معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: برای اولین‌بار موفق شدیم تا کارگاه کالکوگرافی (حکاکی روی فلز) را در اردبیل برپا کنیم.
کد خبر: ۱۹۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱ 04 March 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مهدی حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی اهداف برپایی این کارگاه در اردبیل اظهار کرد: این هنرمندان که در زمینه چاپ دستی فعالیت دارند با برگزاری کارگاه آموزشی در اردبیل با آموزش و انتقال تجربیات سعی در ترویج این هنر اصیل داشته‌اند.

وی تصریح کرد: از اهداف برگزاری این نمایشگاه تاکید بر هنر چاپ دستی است چرا که در زیر شاخه‌های رشته هنرهای تجسمی در حال تدریس در دانشگاه‌هاست، اما با وجود چاپ صنعتی در این زمینه غفلت شده است.

معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: چاپ‌های دستی در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین مدیاها برای درک زبان تصویر است، همچنین مقاطع کارشناشی ارشد در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا و برگزاری رویدادهای معتبر در کل جهان نشان از بر حق بودن این سخن دارد.

حمیدی افزود: ویژگی دیگر چاپ‌های دستی مسئله تعدد نسخه (تکثیر به صورت محدود) و در نتیجه قیمت مناسب آن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این نکته در سطح فرهنگی به ارتقا فهم جامعه از تصویر منجر شده و به رشد فرهنگ دیواری کمک می‌کند از طرف دیگر می‌توان کلکسیونرهای چاپ‌های دستی را شاهد بود که به اقتصاد هنر کمک می‌کنند این ویژگی اهمیت چاپ‌های دستی را به اثبات می‌رساند.

نمایشگاهی از آثار کالکوگرافی (حکاکی روی فلز) با تلاش احمد وکیلی برپا شد.

مجموعه آینه حاضر 1.5 سال تـلاش 10 هنرمند جوان از جمله مرتضی اردلان، کریم بخشی، علیرضا بهرام‌لو، فرحناز رحمتی، گیتا عظیم‌زاده، الهام قربانعلی، الهام کاشانی، مهدی گودینی، محمد معیری، آنالی وکیلی است که تحت نظر احمد وکیلی هر کدام با تعبیر و ذهنیت خود طراحی و تکنیک‌های کالکوگرافی (حکاکی روی فلز) را تجربه کرده‌اند.

آثار یاد شده ابتدا در نگارخانه لاله تهران به نمایش درآمده و سپس با حضور چهار تن از هنرمندان جوان و همراهی استاد وکیلی برای بازدید اردبیلی‌ها به مدت یک هفته نمایش گذاشته شد.

دو نکته قابل توجـه در این نمایشگاه وجود موضوع کــه بسیار مهم بوده و می‌تواند بــه گردهمایی هنرمندان کنار هـم معنـا بخشـد و دیگری رعایت تمام قوانین رایـج چاپ‌دستی در این مجموعه است، به این معنی کـه تعداد تیراژهـا از قبل تعیین شده و کلیشه‌ها پس از تکثیر از بین رفته‌اند و نیز امضای آثار با مداد و با توجـه بـه پروتـکل میلان (در زمینه چاپ‌دستی) انجام شده است.

ورک‌شاپ طراحی صحنه در اردبیل برگزار شد

همچنین دومین ورک‌شاپ تخصصی مؤسسه فرهنگی هنری طنین با موضوع طراحی صحنه در مجتمع فرهنگی هنری فدک برگزار شد.

مدرس این دوره تخصصی حمید مرادویسی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی و طراح صحنه تئاتر ایران بود که در دو روز مبانی و اصول طراحی صحنه معاصر تئاتر دنیا و ایران را برای حاضران ارائه کرد.

ورک‌شاپ طراحی صحنه با زیر عنوان «از متن تا ایده» به صورت تئوری و عملی برای 23 نفر از هنرمندان و علاقمندان این رشته تخصصی تئاتر برگزار شد که همراه با یک جلسه سه ساعته نمایش فیلم و عکس تئاترهای مطرح دنیا با تاکید بر طراحی صحنه بود.

ورک‌شاپ‌های تخصصی هنرهای نمایشی توسط دپارتمان تئاتر مؤسسه فرهنگی هنری طنین و با حمایت و همکاری معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل طراحی و برگزار می‌شود.

نخستین ورک‌شاپ با موضوع زبان بدن و توسط ساسان قجر از اساتید پانتومیم کشور اوایل بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار شده بود و پس از ورک‌شاپ طراحی صحنه، کارگاه‌های تخصصی نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری متد توسط اساتید مطرح کشور اجرا می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار