بنا بر آخرین آمارها در نوروز 94 روی داد
افزايش 9 درصدي بازديدکنندگان از آرامگاه حکيم توس در نوروز 94 درحالیست که «عطار» و «خيام» با کاهش 10 درصدي مخاطبان مواجه بودند.
کد خبر: ۱۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶ 06 April 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، بر اساس آمار ارائه شده از سوي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان، در تعطيلات نوروزي امسال، 2 ميليون و 686 هزار و 262 نفر از اماکن فرهنگي تاريخي استان بازديد کردند که با توجه به آمار اعلام شده توسط جانشين ستاد سفر استان، مبني بر ورود 10 ميليون و 501 هزار مسافر نوروزي به خراسان رضوي، مشخص مي شود که فقط 25 درصد از اين مسافران از اماکن فرهنگي و تاريخي استان بازديد کرده اند.

افزايش 9 درصدي بازديدکنندگان از آرامگاه حکيم توس

بر اساس آمار اعلام شده، تعداد بازديدکنندگان از اين اماکن در تعطيلات نوروزي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/2 درصد افزايش يافته است، هرچند که مقايسه آن با مدت مشابه سال 92 از کاهش 10درصدي بازديدکنندگان حکايت مي کند. آرامگاه «فردوسي» و «هارونيه» در شهر تاريخي توس، در تعطيلات نوروزي امسال ميزبان بيش از 83 هزار بازديد کننده بود که نسبت به نوروز 93 حدود 9 درصد افزايش داشت.

«عطار» و «خيام» و کاهش 10 درصدي بازديدکنندگان

اما در نوروز امسال تعداد بازديدکنندگان از آرامگاه هاي عطار و خيام در نيشابور 1/10 درصد کاهش يافت، هرچند که مقايسه آن با نوروز 92 نشان مي دهد که تعداد بازديدکنندگان از آرامگاه اين مفاخر ملي به تعداد بازديدکنندگان در آن سال يعني حدود 75 هزار نفر نزديک شده است. نگاهي به آمار بازديدکنندگان نوروزي از جاذبه تاريخي «عمارت خورشيد» کلات نيز بيانگر آن است که در تعطيلات نوروزي امسال 7 هزار و 722 نفر از اين مکان تاريخي استان بازديد کرده اند که در مقايسه با آمار مشابه سال گذشته حدود 6 درصد افزايش يافته است.

کاهش 12 درصدي بازديد از موزه ها

تعداد بازديدکنندگان نوروزي از موزه هاي استان نيز امسال با کاهش 7/11 درصدي مواجه شد. بر اساس آمار ارائه شده، در تعطيلات نوروزي امسال 44 هزار و 594 نفر، از موزه هاي خراسان رضوي بازديد کردند، در حالي که تعداد اين بازديدکنندگان در نوروز 93، 50 هزار و 591 نفر اعلام شده بود. در مقابل ساير مجموعه هاي فرهنگي و تاريخي استان امسال شاهد افزايش 5 درصدي تعداد بازديدکنندگان نوروزي بود و از 2 ميليون و 641 هزار بازديدکننده ميزباني کرد.

ترجيح ييلاقات به اماکن فرهنگي

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان درباره چرايي کم بودن سهم اماکن تاريخي و فرهنگي استان از مسافران نوروزي، به خراسان گفت: متاسفانه اغلب مسافراني که به خراسان رضوي سفر مي کنند، پس از زيارت بارگاه منور رضوي، به جاي بازديد از اماکن فرهنگي و تاريخي مشهد و ساير شهرهاي استان، ترجيح مي دهند روانه ييلاقات و تفرجگاه هاي استان شوند. «رجبعلي لباف خانيکي» با اشاره به اين که همه زيرساخت هاي لازم براي حضور گردشگران در اماکن فرهنگي و تاريخي استان مهيا بوده است، افزود: ميزان تبليغات و اطلاع رساني به مسافران در اين زمينه نيز در حد قابل قبولي بوده است و در اين زمينه مشکلي نداشته ايم. وي اظهار کرد: خوشبختانه طي سال هاي گذشته آمار حضور مسافران در اماکن فرهنگي تاريخي استان افزايش يافته است و اميدواريم توجه و علاقه مندي مردم کشورمان به اين اماکن روز به روز افزايش يابد.

مقايسه تعداد بازديدکنندگان از اماکن تاريخي و فرهنگي استان

اماکن فرهنگي تاريخي سال ۹۳ سال ۹۴ مقايسه

فردوسي و هارونيه ۷۶۲۴۷ ۸۳۰۷۸ 8.9+

عطار و خيام ۸۲۳۶۰۸ ۷۳۹۹۷ 10.1-

عمارت خورشيد ۷۲۸۹ ۷۷۲۲ 5.94+

موزه ها ۵۰۵۹۱ ۴۴۵۹۴ 11.7-

مجموعه ها ۲۵۰۵۳۴۳ ۲۶۴۱۶۶۸ 5.4+

کل بازديد از مجموعه موزه هاي استان ۲۶۳۰۹۳۴ ۲۶۸۶۲۶۲ 2.1+

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار