با اینکه سه روز از اعلام بیانیه لوزان می‌گذرد اما هنوز واکنشها به این موضوع در روزنامه‌های چاپ تهران قابل مشاهده است. موضوع جنجالی مجلس دیروز و حضور وزیرخارجه کشورمان در یکی از کمیسیونها به تیتر یک چند روزنامه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد این موضوع تا روز چهارشنبه یعنی فردای حضور ظریف و صالحی در مجلس در صدر اخبار مهم روزنامه‌ها و کشور باشد.
کد خبر: ۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 06 April 2015
در این گزارش با یک بررسی اجمالی اهم مطالب منتشر شده درباره مذاکرات هسته‌ای در روزنامه‌های صبح امروز تهران را گلچین کرده و برای اطلاع مخاطبین محترم آورده‌ایم.

روزنامه‌های امروز تهران هنوز متاثر بیانیه ژنو و مذاکرات هسته‌ای است. تعدادی در حمایت و چون همیشه کیهان و وطن امروز از موضع انتقاد منتشر شده‌اند.

مهمترین خبر در این باره حضور وزیر امورخارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و درگیری لفظی وی با یک نماینده است. روزنامه اعتماد با اختصاص عکس اول خود به این مضوع با تیتر جدل ظريف در مجلس آورده است: اوضاع گويا فرق كرده، هنوز هم در مجلس صداي انتقادها به عملكرد تيم هسته‌اي نخوابيده اما صداي غالب مجلس چيز ديگري است. صداي همان «دو، دو»هايي كه در اعتراض به تذكر هسته‌اي حميد رسايي در صحن علني بلند شد. اوضاع در بهارستان بيش از شرايط بعد از توافق ژنو به نفع تيم مذاكره‌كننده است.

اين را ديروز مي‌شد از نطق‌هاي ميان دستور هم فهميد؛ جايي كه همه پنج ناطق صحن علني خط حمايت از مذاكرات را در سخنان خود پيش گرفتند. پيش از آن علي لاريجاني نظرش را در جمع فراكسيون اكثريت مجلس درباره بيانيه لوزان بيان كرده بود؛ «حاصل كار تا اين مرحله مثبت است.» اين اظهارنظر ساعاتي بعد از جلسه خصوصي لاريجاني و ظريف مطرح شده است؛ جلسه‌اي كه در بهارستان تشكيل شده بود و رييس مجلس در آن، گزارش وزير خارجه از روند مذاكرات را شنيد. 

ظريف ديروز دومين گزارش خود را هم به بهارستاني‌ها ارايه كرد، در جلسه با اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي؛ جلسه‌اي كه البته ميزبان تعداد زيادي از نمايندگان غير عضو اين كميسيون هم بود.

درگيري لفظي جواد كريمي قدوسي با محمدجواد ظريف نخستين خبري بود كه از اين جلسه به بيرون درز كرد؛ درگيري بر سر ادعاي كريمي قدوسي مبني بر تذكر مقام معظم رهبري به وزير خارجه. اين درگيري‌ها هميشه بر سر مذاكرات هسته‌اي بوده و به نظر نمي‌رسد نقطه پاياني بر آن وجود داشته باشد. ديروز حرف دل مخالفان مذاكرات را مهدي كوچك‌زاده خيلي رك و پوست‌كنده به خبرگزاري ايرنا زد: «اصل مذاكرات كاري بيهوده و غلط است». با اين شرايط اگر واقعا جلسه روز سه‌شنبه مجلس با محمد جواد ظريف به صورت علني برگزار شود مي‌تواند به يكي از تاريخي‌ترين جلسات مجلس تبديل شود. چرا كه فضاي نخستين جلسه علني سال ٩٤ مجلس حكايت از تغييرات محسوسي در صف‌كشي نمايندگان در قبال مذاكرات داشت.

با جدي شدن فرآيند توافق هسته‌اي، پيش از هر چيز به نظر مي‌رسد طيف‌هاي منفعل و خاكستري نمايندگان به اين نتيجه رسيده‌اند كه اندك اندك بايد به يكي از صفوف اصلي موافقان يا مخالفان مذاكره بپيوندند و در همين حال نيز فضاي عمومي مجلس حكايت از افزايش وزن موافقان مذاكره دارد.

روزنامه های ایران با تیتر ناگفته‌های ظریف از مذاکرات لوزان و شرق با تیتر آغاز دلواپسی‌ها از مجلس و آفتاب یزد با تیتر ناراحتی دلواپسان از خوشحالی مردم نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

البته آفتاب یزد در یک مصاحبه با محمد جواد حق شناس با تیتر اسب زین شده 5 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است؟! در واکنش به سرمقاله روز شنبه مدیر مسئول کیهان آورده است : 

این تفاهم نامه منتقدانی هم دارد چه در مجلس شورای اسلامی و چه در بیرون از آن به طوری که همانطورکه می دانید یکی از همین منتقدین جمله ای را گفته با این عنوان "که اسب زین شده را داده اند افسار پاره تحویل گرفتیم " نظرتان درمورد چنین اظهاراتی چیست؟

این سوال پاسخش کاملا روشن است . باید بروید از آنهایی که این حرف را می زنند بپرسید که این اسب زین شده ای که می گوید چه بوده و منظورش از افسار پاره چیست؟ آیا منظور ایشان از اسب زین شده 5 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است؟ آیا اسب زین شده رشد منفی 5.6 درصدی است که تحویل دولت جدید داده شده است؟ اسب زین شده میلیون ها جوان تحصیل کرده بیکاراست ؟، اگر آن فساد گسترده و پدیده های بابک زنجانی و یا نزدیک به هشتادهزار میلیارد بدهی بانکی معوق دولت گذشته همان اسب زین شده است بله دولت جدید آن را تحویل گرفته است !!ولی واقعیت این است که چیزی که تحویل داده شده است یک مجموعه ناکجا آباد و مخروبه ای بوده که من فکر می کنم نیازبه چند برابر این یک سال و نیم است تا تخریب هایی که در آن هشت سال قبل شده است حل و فصل شود . طبعا روندی که در آن سال ها بر کشور گذشته، قابل دفاع نیست . دولت دارد تلاش می کند با صبرو مدارا و با حمایت مردم و مقام معظم رهبری که با ارائه راهبرد نرمش قهرمانانه پشت دولت ایستادند بتواند این اتفاقاتی که در کشور افتاده است را مدیریت کند . 

وضعیتی که در دولت قبل بوده است مثل قطاری است که ترمزش را بریدند و گذاشتند کنار و اداره و کنترل قطاری که ترمز و مسیر مشخصی ندارد خیلی سخت است . من فکر نمی کنم اسب زین شده ای تحویل دولت داده شده باشد که امروز برخی چنین ادعاهایی می کنند که با واقعیت به شدت فاصله دارد و خود این افراد و هم مردم فهیم ما هم این را خوب می دانند و به نظرم که خیلی پرداختن به این ادبیات جایی ندارد و مردم ما هم هوشمندتر از این هستند که خودشان را درگیر چنین ادبیات سخیفی بکنند .

همچنین روزنامه‌های وطن امروز با عکس تمام صفحه از ظریف و تیتر ظریف: آمریکا بیجا کرده! متن بیانیه سوییس چرک‌نویس است و کیهان با بازرسی مراکز نظامی ایران بخشی از توافق لوزان است از منظر انتقادی به مذاکرات و بیانیه لوزان پرداخته‌اند.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان ۵ هزار بزرگتر از ۱۹هزار! آورده است: 

انتظار این بود- و هنوز هم هست- که مسئولان محترم در مقابل انتقادهای مستند کسانی که توافق لوزان را با منافع ملی کشورمان ناسازگار می‌دانند، پاسخ‌های روشن و مستندی ارائه کنند ولی تاکنون نه فقط این انتظار برآورده نشده است.

آیا می‌توان این انتظار را غیرمنطقی و بیرون از امکان تلقی کرد؟ به‌یقین، نه!... چرا که تمامی منتقدان- و یا اکثریت قریب به اتفاق آنان-  و از جمله کیهان تیم مذاکره‌کننده کشورمان را فرزندان اسلام و انقلاب و مدافع منافع ملی دانسته و به آنان اعتماد دارند و البته حق دارند و به قول حضرت آقا جرم نیست که نسبت به خدعه و نیرنگ حریف و فریب احتمالی فرزندان انقلاب نگران باشند.

آقای صادق خرازی ادعا کرد «امروز، روز عزای اسرائیل و مخالفان داخلی توافق است»! و توضیح نداد مگر توافق لوزان چه ویژگی‌هایی دارد که توانسته است رژیم صهیونیستی را به عزا بنشاند؟! آیا توقف غنی‌سازی صنعتی، کاهش سانتریفیوژها از 19 هزار دستگاه به 5 هزار دستگاه، تعطیلی فعالیت هسته‌ای در تأسیسات عظیم فردو، تبدیل 10‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 5 درصدی به 300 کیلوگرم، پذیرش 25 ساله اجرای پروتکل الحاقی، مشروط شدن تعلیق- و نه لغو- تحریم‌ها به گزارش آژانس تحت فرمول PMD که دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی کشورمان را امکان‌پذیر می‌سازد، تن دادن به توافق دو‌مرحله‌ای و اعلام آن به عنوان «بیانیه مطبوعاتی»، محرومیت 10 ساله از تحقیق و توسعه، منحصر شدن غنی‌سازی اورانیوم به سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 با ظرفیت 1/7 سو، آنهم در حالی که به سانتریفیوژهای پیشرفته از نوع IR-8  با ظرفیت غنی‌سازی 24 سو دست یافته‌ایم، دادن امتیازات نقد و قابل اندازه‌گیری در مقابل  دریافت وعده‌های نسیه و چندپهلو و تفسیرپذیر که هم‌اکنون آمریکایی‌ها تفسیرهای متفاوت خود از آن را آغاز کرده‌اند و... می‌تواند مخالفت اسرائیل با توافق لوزان را در پی داشته باشد؟!

دولت محترم یازدهم 19 هزار سانتریفیوژ را تحویل گرفته و در جریان توافق لوزان 14 هزار دستگاه آن را از چرخه غنی‌سازی خارج کرده است. بدیهی است که در این حالت به جای افتخار به تبدیل یک به 5 هزار، بایستی در مقابل تبدیل 19 هزار به 5 هزار پاسخ می‌دادند! آیا در ریاضیات جدید 5هزار بزرگتر از 19 هزار است؟!

از دولت محترم انتظار می‌رود  ضمن خودداری از تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز و غیرمستند از توافق لوزان که غیرواقعی بودن آن به وضوح قابل درک است، زمینه مناسبی برای شنیدن انتقاد منتقدان و ارزیابی آن فراهم آورد و انتقاد دلسوزانه را در چارچوب حمایت از منافع ملی ارزیابی کند، چه اشکالی دارد که اگر توافق لوزان با منافع ملی همخوان نباشد- که به یقین نیست- اکنون که هنوز وقت باقی است و همه فرصت‌ها از دست نرفته است، دولت و تیم مذاکره‌کننده در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار