شهرداری زارچ عملیات جداسازی آب شرب از آب خام را برای آبیاری فضای سبز این شهر آغاز کرده است و هزینه اجرای کامل این طرح نیز 700 میلیون تومان برآورد شده است...
کد خبر: ۱۹۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد،شهرداری زارچ عملیات جداسازی آب شرب از آب خام را برای آبیاری فضای سبز این شهر آغاز کرده است و هزینه اجرای کامل این طرح نیز 700 میلیون تومان برآورد شده است.
آبیاری فضای سبز شهر زارچ تا به حال یا از شبکه شهری یا با تانکر آبرسانی انجام می‌شد و اما شهرداری زارچ برای کاهش استفاده از آب شرب، به اجرای طرح جداسازی آبیاری و خارج کردن کنتورهای آب شرب از مدار مصرف، اقدام کرده است.
این اقدام برای صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز در زارچ اجرا می‌شود تا آب شرب که با هزینه هنگفتی تامین می‌‌شود، تنها برای شرب استفاده شود.
بسیاری از شهروندان زارچ با اشاره به کمبود آب در این شهر، خواهان اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام برای آبیاری فضای سبز شهر و تخصیص سهمیه آب شرب برای مصرف شهروندان هستند.

تاکید شهروندان زارچ به جداسازی آب شرب

یکی از شهروندان زارچ استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را هدر دادن آب در شرایط بحران آب عنوان کرد و افزود: لازم است شهرداری زارچ اهتمام ویژه‌ای برای اجرای این طرح به خرج دهد.
«رضا رمضانی» ادامه داد: در حال حاضر فضای سبز شهر با آب شربی که برای مصرف شهروندان به این شهر منتقل شده؛ آبیاری می‌شود، در حالی که شهرداری می‌تواند از چاه‌های موجود در شهر که کیفیت مناسبی برای شرب ندارند، برای آبیاری فضای سبز استفاده کند.
یکی دیگر از شهروندان زارچ هم بر ضرورت اجرای طرح جداسازی و همچنین اجرای شیوه‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره‌ای برای آبیاری فضای سبز شهر تاکید کرد.
«محمدحسین رحیمی» افزود: لازم است که با اجرای طرح جداسازی، از حجم آب شربی که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، کاسته شود.
وی با اشاره به بحران آب شرب در استان و تلاش مسئولان برای کاهش مصرف شرب در بخش‌های کشاورزی و صنعت، تامین منابع آبی غیرقابل شرب را برای آبیاری فضای سبز این شهر، لازم و ضروری دانست.

اجرای فاز اول جداسازی تا پایان سال
شهردار زارچ اعلام کرد: طرح مطالعاتی جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب شهری بعد از تایید وزارت کشور برای اجرا در شهر زارچ به تایید دفتر فنی استانداری یزد رسید.
«محمدرضا حفیظی» افزود: عملیات فاز اول لوله‌گذاری آن به طول 6 کیلومتر در بلوار امام رضا(ع) و خیابان مجلسی آغاز شده است و تا پایان سال کنتورهای آب شرب این معابر از مدار مصرف برای آبیاری فضای سبز خارج خواهد شد.
وی ادامه داد: مطالعه و اجرای طرح شبکه آبرسانی و آبیاری فضای سبز شهر زارچ برای کنترل شرایط بحران آب، بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش سهم مصرف آب فضای سبز از بخش آب شرب شهری از سوی شهرداری زارچ دنبال شده است.
این مسئول از دیگر اهداف اجرای این طرح به کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان آبیاری برای فضای سبز اشاره کرد و گفت: اجرای کامل این طرح از سوی شهرداری دنبال خواهد شد.
شهردار زارچ با اشاره به تخصیص 250 میلیون تومان برای اجرای این طرح در سال جاری، تاکید کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، اجرای کامل این طرح در شهر زارچ به 700 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: یکی از حساسیت‌های شهرداری زارچ جداسازی آب شرب از آب خام برای آبیاری فضای سبز است، طرحی که تا به حال در این شهر اصلا مورد توجه نبوده است.
به گفته حفیظی، با توجه به جمعیت 20 هزار نفری زارچ و قرار گرفتن این شهر در بین 4 شهر پرجمعیت استان و بالا بودن سطح فضای سبز آن، حجم آب بسیاری برای آبیاری فضای سبز این شهر مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد فضای سبز شهر با کنتورهای آب شرب و 30 درصد با تانکرهایی که از آب چاه پر می‌شوند، تامین می‌شود، در حالی که باید مصرف آب شرب برای آبیاری فضای سبز به صفر برسد.

ضرورت حمایت دولت از اجرای کامل طرح

شهردار زارچ اظهار کرد: در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین شود، تا پایان سال آینده همه فضای سبز شهر با آب خام، آبیاری خواهد شد.
وی با اشاره به حمایت‌های دولت برای اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام افزود: متاسفانه در 2 سال اخیر اعتباری برای اجرای این طرح به شهرداری پرداخت نشده است؛ اما امیدواریم با بهبود وضعیت دولت، اعتبار ویژه‌ای برای اجرای طرح به شهرداری زارچ اختصاص یابد.
حفیظی گفت: شهرداری زارچ امسال 250 میلیون اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته است اما امیدواریم با حمایت دولت با توجه به توان پایین شهرداری برای اجرای کامل طرح، با جذب اعتبارات دولتی، بتوانیم این طرح را با سرعت بیشتری در سال آینده دنبال کنیم.
شهردار زارچ درباره تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز این شهر نیز گفت: شهرداری در حال حاضر از چاه‌های موجود برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند.
به گفته وی، تا زمانی که آبدهی چاه‌ها کاهش نیابد، چاه‌های موجود برای آبیاری فضای سبز شهر کافی است.
روزنامه همشهری یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار