طبق مصوبه کارگروه سیما و منظر شهری؛
محمدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل، ضوابط و مقررات را ازلی و ابدی و بی کم و کاست ندانست و افزود: ضوابط و مقررات در تجربه خود را محک زده و در طول زمان به تعادل مطلوب خواهند رسید، مهم آن است که در ضوابط ارائه شده به منافع و تمایلات عوامل دست اندرکار ساخت و ساز توجه شده، سهم و قدر هر کدام مشخص شود.
کد خبر: ۱۸۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 24 February 2016

کارگروه سیما و منظر شهری در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل با موضوع بررسی نمای ساختمان‌ها تشکیل جلسه داد.

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اردبیل، این جلسه با حضور نمایندگان استانداری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، گروه معماری و معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل در محل این معاونت برگزار شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل در این جلسه به عنوان رئیس جلسه، با مطرح کردن مشکلات موجود از بابت اغتشاشات بصری در شهر، موضوع جلسه را هم اندیشی و تصمیم گیری در مورد نمای ساختمان‌ها عنوان کرد.

نمای ساختمان های شهر اردبیل قانون مدار می شود

یوسف محمدی با بیان اینکه نابه سامانی و اغتشاش حاکم بر منظر شهری ما به مرز آزاردهنده ای رسیده است، اظهار کرد: کنترل نشدن نماسازی در شهر واقعیت تلخی است که علت آن را می باید در فقدان یا کمبود ضوابط و ساز و کارهای طراحی شهری جست و جو کرد.

وی تصریح کرد: ناخشنودی اعضای شورای شهر، شهردار، معاونت شهرسازی، سازمان های دولتی و عمومی نظیر استانداری، راه و شهرسازی، متخصصان، کارشناسان و نهایتا شهروندان از وضعیت نمای ساختمان ها لزوم توجه به موضوع نما را بیش از پیش ضروری نموده است.

محمدی افزود: در سال 91 به منظور قانونمند نمودن احداث نمای شهری و عملی نمودن مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص سیما و منظر شهری «ضوابط و مقررات ارتقا کیفی سیما و منظر شهری (پاکسازی و بهسازی نماها و جداره ها، مناسب سازی معابر پیاده راهی و پیاده روها، سامادهی به منظر شهری) مورخ 25 آذرماه سال 87 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران» ضوابط طراحی نما در شهر اردبیل را تدوین کردیم که علی رغم تصویب در شورا، به صورت کامل اجرایی نشده است.

به گفته محمدی در این جلسه با بررسی نظرات و پیشنهادات حاضرین، تاکید شد که ضوابط نما جهت بررسی، اصلاح و نهایی شدن برای اعضای کار گروه ارسال شود تا در جلسه آتی به تصحیح و تکمیل آن بپردازند.

نمای ساختمان های شهر اردبیل قانون مدار می شود

همچنین در این جلسه مقرر شد با حضور نماینده مطلع و متخصص در زمینه نما و سیما و منظر شهری از ادارات استانداری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، میراث فرهنگی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه آزاد و معاونت شهرسازی و معماری؛ کارگروهی در شهرداری اردبیل تشکیل شود تا نمای ساختمان‌هایی که در خیابان‌هایی با عرض بیشتر از 14 متر و در اطراف میدان‌ها احداث می‌شوند در این کارگروه بررسی و تایید شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل با بیان اینکه طبق مصوبات این جلسه، شهرداری تا زمان اتخاذ تصمیمات کلی در این خصوص، به هنگام صدور پروانه، نمای کامل به همراه پرینت رنگی را اخذ و بررسی دقیق نماید، افزود: از مهندسین معمار و طراح نیز انتظار می رود با حساسیت بیشتر و لحاظ نمودن جنبه های زیباشناختی و اصول شهر ایرانی–اسلامی به طراحی نمای ساختمان های شهر بپردازند.

وی یادآوری کرد: البته در آینده برای نیل به سیما و نمای شهری مطلوب، نیاز به پژوهش های بنیادی و کاربردی برای تدوین ضوابط و مقرراتی داریم که ما را به یک چالش مستقر به حل معضل نزدیک نماید و در تهیه ضوابط و مقررات فوق، الگوبرداری صرف کافی نبوده و سنت، جایگاه امروزی، تصور فضایی و توقع مکانی شهروندان نیز می باید لحاظ گردد.

محمدی ضوابط و مقررات را ازلی و ابدی و بی کم و کاست ندانست و افزود: ضوابط و مقررات در تجربه خود را محک زده و در طول زمان به تعادل مطلوب خواهند رسید، مهم آن است که در ضوابط ارائه شده به منافع و تمایلات عوامل دست اندرکار ساخت و ساز توجه شده، سهم و قدر هر کدام مشخص شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار