دلایل افول ناگهانی تبلت متعدد است؛ شاید تبلت تبدیل به یک کالای کاملا معمولی شده و می‌توان ده‌ها مدل خوب پیدا کرد که قیمت آن‌ها کمتر از 200 دلار است. دلیل دیگر این‌که تفاوت چندانی بین تبلت‌های آندرویدی بازار دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۹۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 04 March 2016

سال 2010؛ سالی بود که تبلت‌ها پا به دنیا گذاشتند. شاید آن زمان تصور بر این بود که تبلت پدیده داغ بعدی است؛ پدیده‌ ای که آمده تا دنیای فناوری را به تسخیر خود در آورد. اپل اولین آی‌پدش را رونمایی کرد؛ سامسونگ در حال کار روی گلکسی تب بود؛ و بقیه شرکت‌های معروف هم به فکر سیراب کردن بازار با دستگاه‌های آندرویدی خود بودند. شش سال از آن زمان می‌گذرد؛ نمایشگاه MWC 2016 که آوردگاه جهانی شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در بارسلونای اسپانیا است؛ همین چند روز پیش به پایان رسید؛ اما با کمال تعجب خبری از تبلت نبود. دستگاهی که یکی از بازیگران اصلی بارسلونا در سال‌های اخیر بوده امسال را در سکوت کامل پشت سر گذاشت. هم شرکت‌ها در حال تولید دستگاه‌های جدید هستند و هم این‌که خریداران در حال خرید محصولات و فناوری‌های جدید هستند؛ اما به‌نظر می‌رسد تبلت مرده است و نبض آن دیگر نمی‌زند.

آیا تبلت به آخر خط رسیده است؟

البته اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم؛ در گوشه و کنار نمایشگاه WMC امسال می‌شد یکی دو مدل تبلت آندرویدی دید. جالب است که اولین شرکت تولید کننده تبلت؛ اپل؛ اصلا در این نمایشگاه شرکت نمی‌کند. اما می‌توان با اطمینان گفت که تبلت‌ها در برنامه‌های آینده سامسونگ و ال‌جی در بازارهای الکترونیکی دنیا جایی نخواهند نداشت.

در واقع شرکت‌هایی مانند سامسونگ؛ سونی؛ اچ‌تی‌سی و ال‌جی هیچ تبلت جدیدی در این گردهمایی معرفی نکردند؛ حتی در کنفرانس‌های خبری آن‌ها کوچک‌ترین اشاره‌ای به تبلت نشد. موضوع این نیست که مردم به‌عنوان متقاضی دیگر تمایلی به خرید تبلت ندارند؛ خود شرکت‌های بزرگ الکترونیکی نیز تبلت را از برنامه‌های آینده و نقشه راهشان حذف کرده‌اند.

البته لنوو تبلت‌های آندرویدی ارزان قیمتی معرفی کرد که ظاهرا نتوانست جلب توجه کند. از طرفی هواوی میت‌بوک (MateBook) معروف خود را معرفی کرد که در واقع از نظر فنی یک تبلت نیست؛ بلکه دستگاهی شبیه سرفیس‌پروی مایکروسافت است با همان نسخه ویندوز ۱۰ که روی لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شود.

ولی همیشه این‌طور نبود. یادتان می‌آید که چطور همه نسبت به معرفی نکسوس ۷ هیجان داشتند؟

اما الان به‌سختی می‌توان نام چند تبلت پرچمدار آندرویدی را که اخیرا از سوی شرکت‌های بزرگ تولید کننده وارد بازار شده باشد؛ نام برد. شاید از محصولات مهمی که در حال حاضر در دسترس است می‌توان از سامسونگ گلکسی تب S2؛ ال‌جی G Pad II و سونی اکسپریا Z4 Tablet نام برد که همگی آن‌ها سال گذشته معرفی و عرضه شدند.

دلایل افول ناگهانی تبلت متعدد است؛ شاید تبلت تبدیل به یک کالای کاملا معمولی شده و می‌توان ده‌ها مدل خوب پیدا کرد که قیمت آن‌ها کمتر از 200 دلار است. دلیل دیگر این‌که تفاوت چندانی بین تبلت‌های آندرویدی بازار دیده نمی‌شود. دلیل بعدی این‌که اکثریت کسانی که از تبلت استفاده می‌کنند؛ از مدل فعلیشان راضی هستند و دلیلی برای ارتقای آن نمی‌بینند. تمام برنامه‌های مورد نیاز روی آن اجرا می‌شود؛ مرورگر و ایمیل دارد؛ پس چرخه عمر آن طولانی‌تر است.

اما شاید اصلی‌ترین دلیل؛ بزرگ‌تر شدن تدریجی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند است. ال‌جی G5 صفحه‌نمایش 5.3 اینچ دارد و سامسونگ گلکسی S7 صفحه‌نمایش 5.1 اینچ. اولین تبلت سامسونگ یعنی مدل گلکسی نوت؛ صفحه‌نمایش 5.3 اینچ داشت که در آن زمان فبلت نامیده می‌شد. اما گوشی‌های بزرگ به‌تازگی رواج پیدا کرده‌اند و مردم هم در تعامل با دیگران اکثرا از گوشی استفاده می‌کنند تا تبلت.

شاید سر و کار داشتن با یک دستگاه خیلی ساده‌تر از دو دستگاه است. برای بسیاری از مردم؛ خواندن و نوشتن روی گوشی انجام می‌شود تا تبلت. پس بهتر است کم‌کم با واقعیت کنار بیاییم. تبلت‌ها دوران خوبی داشتند ولی دیگر زمان زیادی تا پایان عمرشان باقی‌ نمانده است. آمار فروش اپل آی‌پد هم‌چنان خوب است اما اپل سعی دارد بین آی‌فون و آی‌پد تقاوت قائل شود و به همین دلیل به دنبال ساخت نسل بعدی لپ‌تاپ است.

به عقیده بسیاری؛ آی‌پد از تمام تبلت‌های آندرویدی بازار بهتر است. شاید پیکسل سی از نظر ظاهری؛ تبلت خوبی باشد اما متأسفانه اپ‌های بهینه شده زیادی روی پلی‌استور دیده نمی‌شود.

البته تبلت هنوز می‌تواند بازگشت داشته باشد؛ آن‌ها نیاز دارند تا خود را به‌عنوان جایگزین مناسب برای لپ‌تاپ معرفی کنند؛ اما باید هرچه زودتر تغییری در آن‌ها دیده شود؛ تبلت‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، ثابت می‌کنند که نباید بر ضد گوشی‌های هوشمند بود.

منبع: شبکه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار