای رند شدن به ۷۰۰تومان تغییر یافت اما امسال تفکیک در نرخ‌ها صورت گرفت. 

عابدینی بیان می‌کند: اگر افزایش نرخ ندهیم راننده تاکسی‌ها اعتراض می‌کنند. 

سرانجام افزایش صد تومانی نرخ تاکسی‌ها باعث اختلاف نظر در بین اعضای می‌شود و همهمه ایجاد می‌گردد و سرانجام همین نرخ هفتصد تومانی برای تاکسی‌های سال آینده تصویب می‌شود. 

در ادامه جلسه اصلاحیه آیین‌نامه رتبه‌بندی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های حمل و نقل درون‌شهری نیز با یک مخالف به تصویب می‌رسد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز لایحه بودجه شهرداری را می‌خواند و با اشاره به تصویب اصلاحیه بودجه سال ۹۴ شهرداری قم تصریح می‌کند: اصلاحیه بودجه شهرداری در سال ۹۴، هزار و ۱۰۰ میلیارد به تصویب رسید در حالی که مصوب بودجه شهرداری برای سال ۹۵، هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان است. هزینه‌های جاری که امسال تصویب می‌شود تمام هزینه‌های جاری شهرداری است و شهرداری حق ندارد این هزینه‌ها را در پروژه‌های عمرانی بپردازد. 

نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه به لزوم کوچک سازی شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید به سمتی حرکت کرد که هزینه‌های شهرداری بالا رود و مجبور شویم بخش عمران را تضعیف کنیم.
 
محمدرضا ملکی عضو کمیسیون حقوقی شورا هم با اشاره به توان مدیریت شهرداری عنوان می‌کند: نرخ سود وام بانک‌ها کمتر از سود پرداختی برای پروژه‌های عمرانی است و سالانه ۵۴۰ میلیار از بودجه شهرداری برای سود پرداخت می‌شود و امیدواریم این بدهی‌ها روی دست شهرداری نماند. 

محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون امور زیربنایی نیز با بیان اینکه حاضر نشدیم ۱۰۰ تومان نرخ تاکسی‌ها را افزایش دهیم، می‌گوید: افزایش‌های پی‌در‌پی حقوق و مزایا و رفاهیات باعث زیان‌ده شدن سازمان‌ها شده است و نباید در افزایش رفاهیات از معمول کشوری بالا‌تر رویم. 

سنگ تمام اعضا برای شهردار اصفهانیِ قم

روحانی دیگر عضو شورا از بودجه فرهنگی شهردای تشکر می‌کند و سایر اعضا نیز در اظهار نظرهایی از عملکرد شهردار قم ابراز تشکر می‌کنند و برایش سنگ تمام می‌گذارند. 

شهردار قم نیز ضمن دفاع از بودجه پیشنهادی می‌گوید: بودجه سال ۹۵ شهرداری قم محافظه‌کارانه و بر اساس کار کار‌شناسی نوشته شده است. ما هنوز مطابق برنامه راهبردی حرکت نمی‌کنیم و اما قول می‌دهم که بودجه سال ۹۶ بر اساس برنامه نوشته شود و اگر کسی شک دارد که‌ این بودجه عملی می‌شود یا نه حاضرم به صورت جزیی اعداد و ارقام را اعلام کنم. 

سقاییان بیان می‌کند: سال ۹۴ بد‌ترین سال از نظر بودجه بندی بود. 

در ‌‌نهایت درحالیکه امیرعلی احمدی جلسه را ترک کرده است با بیست نفر بودجه هزار و ۳۳۸ میلیارد تومانی سال ۹۵ شهرداری قم به تصویب می‌رسد.

ابهام پس از تصویب

پس از این رای گیری است که ابهام میان اعضا به وجود می‌آید و بیاتی که خود اداره جلسه را برعهده دارد با گمان اینکه برخی پیشنهادهای اعضا مانند افزایش ۶۰۰نفر ساعت در شهرداری تصویب نشده، اعضا را به رای گیری دعوت می‌کند که باعث اعتراض ذاکریان و آتش زر و سعادت طلب می‌شود. 

آتش زر می‌گوید: آقای بیاتی! کمیسیونی به نام تلفیق کار کار‌شناسی کرده و این خیلی بد است که براساس یک پیشنهاد لایحه را تغییر داد.

سرانجام بیاتی با اکراه نظر جمع را می‌پذیرد. 

در این میان است که عواطف رستمی بدون هیچ مقدمه‌ای می‌گوید: اگر دوستان مایل‌اند، آقای قراچولو چند بیتی با صدای خوش برایمان بخوانند. 

بیاتی می‌گوید: چه شده است که شما هوادار آقای قراچولو شده‌اید؟ و صدای خنده حضاربلند می‌شود. 

ساعت۲۱ است که این جلسه شورا نیز به اتمام می‌رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار