بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«چرا کرسی های آزاد اندیشی «آزاد» نیستند؟» «کاهش چشمگیر نقش تلویزیون در انتخابات اخیر»؛«2 برادری که با هم وارد مجلس شدند»؛ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۹۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ 01 March 2016
چرا کرسی های آزاد اندیشی «آزاد» نیستند؟

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم با اشاره به اختصاص کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی ایجاد شود. کرسی آزاداندیشی، آزاداندیشی است. نمی‌شود در این کرسی، نتوانیم اسم رئیس‌جمهور گذشته یا اسم نخست‌وزیر بیاوریم و بعد بگوییم آزاداندیشی است و وقتی هم کسی اسم این‌ها را بیاورد متهم شود و برای آن پرونده درست شود. من باید بتوانم آنچه را که در دلم است بگویم. کسانی که می‌فهمند و می‌دانند این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اینکه برای این عقده‌ها گره‌های دیگری اضافه کنند؛ باید بتوان نام این افراد را برد.پزشکیان دامه داد: وقتی به ما نگاه می‌کنند و می‌بینند ما اجازه حرف زدن و پخش تصویر رئیس‌جمهور اسبق را نمی‌دهیم می‌گویند این‌ها تاریخ را هم اینگونه بر ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست. کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد. کرسی‌ایی باشد که مردم بتوانند در آن حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.

واکنش تابش به دولتی‌خواندن مجلس دهم

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی از خبرنگاران خواست تا از تعبیر مجلس دولت‌خواسته برای مجلس دهم استفاده نکنند و گفت: با هیچکس عهد اخوت نبسته‌ایم.تابش تصریح کرد: مردم به پایان دادن بداخلاقی‌ها و منازعات رای داده‌اند، زیرا ملت خواستار آرامش، پیشرفت و استقلال کشورشان هستند.وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به رای‌آوردن برخی گزینه‌های نزدیک به دولت آیا امکان دارد که برخی به دنبال تشکیل مجلس دولت‌ساخته باشند، گفت: روند شکل‌گیری آراء و عقاید مردم در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم پیگیر موضوعاتی هستند که بنده به آن اشاره کردم.تابش اظهار داشت: مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواست خود را نشان دادند. در واقع رای ملت، رای به عقلانیت، اعتدال و خردورزی بود.خبرگزاری مهر این اظهارات تابش را منتشر کرده است.

بازگشت ۱۰۰ نخبه پس از برجام

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون این آمار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته و اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند.سعید سهراب‌پور از دیگر تسهیلات معاونت برای نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند، خبر داد و افزود: معاونت علمی تا یکسال و تا زمانی که تکلیف آن‌ها روشن شود که آیا قصد ماندن دارند یا خیر، ماهیانه حقوق «استادیار پایه یک» را به میزان ۳ میلیون تومان به آن‌ها می‌پردازد.وی اضافه کرد: این افراد، اولین گروهی هستند که در شرایط پسابرجام به این قصد آمدند که بمانند و جذب شوند و به طور حتم بسیار اثر خوبی بر روی بقیه افراد که قصد بازگشت دارند، می‌گذارد. ما دوست داریم؛ این آزمایش با موفقیت جلو برود، البته تاکنون این روند، به خوبی به پیش رفته است، چرا که آن‌ها در مکان‌هایی مشغول به کار شدند که از نظر علمی بسیار فعال هستند.سهراب‌پور ادامه داد: به این دلیل که آن‌ها به صورت آزمایشی یکسال در ایران می‌مانند و پس از آن تصمیم می‌گیرند و همینطور به دلیل محدودیت‌ها در شرایط اقتصادی، دیگر معاونت عملی نمی‌توانست به غیر از حقوق ماهیانه و همینطور جایی برای فعالیت، اقدامات دیگری را انجام دهد. امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود تا بتوان حمایت‌های مالی خوبی از این افراد داشته باشیم و گروه‌های بیشتری را جذب کنیم.این خبر در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است.

به یغما بردن دختران مباح است!

داعش در مناطقی که اشغال کرده است، وحشیانه ترین اعمال و جنایت ها را علیه زنان مرتکب می شود و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.«ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش فتوای جدیدی در شهر فلوجه عراق صادر کرده است که در آن به زور گرفتن دختران از خانواده هایشان را مباح شمرده است.این منبع در گفتگو با پایگاه خبری «اسکای پرس» با اشاره به این موضوع گفت: تررویست های داعش در دو روز گذشته هشت دختر را به زور از منازل آنها به عنوان اسیر جنگی و به هدف بردگی ربوده اند.منبع یاد شده افزود: سرنوشت دختران ربوده شده در فلوجه تاکنون معلوم نیست و نیروهای عراقی شهر را به هدف آزادی دختران به محاصره خود درآورده است.داعش در مناطقی که اشغال کرده است، وحشیانه ترین اعمال و جنایت ها را علیه زنان مرتکب می شود و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.این خبر توسط جام جم آنلاین منتشر شده است.

کاهش چشمگیر نقش تلویزیون در انتخابات اخیر

انتخابات جمعه گذشته نشان داد عصر یکه تازی تلویزیون در عرصه سیاسی پایان یافته و رقبای کوچک اما جدید، از این پس نقش بسزایی در هر انتخابات پیش رو ایفا خواهند کرد.در اغلب ادوار گذشته انتخابات، صدا و سیما نقش اساسی در جهت دهی به افکار عمومی داشت و جریان های سیاسی بدون دسترسی به این رسانه بزرگ قادر به رساندن پیام خود به رای دهندگان نبودند. اختلاف بر سر چگونگی استفاده از این رسانه برای تبلیغات نامزدها در دوره های گذشته همواره از جنجالی ترین مباحث مطرح در رقابت های انتخاباتی بود. اما بر خلاف همه ادوار گذشته، این بار حتی سخنرانی تبلیغاتی نامزدهای خبرگان در تلویزیون نیز به چشم رای دهندگان نیامد و تاثیرگذار نبود.در مقابل، یک پیام ویدئویی بی آن که از تلویزیون پخش شود، در ابعادی میلیونی در کشور دست به دست شد و عبارت «تکرار می کنم» وی به کلیدواژه و یا گفتمان اصلی انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد. صدها و چه بسا هزاران کلیپ ویدئویی بر اساس آن ساخته شد و در عرض دو تا سه روز، موج گسترده ای در حمایت از فهرست اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در سراسر کشور بوجود آورد.انتخابات اخیر نشان داد نه فقط در دنیا بلکه در ایران نیز از تاثیرگذاری رسانه های بزرگ کاسته شده و این شهروند- خبرنگاران هستند که با استفاده از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و توئیتر نقش اساسی در انتخابات خواهند داشت.این گزارش در سایت پایش آنلاین منتشر شده است.

اصولگرایان خلاف قانون اساسی حرکت نمی‌کنند

نماینده مردم تهران گفت: ما مثل اصلاح طلبان نیستیم که بخواهیم خلاف قانون اساسی حرکت کنیم و اگر در یک حوزه ای اشکالی وجود داشته باشد فرد می تواند در هیئت های نظارت اعتراض خود را مطرح کند.مسعود میرکاظمی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی طبق قانون برگزار شده است و اگر نمایندگانی در حوزه ای اعتراض دارند طبق قانون می توانند اعتراض خود را به هیئت های نظارت ارائه دهند و معتقدم که عموم اصولگرایان بر انتخابات اعتراضی ندارند.وی در ادامه افزود: ما مثل اصلاح طلبان نیستیم که بخواهیم خلاف قانون اساسی حرکت کنیم و اگر در یک حوزه ای اشکالی وجود داشته باشد فرد می تواند در هیئت های نظارت اعتراض خود را مطرح کند و لازم نیست که فرد به خاطر اعتراض خود کشور را به هم بریزد.این اظهارات کاظمی در خبرگزاری دانشجو منتشر شده است.

زد و بند مهندسان ساختمان ممنوع شد

بر اساس این نظام‌نامه که در 26 بند به تصویب رسیده رفتار شرافتمندانه، امانت‌داری، اجتناب از قبول مسوولیت‌های دارای منافع متعارض، عدم افشای خدمات بدون موافقت کارفرما، عدم دریافت هرگونه وجه یا امتیاز از طرف قرارداد، خودداری از ارزیابی نادرست و غیرمنصفانه، پرهیز از اظهارات خلاف واقع یا گمراه کننده، پرهیز از پرداخت هرگونه وجه، دادن وعده، کمک کردن حزبی یا سیاسی به عوامل صاحب‌کار و حرفه‌مندان از جمله موارد اخلاق حرفه‌ای در مهندسی عنوان شده است.این خبر توسط سایت صبحانه منتشر شده است.

لیست هاشمی یک نوع مهندسی آراء بود

حجت الاسلام پناهیان می گوید: ابتدا بنده هم مثل خیلی از افراد به ذهنم رسید که با توجه به لیستی که در «خبرگان مردم» داده بودند که برخی افرادی که در آن لیست بودند، به‌هیچ‌وجه با سرلیستشان هم‌فکر نبودند، ولی اصرار داشتند به همۀ افراد لیست رأی داده شود. معلوم شد که می‌خواهند افراد شاخصی رأی نیاورند؛ حتی این را به زبان آوردند. این یک نوع مهندسی آراء بود، نه تلاشی برای به دست آوردن رأی حقیقی همۀ سلایق جامعه.شاید به دلیل اینکه این روش مهندسی آراء تاکنون بی‌سابقه بوده، زیاد شناخته نشد و موثر واقع شد. خُب طبیعی بود اگر ما مصرّ بودیم که آن افراد رأی بیاورند، باید به نیمی از لیست رأی می‌دادیم. ولی پس از اینکه صحبتی از بنده پخش شد، بسیاری از آقایان با بنده تماس گرفتند که شما اشتباه می‌کنید و آراء مثبتی که متوجه آن افراد شاخص است، بسیار بیشتر از آن است که قابل مهندسی باشد. البته بنده متقاعد نشدم، ولی برخی از آقایان از بنده ناراحت شدند و فکر کردند که بنده دارم بازی را به‌هم می‌زنم، بنده هم کوتاه آمدم و گفتم «طبق بررسی‌های به عمل آمده»، نیازی نیست به نیمی از لیست رأی بدهید.این اظهارات پناهیان در خبرنامه دانشجویان ایران منتشر شده است.

نوباوه حزب جدید تشکیل خواهد داد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از تشکیل حزب جدید در آینده خبر داد.بیژن نوباوه با بیان اینکه بعد از اتمام دوره نمایندگی‌اش در مجلس فعلی به دنبال تشکیل حزب خواهد رفت گفت:‌ با توجه به اینکه در مجلس دهم حضور ندارم، بعد از نمایندگی کار رسانه‌ای انجام خواهم داد، اما درصدد تشکیل حزب گسترده‌ای با حضور افکار مختلف هستم که هدف آن ایران و اسلام و منافع کشور عزیزمان است؛ حزبی که تلاش دارم بیشترین آحاد ملت بخصوص جوانان را در خود جای دهد.وی در مورد دلیل انجام چنین کاری گفت: فکر می‌کنم که تشکیل حزب لازم است. یکی از مشکلات ما نبود تشکیلات بادوام است؛ به طوری که در ایام انتخابات حزب‌های خلق‌الساعه تشکیل می‌شود که مردم منویاتشان را نمی‌دانند و تنها به اعتبار تایید و یا رد فلان فردی به افراد در انتخابات رای می‌دهند.این اظهارات نوباوه توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده است.

نتايج انتخابات در تهران، پيامد برجام بود

فياض زاهد، تحليلگر سياسي اصلاح طلب در تحليل خود از نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت:هفته گذشته پس از سالها به شبکه خبر تلويزيون رفتم در آنجا پيش بيني کردم 55 تا 60 درصد مردم ايران به پاي صندوق هاي راي مي آيند. خوشحالم که اين پيش بيني تحقق پيدا کرد و مولفه هايي هم که براي پيروزي اصلاح طلبان در آنجا بيان کرده بودم، تقريبا تمام آنها محقق شد. نتايج انتخابات به اين حقيقت برمي گردد که انتخابات مجلس در اسفند 94 تداوم انتخابات 92 است. مردم گام دوم را در جهت تحقق خواسته هاي خودشان در راستاي انتخاب آقاي روحاني انجام دادند.وي افزود: نکته دوم واکنشي است که مردم در اين انتخابات به برجام و پيامدهاي آن نشان دادند. به اين معنا که نشان دادند مجلسي مي خواهند که در جهت عادي سازي روابط با کشورهاي منطقه ، بهبود منزلت و جايگاه ايران در جامعه بين المللي، تاکيد و تمرکز بر بهبود شرايط اقتصادي ، توجه به آزادي هاي فرهنگي و منزلت اجتماعي، مسير انتخابات را جهت بدهند. از سويي رفتار غلط نهادهاي نظارتي در قلع و قمع تمام کانديداهاي اصلاح طلب، صبوري، متانت و رهبري فوق العاده اصلاح طلبان و رهبران آن با کمترين فرصت و امکانات در جهت سازماندهي روحي- رواني طرفداران خودشان اتفاقي را رقم زد که در تاريخ سياسي ايران بي نظير بود.این سخنان زاهد در گفتگو با خبرگزاری آریا منتشر شده است.

بعضی‌ها جنبه ندارند پرونده انتخابات را ببندند!

یک روزنامه نزدیک به جریان اصولگرا معتقد است که با عملکرد دولت یازدهم، مردم طبیعتاً باید دلسرد می‌شدند و در انتخابات شرکت نمی‌کردند ولی به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند. این روزنامه همچنین می‌نویسد «بعضی‌ها این ظرفیت روحی را ندارند که پس از اتمام انتخابات پرونده آن را در قلب و ذهن خود ببندند. آنها هم که هنگام شکست بلافاصله شکست را پذیرفته و به پیروز انتخابات تبریک گفته و با کنترل احساسات، زمین و زمان را محکوم و مقصر نمی‌کنند، شخصیت زیبایی از خود در حافظه مردم به جا خواهند گذاشت.  بعضی‌ها این ظرفیت روحی را ندارند که پس از اتمام انتخابات پرونده آن را در قلب و ذهن خود ببندند. آنها کشمکش‌های طبیعی مرحله رقابت انتخاباتی را که معمولا توأم با کدورت‌هایی است، نمی‌توانند متوقف کنند و میل دارند دعوا را تا انتخابات بعد تداوم بخشند. این‌ها از هر جناحی باشند، انسان‌های کم‌جنبه و کم‌ظرفیتی هستند. پیروز انتخابات باید فرهنگ پیروزی را بداند و مراعات کند و شکست خورده هم باید فرهنگ شکست را بداند و مراعات کند تا تصویر ملت در چشم مردم دنیا تصویری متمدنانه و زیبا باشد. در مرحله پایان رقابت، باید بر روی رفاقت سرمایه گذاری کرد و زمینه را برای انسجام و خدمت بیشتر به ملت فراهم کرد. تردیدی نیست که این خط کشی‌ها و نامگذاری های خصومت آفرین سیاسی که در بین ملت ترویج کرده و عده‌ای را تندرو و افراطی و عده‌ای را کند رو و محافظه کار نامیده‌اند، همه، ساخته دست دشمن و عوامل دشمن است.  این یاداشت را روزنامه رسالت منتشر کرد.

روحانی کنگ فو کار وارد خبرگان شد

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان مازندران با هفت کاندیدا برگزار شد که با پایان یافتن شمارش آرای منتخبان نهایی این حوزه از سوی ستاد انتخابات مازندران معرفی شدند. آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق و خارج فقیه با کسب 488 هزار و 817 رأی منتخب مردم مازندران برای مجلس پنجم خبرگان رهبری شد. استاد اخلاق حوزه علمیه قم آیت‌الله توکل از علاقه‎مندان به ورزش‌های رزمی، به‌ویژه کونگ‌فو است که سابقه‎ای زیادی از قبل انقلاب در رشته‌های رزمی دارد.این خبر در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منتشر شده است.

2 برادری که با هم وارد مجلس شدند

دو برادر مشهدی توانستند با کسب آرای مردمی وارد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوند. نتایج شمارش آرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اکثر از حوزه‌های انتخابیه کشورمان به طور کامل اعلام شد.در این دوره اتفاق نادری افتاد و 2 برادر از دو حوزه انتخابیه مختلف توانستند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و وارد خانه ملت شوند.امیرحسین قاضی زاده هاشمی که سابقه حضور در مجلس نهم را در کارنامه داشت، با کسب 384 هزار و 77 رای به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه مشهد برای دومین دوره پیاپی وارد مجلس شد.همچنین سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی برادر کوچکتر وی با کسب 36 هزار و 464 رأی از مجموع 138 هزار و 468 رأی مأخوذه از حوزه فریمان به مجلس شورای اسلامی راه یافت. سیداحسان قاضی زاده، دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان و مسئول کمیته رسانه ستاد ائتلاف اصولگرایان بوده است.از نکات جالب توجه دیگر آن که آقایان سیدامیرحسین و سیداحسان، پسرعموهای سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم نیز هستند.این خبر توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است.

نامزدی که با رای ۱۰۰ در صدی به مجلس رفت

ژرژیک ابرامیان نماینده مسیحیان جنوب تهران، از مجموع ۲۲۹۰ رای با کسب ۲۲۹۰ رای به مجلس به عنوان نماینده مسیحیان جنوب تهران راه یافت.

ارسال نامه اصولگرایان برای بررسی آرای حداد عادل

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم رای اصولگرایان در انتخابات مجلس در تهران گفت: این موضوع که آقای حداد عادل از رتبه سوم یا هفتم به یکباره به رتبه 31 نزول می کند جای تعجب و پیگیری دارد. وی ادامه داد: بر همین اساس در حال تنظیم نامه ای برای ارسال به ستاد انتخابات هستیم و در این نامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد که اگر تخلفی صورت گرفته است باید پیگیری و به صورت مستند پاسخ داده شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات تقلب شده است گفت: نمی گوییم تقلب شده اما احتمال تخلف وجود دارد و باید بررسی شود و به صورت مستند پاسخ داده شود. کوثری این مصاحبه را با سایت نامه نیوز انجام داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار